به گزارش خبرنگار حوزه حقوق پایگاه خبری مفتاح، صبح امروز 2 خرداد 1398  آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان اصفهان برگزار شد. این جلسه که با حضور معاون اول  قوه قضاییه-حجت الاسلام محسنی اژه ای تشکیل شد، احمد خسروی وفا پس از 68 ماه خدمت در سمت رییس کل دادگستری استان اصفهان حکم بازنشستگی خود را از معاون اول قوه قضاییه دریافت داشت و پس از آن محمد رضا حبیبی دادستان اسبق اصفهان به این سمت منصوب شد.

در این آیین که با حضور امام جمعه اصفهان، استاندار، شهردار، ریاست کانون وکلا، قضات و ریاست واحدهای زیر مجموعه دادگستری و نیز برخی از مدیران کل سایر دستگاهها و نهادها برگزار شد، احمد خسروی وفا اظهار داشت: در جهت تحقق قانون و اجرای عدالت در طول این مدت چند اقدام مهم انجام دادم:

۱_ شعب دادگاههای بدوی و تجدیدنظر و دادسراها افزایش از ۴۸۱ شعبه به ۵۴۰ شعبه افزایش یافت.
۲_برای اولین بار بعد از انقلاب در استان اصفهان مرکز کارآموزان قضایی تاسیس و برای اصفهان و استانهای مجاور قاضی تربیت کردیم.
۳_تلاش شد برای سرعت در رسیدگی ها ۳۰۰ قاضی بر کادر قضایی قبلی اضافه شود.
۴_کار را به صورت تخصصی بهتر از گذشته ادامه دادیم و برای اولین بار مجتمع تخصصی خانواده ساخته و راه اندازی شد.
۵_در کل ۶۸ ماه که در اصفهان بودم غیر از ۲ماه در بهره وری، اصفهان رتبه اول را کسب کرد. 

وی اظهار داشت: هر دستگاهی شاخص هایی برای بهره وری دارد و اینکه یک استان سعی و تلاشش را مصروف بر این کند که رتبه اول بودن را از دست ندهد، کار مهمی است و از همکارانم کمال تشکر را دارم.

وی ششمین اقدام خود را تلاش در جهت کاستن پرونده های مسن و مانده خواند و اظهار داشت: تعداد پرونده ها  ۴،۵۹۰،۰۰۰ پرونده بود و  این تعداد  مورد رسیدگی قرار گرفت که علاوه بر آن ۲۵ هزار پرونده مسن کسر شد.
خسروی وفا هفتمین اقدام خود را این چنین تصریح کرد: برای اولین بار گروههای شش گانه حقوق شهروندی راه اندازی کردیم و اگر صدایی از هر کجا می آمد فوراً  رسیدگی می شد.

رییس کل سابق دادگستری افزود: تلاش کردیم برای اینکه همکاران بهتر بتوانند کار کنیم فضای فیزیکی اضافه کنیم.

وی مدت داشتن سمت مدیرکلی خود را ۱۵ سال خواند و بیان داشت: بعد از انقلاب برای اولین بار است که ریاست قوه قضاییه کسی شد که درد قضات را خوب درک میکند چرا که ریاست دستگاه قضا رشد را پلکانی و از پله اول دادیاری شروع کرده است.

رییس کل سابق دادگستری در پایان ضمن تشکر از روسای قبل از خود، گفت: با شناختی که از آقای حبیبی دارم امیدوارم وضع دستگاه قضا از دوره مدیریت حقیر بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به آنکه اگر قرار باشد دستگاه قضا کارآمد باشد باید ۴رکن را مورد توجه قرار دهد، افزود: قانون گرایی و اجرای عدالت، استقلال دستگاه قصایی، سرعت در رسیدگی همراه با دقت و رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع از ضروریات است.

پس از آن امامت جمعه اصفهان به بیان وعظ و خطابه پرداخت. آیت الله طباطبایی افزود: آیه قرآن مقرر می دارد: به پاخیزید برای اینکه قسط و عدل را ایجاد نمایید. اگر قاضی هستید و پدرو مادرتان شکایت کرده اند فرقی بین آنها با سایرین نگذارید.
وی خطاب به قضات بیان داشت: حواستان جمع باشد تبعیت از هوی نفس نکنید تا بتوانید عدالت را برگزینید. اگر کندی کردید و یا اعراص کنید از صدور حکم عادلانه، بدانید خداوند خبیر است و نسبت به همه چیز آگاه است و به جزای اعمالتان خواهید رسید.
امام جمعه اصفهان اظهار داشت: قضات خیرالناس هستند اگر به حق قضاوت کنند و شرالناسند اگر به حق قضاوت نکنند.
وی با تصریح بر آنکه، همه باید دست به دست هم بدهیم  تا وضعیت قضا به این شکل نباشد، گفت: از نظر من اصل بر این است که نباید قاضی تجدیدنظر و دیوان عالی داشته باشیم یعنی آنقدر قضات در مراحل بدوی با دقت عمل کنند که نیاز به رسیدگی مجدد نباشد.

آیت الله طباطبایی افزود: هر قاضی وظیفه دارد در حد توان با دقت عمل کند و اگر این طور عمل نکند از دسته قضات جور هست.

وی گفت: روایتی هست که ۳دسته از 4 دسته از قضات را قضات جور و اهل آتش می داند اما اگر به حق قضاوت کنند اهل بهشت هستند. ضمن آنکه چه دادیار چه قاضی بدوی فرقی ندارد همه می بایست به حق و عادلانه قضاوت کنند. وی در پایان از زحمات رییس کل دادگستری سابق تشکر کرد و با ابراز خرسندی از انتصاب ریاست فعلی توفیق خدمت را برای دستگاه قضا مسئلت داشت.

همچنین استاندار اصفهان با بیان آنکه وضعیت زندان متناسب با شأن اصفهان نیست خطاب به معاون اول قوه قضاییه افزود: توصیه میکنم از زندان اصفهان بازدید نکنید چون موجب تکدر خاطر شما خواهد شد، اما استدعا دارم در مرکز کمک کنید تا زندان در شأن اصفهان ساخته شود و با کرامت انسانها سنخیت داشته باشد.
 

 

مطالب پیشنهادی