11:41 1398/03/08

به گزارش مفتاح مجید جعفری اقدم، مدیر آژانس ادبی پل  درباره حضور ایران در عرصه نشر بین‌الملل و از سوی دیگر حضور مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران توضیحاتی داد.

* سالن‌های تبادل رایت در نمایشگاه‌های کتاب بزرگ

وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه در اغلب نمایشگاه‌های بزرگ دنیا سالنی با عنوان سالن رایت فعال است، گفت: در اغلب نمایشگاه‌های کتاب که به صورت بین‌المللی برگزاری می‌شود، دو نوع برپایی را شاهد هستیم؛ اول نمایشگاه‌هایی که سابقه بین‌المللی دارند، همانند فرانکفورت، بلونیا و شارجه. در مقابل ما شاهد برپایی نمایشگاه‌های داخلی نیز هستیم که بخشی از ناشران حاضر در آن کار بین‌المللی انجام می‌دهند. اما اغلب در نمایشگاه‌های بزرگ و حرفه‌ای سالنی تحت عنوان رایت در نظر گرفته می‌شود که در آن ناشران و آژانس‌های ادبی دور هم گرد آمده و به تبادل می‌پردازند.

*  سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران بین‌المللی نیست

جعفری اقدم ضمن بیان این مطلب که در این حضور بین‌المللی در اغلب نمایشگاه‌ها طرفین عناوین جدید را به هم معرفی می‌کنند و نهایتا طبق آنچه پیش از نمایشگاه‌ به توافق رسیده بودند، به انعقاد قرارداد می‌رسند، توضیح داد: گاهی هم روند توافق این گونه نیست و ما شاهد استارت توافقات در درون همان نمایشگاه کتاب هستیم. این کار موجب می‌شود که ناشران و افراد حاضر با عناوین جدید نیز آشنا شوند. از این رو نمایشگاه کتاب تهران نیز از نوع دوم است. البته تنها بخش کوچکی از نمایشگاه عنوان بین‌المللی دارد، اما به واقع سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران بین‌المللی نیست. بلکه تنها شاهد حضور غرفه سفارتخانه‌ها و یا نهادهای فرهنگی در آن هستیم که فعالیت‌های خود را مطرح می‌کنند.

* مهمان ویژه از مولفه‌های تاثیرگذار است

مدیر آژانس ادبی پل یادآور شد: سالن بین‌الملل یعنی همکاری مشترک و مبادلات رایت میان بازار نشر ایران و خارج کشور اتفاق افتد. از این رو در نمایشگاه‌هایی که به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود مهمان ویژه از مولفه‌های تاثیرگذار است؛ چرا که این مهمان ویژه خلاصه‌ای از ظرفیت‌ها و داشته‌هایش را در نمایشگاه به دیگران معرفی می‌کند.

وی افزود: وقتی چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شد، بخش مختصری از نمایشگاه پکن را باید در تهران اجرا کند، یا وقتی ایران در کشوری مهعمان ویژه می‌شود باید بخشی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در کشور هدف برگزار کند. از این رو برای فعالان و عوامل نشر بین‌الملل حضور مهمان ویژه مهم تلقی می‌شود.

*  سال گذشته صربستان مهمان ویژه بود، اما حتی از سوی این کشور یک ناشر صربی هم در تهران حاضر نشد

به گفته جعفری اقدم، امسال در مقایسه با سال‌های دیگر مهمان ویژه ما تعریف مشخص و بهتری داشت. سال گذشته صربستان مهمان ویژه بود اما حتی از سوی این کشور یک ناشر صربی هم در تهران حاضر نشد و تنها شو آف بود. اما امسال چینی‌ها چون افراد باهوشی هستند از این فرصت حضور استفاده کردند و توانستند بهره‌برداری خوبی انجام دهند. آنها با ناشران مختلفی به تهران آمده بودند.

وی اکثر ناشران چینی را دولتی دانست و با بیان اینکه آنها بخش خصوصی ندارند، بیان کرد: این افراد با وجود دولتی بودن اما دغدغه اقتصاد نشر داشتند. بنابراین از فرصت حضور استفاده کردند تا به نوعی فرهنگ چین را در قالب کتاب معرفی کنند.

* خرید رایت از ۷ ناشر چینی/ ایران هیچ کتابی نفروخت!

مدیر آژانس ادبی پل گفت: اما آنچه ما به عنوان یک آژانس ادبی توانستیم از این حضور چینی‌ها استفاده کنیم این بود که با توجه به حضور ۱۱ نفر از مسئولان رایت چین در ایران  آنها خواهان فروش رایت به ناشران ایران بودند و ماهم سعی کردیم در این ارتباط سهیم شویم.

وی تصریح کرد: البته باید عنوان کرد که این ارتباط از حضور ایران در نمایشگاه پکن شکل گرفته بود و ادامه کار آنها به تهران رسید. در این مدت مکاتباتی داشتیم و این حضور منجر به توافقات موفق شد. موسسه پل با ۷ ناشر چینی مذاکراتی صورت داد و توانست از ۷ ناشر چینی رایت بخرد. اما اینکه ما چقدر توانستیم کتاب ایرانی به آنها بفروشیم باید بگویم هیچ کتابی!

این فعال عرصه نشر بین‌الملل گفت: حضور چینی‌ها در تهران موجب شد آنها به ما نزدیک‌تر شوند؛ چون چین اقتصاد محافظه کاری دارد و این برخوردها موجب شد اعتمادها تقویت شود. آنها امسال از آژانس ادبی ما ۲۸ عنوان را انتخاب کردند تا طی مدتی بررسی و اعلام نتیجه کنند. ما نیز در حال پیگیری هستیم تا به آنها رایت بفروشیم.

* فعالیت انجمن راه ابریشم با ۲۹۹ ناشر چینی و خارجی/ جذب ۱۸ ناشران ایرانی

وی در بخش دیگری از سخنانش به جاده ابریشم اشاره کرد و افزود: دولت چین برنامه «یک کمربند یک جاده» را در دست اجرا دارد. چند سالی هم هست که از سال ۲۰۱۱ قصد دارند با کشورهای مختلف در این زمینه ارتباطاتی برقرار کنند. در حوزه نشر هم این انجمن فعال است و تاکنون ۵۵ ناشر چینی و ۲۴۴ ناشر از سایر کشورها را به عضویت پذیرفته است. آنها سعی داشتند در تهران ناشران ایرانی را به این انجمن جذب کنند. ما نیز بیشترین نتیجه‌ای که می‌توانستیم بگیریم این بود که ناشرانمان را با این انجمن‌ها مرتبط کنیم که این توافق حاصل شد.

اقدم بیان داشت: ۱۸ ناشر ایرانی برای عضویت در این انجمن معرفی شدند و قرار است نتیجه پیگیری‌ها اعلام شود. چنانچه این اتفاق رخ دهد بیشترین بهره‌برداری را از حضور چینی‌ها در این بخش شاهد خواهیم بود.

* برپایی نشست راه ابریشم در تهران

وی در پاسخ به اینکه این انجمن نشست سالانه دارد و دبیرخانه آن در کشور چین قراردارد، گفت: هر سال در یکی از کشورها نشست سالانه راه ابریشم برگزار می‌شود و ما درخواست کرده بودیم که این نشست امسال در تهران برپا شود که در شکل محدود در ایام نمایشگاه برپا شد. این نشست شروع خوبی بود. 

به گفته وی، در این انجمن دو نوع عضویت را شاهد هستیم؛ معمولی و اعضای موثر. از این رو برای تعیین نوع عضویت در این انجمن شورایی در نظر گرفته شده تا در این راستا تصمیم گیری کند. بنابراین ما نیز چند ناشر ایرانی را معرفی کردیم و مدارک ارسال شده است و قرار بر این شد تا نتیجه اعلام شود. 

 

فارس

مطالب پیشنهادی