18:54 1399/07/02

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاخص از اواسط مرداد ماه که قله دو میلیون و 100هزار واحدی را فتح کرد، تا امروز ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده است به گونه‌ای که در پایان معاملات امروز (چهارشنبه دوم مهر ماه) روی عدد یک میلیون و 611 هزار واحدی ایستاد. فعالان و کارشناسان بورس، دلایل این کاهش ارزش بازار را اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه برخی از چهره‌های اقتصادی و سیاسی، دعواهای سیاسی در سطح قوای کشور، تنش‌های موجود در روابط خارجی ایران، رفتار منفعت‌طلبانه برخی از کارگزاری‌ها و حقوقی‌های فعال در بورس و چندصدایی در میان مقامات اجرایی کشور می‌دانند.

حبابی در کار نیست

یکی از دلایل عقب‌گرد شاخص در حداقل 6 هفته گذشته، تاکید چندین باره برخی تریبون‌داران بر حبابی شدن بازار سرمایه و غیرارزنده بودن سهام شرکت‌ها با قیمت‌های فعلی است. با این حال، بنا بر محاسبات بسیاری از کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه، قیمت‌های امروز سهام نه تنها بالا نیستند بلکه در بورس، ارزان‌فروشی هم انجام می‌شود.

رشد قیمت دلار از 15700 تومان در انتهای خرداد ماه تا 22 هزار تومان در پایان شهریور در سامانه نیما، ابلاغیه جدید بانک مرکزی و اجازه عرضه ارز توسط صادرکنندگان به قیمت بازار آزاد که مرزهای 27 هزار تومانی را درنوردیده است، تخفیفات اعمال شده از سوی دولت روی خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی که حاشیه سود این صنایع را به شدت افزایش داده است، رشد قیمت‌های جهانی اقلامی چون مس، فولاد، اوره، متانول و... ازجمله دلایلی است که این عده، با بیان آنها، معتقدند که با انتشار گزارش‌های سه ماه دوم سال توسط شرکت‌های فعال در بازار بورس، نشان می‌دهد که نه تنها بازار دچار حباب نیست، بلکه سهام با قیمت‌های امروز، در حال ارزان‌فروشی هستند. این کارشناسان معتقدند کسانی که حبابی بودن ارزش سهام را تبلیغ می‌کنند، عموما آشنایی کافی با اقتصاد و بازار سرمایه ندارند. البته برخی نیز با بدگمانی معتقدند که برخی از چهره‌های مطرح اقتصادی که بارها از حبابی بودن بورس سخن گفته‌اند، سرمایه‌های خود را در بازارهای موازی چون مسکن، ارز و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این رو تلاش دارند تا با ایجاد رکود در بازار سرمایه، نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازارهای مدنظر خود سوق دهند.

جای دعوای سیاسی در بورس نیست

برخی از کارشناسان، آغاز فشار فروش سهام در بازار را به موضوع اختلاف میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد بر سر عرضه سهام دولتی در پالایشگاه‌های کشور به مردم به صورت ای‌تی‌اف دوم می‌دانند اما برخی هم کمی به عقب‌تر بازمی‌گردند و معتقدند پس از تاکیدات چندین باره رئیس جمهور بر حضور همه مردم در بورس، برخی گروه‌های سیاسی متنفذ که از قضا نقدینگی سنگینی را هم در جیب دارند، سعی کردند با آشفته کردن اوضاع بورس، ناتوانی دولت را در تمامی ابعاد اقتصادی به تصویر بکشند.

فارغ از این موضوع، تبلیغات فراوان روی نامه 25 نفری که خود را از اقتصاددانان کشور معرفی می‌کردند و نسبت به تبعات رشد بورس هشدار داده بودند و نیز رفتار غیرمسئولانه یکی از کارگزاری‌ها در فروش سنگین سهام شاخص‌ساز هم ازجمله دلایل افت بورس در مدت اخیر محسوب می‌شوند.

نوسان‌گیری حمایتی توسط حقوقی‌ها

با این حال به نظر می‌رسد، عمده دلیل عقب‌گرد فعلی بازار سرمایه را بتوان در رفتار حقوقی‌های بازار دید که با توجه به قدرت مالی گسترده خود و پیروی اکثریت حقیقی‌ها بازار از رفتار آنها، بازار را به دلخواه خود اداره می‌کنند و نه تنها حمایتی از بازار انجام نمی‌دهند، بلکه خود در حال خرید سهام در قیمت‌های پایین و عرضه آنها به سهامداران خرد در قیمت‌های بالاتر هستند.

در همین زمینه، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم حمایت انجام شده در روزهای گذشته، حمایت نوسانی بوده است.

شایان زهراکار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه و بررسی حمایت‌های وعده داده شده در این بازار گفت: سوالی که ذهن سهامداران و فعالان بازار سرمایه را مشغول کرده این است که آیا حمایت واقعی به بازار سرمایه برمی‌گردد یا خیر. هنوز پول‌های بلوکه شده و خارج شده از بازار برنگشته‌اند چون معتقدم حمایت‌های انجام شده از نوع نوسانی بوده است.

وی گفت: روز سه‌شنبه، حقوقی‌ها با جو روانی درباره سهام شاخص‌ساز، بازار مناسبی را برای امروز رقم زدند اما باز هم نیازمند به حمایت‌های قوی‌تری هستیم تا صف‌های فروش جمع شوند.

زهراکار با تاکید بر اینکه حمایت باید به گونه‌ای باشد که صف‌های خرید پی در پی و در چند روز ایجاد شوند، گفت: معتقدم در چند روز باید حمایت قوی از صنعت خودرویی و پالایشی به عنوان لیدرهای بازار و شاخص‌سازها شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پول‌های خارج شده از بازار منتظر هدایت قدرتمند هستند تا سریعا به بازار برگردند، در این صورت حتی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی خواهیم بود و پول از بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو به بازار سرمایه برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مهمترین اصل بازار سرمایه قدرت جریان نقدینگی است، گفت: نقدینگی بسیاری از سهام به دلیل عدم حمایت مسدود و بلوکه شده‌اند، از این رو انتظار حمایت قوی را داریم نه یک حمایت بیهوده، نوسانی و مقطعی.

زهراکار گفت: در شرایط امروز سهام خودرویی به عنوان سهام شاخص‌ساز می‌تواند نماد اصلی بازار سرمایه باشد که بسیاری از افراد به آن چشم دوخته‌اند. اگر بازار حمایت شود این نماد می‌تواند شاخص کل را بالا بکشد.

مطالب پیشنهادی