10:09 1398/06/30

 

 

 به گزارش مفتاح و به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، اختلال در جریان جهانی نفت خام پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی باعث شده که صادرکنندگان نفت خام آمریکا برای تامین افزایش تقاضای محموله‌های نفتی، با کمبود نفتکش مواجه شوند.

 

 حمله های موشکی شنبه گذشته موقتاً 5 میلیون بشکه در روز از تولید نفت عربستان را کم کرد که معادل نیمی از تولید نفت این کشور است.

 

 کاهش تولید عربستان باعث افزایش تقاضا برای محموله های جایگزین نفت خام مخصوصاً از آمریکا شد، بنابراین آمریکا تمام نفتکش هایش را از مدیترانه، غرب آفریقا و اروپا برای ارسال محموله ها به کار گرفت ولی منابع کشتیرانی می گویند احتمالاً نمی توانند تقاضا برای کشتی‌های بیشتر را تامین کنند.

 

یک تاجر آمریکایی گفت:« فشار بازار جهانی بر گالف کوست آمریکا بسیار بالاست آنقدر که با محدودیت مواجه شده ایم. این محدودیت در مورد بندرگاه ها، خط لوله ها، پایانه ها یا حتی خود نفت‌خام نیست .با محدودیت نفتکش‌ها مواجه هستیم».

 

 میانگین نرخ حمل و نقل  که به مالکان نفتکش های بسیار بزرگ پرداخت می شود در مسیر خلیج آمریکا به چین بیش از 4500 دلار افزایش یافت و روز پنجشنبه به 36511 دلار در روز رسید. این رقم نزدیک به اوج 36630 دلاری است که دو روز قبل از آن برای این کشتی ها پرداخت می‌شد. این نفتکش ها می توانند تا دو میلیون بشکه نفت را حمل کنند.

 

 در حالی که شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرده تا 2 یا 3 هفته دیگر به ظرفیت کامل تولید باز می گردد، عدم اطمینان باعث شده خریداران به دنبال نفت خام جایگزین باشند.

 

 اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد شرکت یونیپک چین از فعال ترین شرکت هایی بوده که در روز پنجشنبه کشتی اجاره کرده است. این شرکت حداقل 5 محموله نفتی از گالف کوست آمریکا سفارش داده است.

 

 صادر کنندگان نفت خام آمریکا در رقابت برای نفتکش ها در بازار کشتیرانی حوزه آتلانتیک هستند. تقاضا برای نفتکش ها در ساحل شرقی آمریکای جنوبی و غرب آفریقا هم افزایش یافته است.

 

 تاجران می‌گویند با افزایش  سفرهای طولانی تر از گالف کوست آمریکا، باید کشتی های اضافه تا نیمه دوم اکتبر و نیمه اول نوامبر در دسترس باشد چون تقاضا  برای محموله های نفتی آمریکا در آن زمان هم همچنان بالا خواهد بود.

 

 نرخ نفت کش های کوچک تر افرامکس هم از گالف کوست آمریکا به مدیترانه در روز پنجشنبه 1815 دلار افزایش یافت و به 25231  دلار در هر روز رسید.

 

 نرخ حمل و نقل برای سوپر نفت کش ها هم در مسیر آمریکا به چین 5000 دلار بالا رفت و به 35711 دلار در هر روز رسید .

مطالب پیشنهادی