به گزارش مفتاح ، حمیدرضا حاجی‌بابایی عصر دیروز در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: مشکل معیشت از مباحث دهه‌های اخیر فرهنگیان است و در برنامه ششم توسعه این موارد را احصا کردیم و در قانون نسخه‌ای نوشتیم که اگر عملیاتی می‌شد شاید امروز این سؤال با این شدت مطرح نبود اما چون برنامه ششم توسعه اجرا نشده است با این مقوله مواجهیم.

چرا فاصله حقوقی بخش‌های مختلف کم نشد؟

وی افزود: ماده 29 برنامه ششم توسعه تأکید دارد، وضع شاغلان باید در 5 سال حقوق‌شان به‌شکل عدالت‌محور جلو برود که فاصله حقوقی بخش‌های مختلف بیش از 20 درصد نباشد و بیشترین گروهی که در مظان اتهام هستند و  فکر می‌کنیم حقوقشان بالاست مدیران هستند؛ در این ماده آمده است دولت از سال 97 حقوق این افراد را در یک سامانه قرار دهد تا حقوق همه مشخص شود اما این کار انجام نشد.

مشکل 11هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأکید دارد که این روند در طول 5 سال انجام شود، این مسئله هم به‌معنای واقعی اجرا نشد ماده 63 نیز به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره می‌کند، مشکل این است که می‌گویند اجرای آن 11هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد اما یک بار نشد ما و مسئولان را بیاورند تا بررسی کنیم واقعاً 11هزار میلیارد نیاز است یا خیر.

حاجی‌بابایی ادامه داد: این سه بند قانون برنامه ششم توسعه که به‌عبارتی سه توپ است هر سه به دروازه مجلس شوت شده و دولت هیچ نقش‌آفرینی نکرده است و مجلس باید در این رابطه تصمیم بگیرد؛ ما هم تا حرف می‌زنیم بعضی افراد که نگرش سیاسی دارند، می‌گویند حرف‌های پوپولیستی می‌زنید و نمی‌گذارند برنامه‌ها ساماندهی‌شده بررسی شود.

وی با طرح این پرسش که آیا بودجه سال 98 این قابلیت و ظرفیت را دارد که به فرهنگیان و اقشار کم‌درآمد جامعه کمک کند، افزود: از نظر بنده این ظرفیت در بودجه سال آینده وجود دارد؛ سال 95 که برنامه ششم توسعه مطرح بود،‌ بنده اعلام کردم 87هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد حاصل می‌شود اما نماینده دولت می‌گفت 31هزار میلیارد تومان و در نهایت رئیس مجلس کار را به دیوان محاسبات واگذار کرد  که آنها گفتند درآمد 36هزار میلیارد تومان است.

حاجی‌بابایی ادامه داد:‌ سال 96 در کمیسیون تلفیق برای نماینده‌ها توضیح دادم که درآمد از محل هدفمندی یارانه‌ها 102هزار میلیارد تومان است و برای سال 97 این رقم را 110هزار میلیارد تومان اعلام کردم که مجلس هم پذیرفت و در بودجه 98 درآمد هدفمندی یارانه‌ها 110هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در ادامه با اشاره به بودجه سال 98 تصریح کرد:‌ بودجه عمومی دولت 407هزار میلیارد تومان در سقف اول تعیین شده است و اعتبار مربوط به نظام رتبه‌بندی 2هزار میلیارد تومان در سقف دوم بودجه است اما نکته این است که اگر درآمدها افزایش پیدا کند سقف دوم بودجه خرج خواهد شد و با وجود تحریم‌ها مشخص است که این مسئله محقق نمی‌شود.

بودجه شرکت ملی نفت،‌گاز و پتروشیمی‌ها نیاز به بررسی دارد

وی ادامه داد:‌ 70درصد بودجه برای شرکت‌های دولتی است که حتماً باید آن را بررسی کنیم، در شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت و گاز نیاز به بررسی داریم؛ هم‌اکنون 14.5درصد بودجه را برای توسعه یکجا به شرکت نفت می‌دهند که نه وارد خزانه کل می‌شود و نه مجلس بر آن نظارت دارد یا اگر بودجه پتروشیمی‌ها را بررسی کنیم از لابه‌لای آن می‌توان به آموزش‌وپرورش، اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان کمک کرد؛ هم‌اکنون بازنشستگان جهاد کشاورزی هم در بدترین وضعیت به‌سر می‌برند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تأکید بر اینکه "هنگام تحریم باید تمام برنامه‌ها شفاف‌سازی شود و هر جا که حتی یک سر سوزن امکان برداشت وجود دارد مورد توجه قرار گیرد تا آن را به مردم بدهیم"، عنوان کرد: مجلس اراده کرد و وضعیت هدفمندسازی یارانه‌ها اصلاح شد و این‌بار باید بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی کند تا بتوانیم به اقشار کم‌درآمد کمک کنیم؛ مجلس معمولاً به طرح‌های مربوط به معلمان رأی می‌دهد اما دولت به هر دلیلی تاکنون اجرا نکرده است؛ اگر بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی کنیم دست مجلس باز می‌شود و می‌تواند کمک کند تا به‌بهانه نبود اعتبار از اجرای طرح‌ها و مصوبات سر باز نزنند.

روش‌های جبران کمبود معلم؛ از صرفه‌جویی در حقوق تا ادغام کلاس‌ها

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در واکنش به سؤال یکی از معلمان مبنی بر اینکه با استقرار نظام 6.3.3 در آموزش‌وپرورش او را از سال 95 مجبور کرده‌اند که برای تدریس از دوره متوسطه به ابتدایی برود، بیان کرد:‌ برای اجرای نظام  6.3.3 در سال 92 هیچ مشکلی نداشتیم و این معلم را هم سال 95 به‌اجبار به دوره ابتدایی فرستاده‌اند، این مسئله ربطی به 6.3.3 ندارد چون سال 92 گفتند "350هزار معلم مازاد داریم" و این باعث شد نه مجلس و نه دولت به آموزش‌وپرورش مجوز جذب معلم ندهند و دانشگاه فرهنگیان هم عملاً تعطیل کردند و از سال 92 تا 95 سالانه 30 هزار نفر در آموزش‌وپرورش بازنشسته شدند که هیچ کس جایگزین آنها نشد در این شرایط وزارت آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم، کلاس‌های درس را ادغام کرد؛ در آن ایام ما میانگین جمعیت دانش‌آموزان کلاس‌های درس کشور را به 22.9 رسانده بودیم که هم‌اکنون از 30 نفر عبور کرده است؛ چرا نمی‌گویند الزام معلمان برای تدریس در دوره ابتدایی به‌دلیل ادغام کلاس‌های دوره متوسطه و فرستادن نیروهای آزاد به دوره ابتدایی با هدف کمبود آموزگار است؟ خرید خدمات آموزشی هم روش دیگر برای جبران کمبود معلم است. هم‌اکنون حدود 40هزار معلم را به این طرح وارد کرده‌اند و با پرداخت ماهانه 500 تا 700 هزار تومان حقوق از او می‌‌خواهند که فقط 40 دانش‌آموز را اداره کند!

وی درباره وضعیت معلمان حق التدریس گفت:‌ مشکل این معلمان باید حل شود اما چرا آموزش‌‌‌وپرورش، معلم حق‌التدریس، خرید خدمات و روزمزد به‌کار می‌گیرد؟ مگر دانشگاه فرهنگیان را ندارد؟ چون بحث خصوصی‌سازی و اداره ارزان آموزش‌وپرورش مطرح است به این سمت می‌روند که یک نیروی لیسانس را بیاورند که چند سال با حداقل حقوق برای آنها کار کند اما سؤال این است اگر این افراد کارآمد هستند آنها را استخدام کنند و اگر کارآمد نیستند چرا آنها را وارد کلاس‌‌های درس کردند؟ متأسفانه دولت و آموزش‌وپرورش درباره استخدام آنها همکاری نمی‌کنند.

خرید خدمات یعنی معلم ارزان برای دولت

حاجی‌بابایی درباره معلمان خرید خدمات آموزشی عنوان کرد:‌ خرید خدمات یعنی آموزش‌وپرورش بدون هیچ آزمونی، هر فردی را که می‌خواهد، معلم کند و رئیس‌جمهور هم هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس تأکید داشت که 10درصد دانش‌آموزان از سال آینده تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار بگیرند!  این چه تعریفی از آموزش‌وپرورش است؟! نتیجه چنین نگاهی می‌شود این که یک جوان 5 سال به دورترین روستاها برای تدریس می‌رود و نه حقوق و بیمه مناسب دارد و نه تعیین تکلیف می‌شود چون حضور او برای دولت ارزان تمام می‌شود، این روند تلف است و واقعاً نمی‌‌دانم دیوان محاسبات در این کشور چه می‌کند؟ اگر آموزش‌وپرورش می‌خواهد نیرو بگیرد، آزمون برگزار کند و از آن طریق اقدام به جذب معلم کند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس درباره ادامه تحصیل فرهنگیان بیان کرد: قانونی  در مجلس مصوب شده است که همه کارکنان وقتی استخدام دستگاهی شدند در حین کارمند بودن فقط می‌توانند یک مقطع بالاتر بروند یعنی فردی که لیسانس دارد فقط می‌تواند فوق لیسانس بخواند البته این مشکل را پیگیری کردیم اما در صحن مجلس رأی نیاورد هم‌اکنون قانون مدیریت خدمات کشوری در حال بررسی است و از طریق آن موضوع را بررسی می‌کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم اما این مجلس است که باید به آن رأی بدهد.

وی گفت: آموزش‌وپرورش در سال 97، 194 هزار نفر کمبود معلم داشت اما چگونه آن را جبران کرد؟ روش جبران به این صورت بود که نیروهای پیش‌دبستانی را به کلاس‌های درس فرستادند تا کسری نیرو جبران شود اما همین افراد را هم استخدام نمی‌کنند؛ حرف ما این است که به معلم عزت بدهید، او را از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب کنید که حقوق مناسب داشته باشد و از همان روز اول استخدام شود تا دیگر به هیچ نماینده‌ای برای استخدام نیاز نداشته باشد اما متأسفانه برای کم کردن هزینه‌ها از روش خرید خدمات آموزشی استفاده می‌کنند؛ دانشگاه فرهنگیان برای جبران کمبود معلم باید سالانه 50 هزار دانشجو بگیرد.

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسش یکی از معلمان که در سال 89 استخدام شده اما هنوز پیمانی است و تعیین تکلیف نشده، عنوان کرد: در سال 89، 40 هزار نفر استخدام شدند و طبق قانون بعد از 5 سال پیمانی‌ها باید رسمی شوند اما بنده نمی‌دانم گناه این‌ها چیست که رسمی نشده‌اند، شاید گناه آنها این است که در دوره ما استخدام شدند.

بیمه طلایی از مسیر خود خارج شد

وی درباره بیمه طلایی فرهنگیان بیان کرد:‌ بیمه طلایی از مسیر خود خارج شده است و آنچه ما مصوب کردیم در زمان خود قدرتمندترین پیمانی بود که با بیمه ایران نوشته شد و بعدها آن را از بیمه ایران گرفتند، نوع آن متفاوت شد و سطح خدمات‌دهی کاهش یافت؛ هم‌اکنون با بیمه سلامت در ارتباط هستند که بیمه سلامت سطح هزینه‌ها را بالا برد. بیمه تکمیلی فرهنگیان نیاز به کار بنیادی دارد و دولت باید تصمیمی برای آن بگیرد اما برای اینکه کم نیاورند هم‌اکنون وضعیت آن شبیه شیری شده است که دائم آب به آن اضافه می‌کنند تا رقیق شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به سرانه مدارس گفت: برای حل مشکلات مالی مدارس که بیشترین بخش در پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز بود در مجلس مصوب کردیم که این هزینه‌ها تا سقف الگوی مصرف برای مدارس رایگان باشد اما 6 ماه از سال گذشته بود و بخشنامه اجرایی آن به مدارس ارسال نشده بود! واقعاً دیگر مجلس باید چه‌کار کند؟ از سوی دیگر باید سرانه مدارس را افزایش دهیم و این‌گونه نباشد که به‌دلیل نبود بودجه مردم را جریمه کنیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی