10:39 1398/11/30

 

به گزارش مفتاح،  رضا اخوان مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان که برای اولین بار در جمع خبرنگاران حاضر می شد از تغییرات مهممی در منطقه چهار خبر داد وگفت: منطقه چهاربه لحاظ موقعیت وامکانات  روزی عروس مناطق شهری اصفهان بود که متاسفانه سالها بنا بر دلایلی از رونق افتاد اما در تلاشیم تا دوبار منطقه چهار به جایگاه خود برگردد.

وی در ادامه به پتانسیل های رها شده در حاشیه زاینده رود از بعد از باغ گل ها به بعد اشاره کرد وگفت: کارخانه های متروک در این مسیر وجود دارد که در حال رایزنی هستیم با مالکان تا این مراکز به پروژه های متناسب با منطقه تبدیل شود واستفاده مناسبی از آنها صورت بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان به لحاظ زیست محیطی برای سیما و منظر شهری مناسب نیست گفت: بنابراین به دنبال تغییر کاربری آن هستیم. پیشنهاد داده ایم بعد از تکمیل محل جدید نمایشگاه بین الممللی اصفهان وانتقال آن، در محل فعلی نمایشگاه پردیس فرهنگی اصفهان احداث شود که شامل باغ کتاب هم خواهد بود و این باغ در امتداد باغ گلها، باغ جوان و باغ تندرستی و فن آوری احداث می شود.

 

بنا به گفته اخوان  منطقه 4 شهرداری اصفهان از مناطق خاص و استراتژیک شهر اصفهان با وسعت 7 هزار 500 هکتار مساحت بوده که دومین منطقه شهری اصفهان از لحاظ وسعت محسوب می شود.

وی سرانه فضای سبز منطقه را حدود 70 متر برای هر نفر ذکر کرد و افزود: مساحت فضای سبز در اختیار منطقه 4 شهرداری اصفهان حدود 1000 هکتار از 3 هزار و 700 هکتار مساحت در اختیار فضای سبز شهرداری اصفهان است. سال گذشته با توجه به خشکسالی منطقه حفظ و نگهداری فضای سبز با تدابیری ویژه از حوزه های مختلف مانند خدمات شهری با انجام کارهایی مانند اجاره آب، اجاره ماشین آلات برای حمل آب و با هزینه های زیاد صورت گرفت و خوشبختانه موفق به عبور از بحران شدیم.

وی ادامه داد:  امروز خدا را شاکریم که هیچ یک از فضاهای سبز شهری وسیع منطقه نه تنها آسیب ندید بلکه همزمان در راستای توسعه و گسترش فضای سبز شهرداری 50 هکتار به صورت دیم در محل پردیس اشراق (کوه نخودی) به فضای سبز منطقه اضافه شد.

مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان با اشاره به ابرپروژه میدان شهدای هسته ای و خیابان های منتهی به آن، از صرف هزینه  ۸۰ میلیارد تومانی برای آزادسازی این میدان و خیابان سلمان فارسی خبر داد وگفت: در مجموع برای آزادسازی کامل این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این پروژه شامل یک میدان با وسعت 40 هزار متر مربع با شکل هندسی خاص همراه با سه خیابان اصلی منتهی به این میدان است، ادامه خیابان سلمان فارسی با طول 700 متر یکی از این خیابان هاست که نزدیک به 40 هزار مترمربع آزادسازی مربوط به آن انجام شد.

 تلاش برای کاستن از ترافیک خیابان همدانیان

وبنا به گفته اخوان، شهرداری منطقه 4 به عنوان بستر ساز و زمینه ساز پروژه هایی مانند محل جدید نمایشگاه بین المللی یا بازار گل و گیاه فعالیت چشمگیری داشته است، بزرگترین بازار گل و گیاه استان با مختصات بسیار بزرگ در محدوده منطقه 4 در محل باغ تندرستی در پارک طبیعی شرق در دست احداث است.

 

اخوان از انتقال بازار گل وگیاه خیابان همدانیان به دلیل بارگذاری های نامناسب این خیابان و ترافیک سنگین آن خبر داد وافزود: تصمیم مدیریت شهری با نیازسنجی و آسیب شناسی های صورت گرفته به دلیل تقاضا و عرضه گل و گیاه و ماهی‌های زینتی، جانمایی بازار جدید گل و گیاه در حاشیه شهر اصفهان و بلوار رضوان با مساحتی حدود 16 هکتار زمین و 20 هزار مترمربع مساحت انجام گرفته که تاکنون فاز اول آن 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در ادامه  از دیگر پروژه هایی که باعث رشد و توسعه منطقه می شود را محل جدید نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان عنوان کرد و گفت:  بسترسازی و پیشتیبانی آن با شهرداری منطقه 4 است، این پروژه از طریق شرکت نمایشگاه ها در حال مدیریت و احداث است.

با توجه به ساخت محل جدید برای نمایشگاه به دنبال این هستیم تا در زمین محل فعلی نمایشگاه بین المللی اصفهان، پردیس فرهنگی شهر اصفهان قرینه پردیس هنر با کاربری های مورد نیاز ساخته شود.

 

احداث بزرگترین پارک طبیعی شرق اصفهان

مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان با بیان اینکه در محدوده منطقه 4 بزرگترین پارک طبیعی استان وجود دارد، اضافه کرد: پارک طبیعی شرق اصفهان 3 هزار و 400 هکتار است که بخش عمده ای از آن در اختیار منطقه 4 است، مقرر شده با توجه به نیازسنجی و شرایط زیست محیطی و با توجه به نیاز شهروندان برخی از کاربری ‌ها در محدوده دو هزار و ۴۰۰ هکتاری در اختیار منطقه چهار، طراحی شود.

 

وی با بیان اینکه فاز نخست پارک طبیعی شرق شامل محوطه سازی، پیاده رو سازی، فضای سبز و ... سال گذشته به بهره برداری رسید، گفت: این آمادگی وجود دارد تا فاز دوم و سوم پردیس اشراق به عنوان یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و رفاهی در راستای گردشگری احداث شود که البته با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها بهره برداری از آن زمانبر است.

شهرداری آماده همکاری با میراث فرهنگی است

اخوان در در خصصو بلاتکلیفی  تپه تاریخی اشرف به عنوان یکی از مناطق تاریخی و میراثی شهر اصفهان گفت: این تپه در عرصه‌ ای به وسعت هفت هکتار از اراضی حاشیه رودخانه زاینده رود و خیابان مشتاق واقع شده که در اختیار میراث فرهنگی است. 

وی ادامه داد: سال گذشته با پیگیری های انجام شده یک مرحله کاوش در تپه اشرف به مدت زمان دو ماه انجام شد و البته شهرداری منطقه چهار برای ادامه و اتمام کاوش تپه اشرف آمادگی خود را اعلام و بستر لازم را فراهم می ‌کند. هر چند میراث فرهنگی اعلام کرده که اعتبار لازم برای ادامه کاوش و اقدامات بعدی را ندارد. امیدواریم با برنامه ریزی های لازم این موضوع نیز حل و فصل و این تپه از شرایط فعلی رهایی یابد.

مطالب پیشنهادی