9:28 1398/02/30

به گزارش مفتاح , نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 29 اردیبهشت) پارلمان و در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، ماده (6) این طرح در خصوص استانداردسازی خودروها و قطعات آنها را از مجموع 239 نماینده حاضر، با 171 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع تصویب کردند.

طبق ماده (6) این طرح، سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای مصوب مرتبط با خودروهای وارداتی، ساخت داخل و قطعات آنها در هر سال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از واردات و تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور جلوگیری نماید، همچنین شماره‌گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد است.

تبصره 1- تولیدکنندگان داخلی خودرو مکلفند نسبت به نصب برچسب نشان‌دهنده درصد (نسبت) تولید داخلی براساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی هرکدام از محصولات خود اقدام کند. دستورالعمل مذکور براساس روش ساخت، میزان تولید داخل، کیفیت و خدمات پس از فروش تدوین می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است بر حُسن اجرای این تبصره نظارت نمایند.

تبصره 2- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی ارتقای کیفیت تولید خودرو، کاهش مصرف سوخت، اجرای کامل استانداردهای مصوب و استانداردهای مورد نیاز قطعه‌سازی، استانداردهای ایمنی و آلایندگی و همچنین رقابت‌پذیر کردن و توسعه شبکه و کیفیت خدمات پس از فروش را تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران تقدیم کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است آیین‌نامه مذکور را پس از تصویب در هیئت وزیران جهت اجرا به کلیه خودروسازان و مراکز ذی‌ربط ابلاغ کند.

بند الحاقی- شرکت‌های خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام‌شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب شده و متخلف به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه 6 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 92/2/1 محکوم می‌شود.

 

 

تسنیم

مطالب پیشنهادی