13:37 1396/10/17

به گزارش مفتاح، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جایزه فیروزه گفت: کالاهای فرهنگی استراتژیک و اقتصادی هستند و از نبود متولی مشخص برای این حوزه رنج می برند.

سیدعباس صالحی در مراسم اختتامیه جایزه فیروزه که امروز ۱۷ دی ماه در بوستان گفتگو در حال برگزاری است، گفت: موضوع این جایزه به کالاهایی می پردازد که ارتباط عمیق تر و پیوسته تری با فرهنگ دارند و کالاهای فرهنگی از چند جهت مهم هستند. نکته اول اینکه کالاهای استراتژیک هستند، یعنی تاثیرات بلندمدتی بر ذهن و روان انسانها می گذارند، برای مثال شما در یک ساعت فیلمی را می بینید یا در ۱۰ ساعت کتابی را می خوانید اما اثر هر کدام از این کالاهای فرهنگی تا سال ها بر ذهن شما باقی می ماند. از سوی دیگر قطع این کالاها هم تاثیر مخربی دارد؛ چرا که اگر مصرف نشوند، بنیان انسانیت انسان را در هم می ریزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهدید استقلال ملی را یکی دیگر از مولفه های کالاهای استراتژیک دانست و افزود: کالاهای فرهنگی استراتژیک هستند؛ چرا که اگر ورود این کالاها وابسته به کشورهای دیگر باشد، استقلال ملی ما به خطر می افتد، پس ما باید سرمایه گذاری خود در این زمینه را افزایش دهیم و به تولید بیشتر کالاهای فرهنگی مبتنی بر ارزش های ایرانی-اسلامی توجه کنیم.

صالحی یکی دیگر از ویژگی های کالاهای فرهنگی را قابلیت دیپلماسی در ارتباط با این کالاها برشمرد و گفت: از طریق این کالاها می توان به مراودات فرهنگی توجه کرد. برای مثال ترکیه در این ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ سریال ساخته و به ۷۰ کشور ارسال کرده است. به عبارتی کشوری چون ترکیه به تاثیر نفوذ این کالاها توجه کرده است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی دیگر از ویژگی های کالاهای فرهنگی، توجه به مسائل اقتصادی است. این کالاها صرفا هزینه بر نیستند و کالاهای امدادخواه به شمار نمی روند، بلکه می توانند درآمدزا و سودآفرین باشند و اصلا پایه اقتصاد مقاومتی می تواند بر کالاهای فرهنگی استوار باشد. پس ما کالاهای فرهنگی را باید جدی بگیریم؛ چرا که استراتژیک، دیپلماسی و اقتصادی هستند.

وی به جایزه فیروزه و چگونگی شکل گیری آن اشاره و بیان کرد: سه سال پیش جایزه ای در ارتباط با کالاهای فرهنگی شکل گرفت تا توجه بیشتری به این کالاها که می توانند ارزش ها، باورها و نگرش ما را منتقل کنند، شود. سال نخست این جایزه به کتاب، اسباب بازی و نوشت افزار تعلق می گرفت. سال دوم بخش پژوهش و امسال هدایای فرهنگی هم به موضوعات قبلی افزوده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل دستاورد جایزه فیروزه را گردآوری یک بانک اطلاعاتی دانست و افزود: این جایزه تاکنون دستاوردهای حداقلی داشته است که کمترین آن گردآوری یک بانک اطلاعاتی در ارتباط با تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی بوده است. ضمن اینکه در ایام نمایشگاه، فرصت ارتباط میان مجموعه ها، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیش می آید و این تعامل به تقویت کارهای آینده در این زمینه کمک می کند. از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط هم به بهانه این جایزه گرد هم می آیند و بیش از گذشته به این نتیجه می رسند که رفتار، کالا و نماد باعث رفت و آمد فرهنگی می شود و اگر ما بخواهیم از هویت ایرانی-اسلامی خود حفاظت کنیم، باید به تقویت محصولات فرهنگی بپردازیم.

صالحی همچنین بیان کرد: اگر ما به دنبال توسعه جایزه هایی چون جایزه های فرهنگی هستیم، باید در نهادهای دولتی و همچنین در بین مردم مواردی را تقویت کنیم. از یک سو کالاهای فرهنگی نباید دولتی شوند، چرا که دولتی سازی این کالاها به مرگ آن منجر می شود اما باید به مواردی توجه شود. یکی از اصلی ترین این موضوعات نداشتن متولی برای صنایع فرهنگی است، چرا که این گونه کالاها هیچ متولی خاصی ندارند و بهتر است وزارتخانه های مرتبط مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت اقتصاد از یک مجموعه فرادستگاهی در زمینه تولید صنایع فرهنگی و حمایت از آن تبعیت کنند. یا وزارتخانه ای مشخص چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی شناخته شود و تنها وظیفه نظارت را برعهده نداشته باشد و به سیاستگذاری در زمینه محصولات فرهنگی بپردازد.

وی همچنین به ضرورت سیاستگذاری های مالی حمایتی در زمینه کالاهای فرهنگی اشاره و بیان کرد: صنایع فرهنگی نیازمند سیاستگذاری های مالی است و ما باید به حمایت از پژوهش های انجام شده در این زمینه بپردازیم.

صالحی به بخش مردمی کالاهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این بخش باید ۵ مولفه را در نظر داشت. خلاقیت و نوپردازی یکی از مهمترین شاخصه هاست؛ چرا که صنایع فرهنگی در شمار کالاهای نرم به حساب می آیند و برای رقابت با محصولات مشابه باید خلاقه باشند. برندسازی، تبلیغات، افزایش مهارت ها و بومی سازی از دیگر مسائلی است که در بخش مردمی محصولات فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد اما وظیفه دولت این است که از پژوهش های صورت گرفته در این زمینه تا آنجا که می تواند حمایت کند و به تولیدکنندگان در زمینه بازاریابی و مخاطب شناسی مشاوره دهد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی