21:28 1399/09/09

نشریه ایتالیایی لارپوبلیکا: دلایل سفر ناگهانی نتانیاهو به ریاض

نخست وزیر اسرائیل همراه با رئیس موساد عازم عربستان شد و در آنجا با محمد بن سلمان و وزیر خارجۀ آمریکا دیدار کرد. این یک دیدار ناگهانی به شمار می آید. البته به نوشتۀ هاآرتص این دیدار رسماً مورد تأیید قرار نگرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ از زمانی که روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات عربی متحده رسمیت یافتند، دیدارهای مختلف غیر رسمی که در ده سال اخیر میان شخصیت های اسرائیلی و رهبران عرب سنی کشورهای حاشیۀ خلیج [فارس] صورت گرفته، دیگر در پرده ای از ابهام نیستند. آنچه این دیدار را عجیب می نماید، این است که رسانه ها آن را گزارش کردند و سانسور نظامی اسرائیل انتشار آن را مجاز نمود و دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز این خبر را تکذیب نکرد.
تمایل به علنی کردن این دیدار که با حضور پمپئو و به احتمال فراوان با وساطت وی صورت گرفت، به شدت به تغییر دیدگاه کاخ سفید در کمتر از دو ماه دیگر بستگی دارد. ریاض در حال ارزیابی این موضوع است که در قبال مسألۀ پیوستن به امارات، بحرین و سودان در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه باید عمل کند.
در آستانۀ روی کار آمدن بایدن که تمایل خود را به انجام تلاش های دیپلماتیک در مورد تهران در خصوص توافق هسته ای اعلام نمود، وحدت مقاصد میان عربستان و اسرائیل به نظر آشکارتر می آید. بن سلمان بر سرعت بخشیدن به برقراری رابطه با اسرائیل پافشاری می کند. با توجه به اینکه با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید که اعلام کرده است که آمریکا دیگر چشمش را به روی نقض حقوق بشر توسط ریاض نخواهد بست، دیگر در واشنگتن با روی خوش از وی استقبال نخواهد شد. بدین منظور اتحاد با اسرائیل به شکل مضاعفی ابزاری می شود.
جبهۀ دیگری که به نظر می رسد بن سلمان در آن جهت در حال حرکت است، اسلام آباد است. صحبت از دومین کشور مسلمان پرجمعیت است که برای عربستان به منزلۀ محک آزمونی برای واکنش مردمی به این تصمیم است. مسأله ای که در مورد کشورهای کوچک حاشیۀ خلیج فارس رخ نداده است.
نتانیاهو نیز که اکنون بحث و جدل های داخلی و خطر برگزاری انتخابات جدید را در درجۀ دوم اهمیت قرار می دهد، به یک پیروزی دیگر سیاسی دست می یابد.

منبع:نشریه ایتالیایی لارپوبلیکا/نیتزا شارون/مترجم:مریم شرکاء

مطالب پیشنهادی