12:10 1399/09/13

هفدهم اکتبر دولت عراق از تعطیلی همه اردوگاه های آوارگان در سراسر کشور قبل از پایان سال خبر داد. حدود ده اردوگاه قبلاً تعطیل شده اند و دهها هزار نفری که در آنجا زندگی می کردند، در وضعیت بی ثباتی قرار گرفتند به دلایل سیاسی یا امنیتی ، بازگشت آنها به خانه های خود غیرممکن است.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ از دو هفته پیش، اردوگاه آوارگان شهر حبانیه درنزدیکی فلوجه ، به طور رسمی تعطیل شده است. با این حال ، بیش از 270 خانواده هنوز در آنجا زندگی می کنند ، که جایی برای رفتن ندارند.

در اواسط ماه اکتبر ، دولت عراق اعلام کرد که می خواهد قبل از پایان سال، تمام اردوگاه های آوارگان را تعطیل کند. در طی چند روز ، بیشتر اردوگاه های نینوا ، کربلا ، بغداد و دیاله تخلیه شد. اما در استان الانبار ، دلایل سیاسی و امنیتی مانع از بازگشت هزاران خانواده به روستاهای آباء و اجدادی خود شده است.

بسیاری از این آوارگان از مناطق مورد تهاجم داعش آمده اند و هم اکنون در دست حکومت قانونی عراق هستند. آنها هنوز ننگ عضویت گذشته خود در داعش را دارند. به دلیل کمبود اسناد رسمی ، فقط یک سوء ظن کافی است تا جامعه آباء و اجدادیشان در صورت بازگشت به روستاهای خود آنها را تهدید به مرگ کند.

مقامات عراقی برای روشن کردن این شرایط کاری انجام نمی دهند. بنا بر گزارش بیست و چهارم نوامبر سازمان عفو بین الملل ، این آوارگان مظنون به ارتباط با داعش را «در بازداشت های خودسرانه ، ناپدید شدن های اجباری و محاکمات غیرمنصفانه» قرار دادند ، و «مانع از دسترسی آنها به اسناد وضعیت مدنی شدند.»

سال گذشته ، دولت قبلی اردوگاه ها را تعطیل کرد و به خانواده های ساکن در آنجا قول کمک اقتصادی داد ، اما نظرسنجی شورای پناهندگان نروژ نشان داد که 95درصد آنها هرگز چیزی دریافت نکرده اند.

این خانواده ها که در سرتاسر کشور پراکنده شده اند و یا در اردوگاه های غیر رسمی جمع شده اند ، از دسترسی به خدمات اولیه مانند مدرسه یا بهداشت در اردوگاه ها را از دست می دهند. با گذشت بیش از سه سال از پایان جنگ با داعش ، دولت عراق همچنان قادر به بازسازی کشور و یافتن هویت مشترک بین قبایل، گروه های نظامی و فرقه های مختلف نیست.

نشریه فرانسوی لاکروا/به قلم نیتی سوفیا

مطالب پیشنهادی