16:00 1396/06/15

به گزارش مفتاح، رئیس هیأت داوران مسابقات سراسری مدیحه‌سرایی حذف جمع‌خوانی قرآن را از مسابقات تواشیح آسیبی جدی دانست و گفت: با این کار گروه‌ها به سمت موسیقی و سرود‌خوانی پیش می‌روند.

مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته مدیحه‌سرایی با حضور 15 گروه برگزیده مرحله مقدماتی در شهر ارومیه برگزار شد.

احمد لیایی رئیس هیأت داوران این مسابقات، برگزاری این رقابت‌ها را همزمان با مسابقات قرآن کریم کار شایسته‌ای دانست و گفت: این کار خوبی بود که مسابقات قرآن به صورت یکپارچه با مسابقات قرآن برگزار شد اما نحوه برگزاری این رقابت‌ها به گونه‌ای بود که اشکالات و انتقاداتی به آن وارد است.

وی با بیان اینکه خالی بودن سالن مسابقات از جمعیت یکی از اشکالات بزرگ این دوره از رقابت‌ها بود، گفت: متأسفانه امسال موضوع عدم حضور علاقه‌مندان در سالن مسابقات بسیار جدی به نظر می‌رسید و از طرفی فضای بزرگی که برای رقابت‌ها در نظر گرفته بودند به دلیل خالی بودن سالن هم شکل بدی به رقابت‌ها داد و کار تصویربرداران را هم با مشکل مواجه کرد.

لیایی ادامه داد: به نظر می‌رسد تمرکز برگزارکنندگان فقط بر روی افتتاحیه و اختتامیه است در حالی که اصل، خود مسابقات است و مردم باید با حضور در سالن از رقابت‌ها استقبال کنند.

وی با بیان اینکه موقوفات اهل بیت‌(ع) را می‌توان در تواشیح هزینه کرد، گفت: یکی از مشکلات سازمان اوقاف برای تأمین هزینه‌ها کمبود موقوفات قرآنی است اما در عین حال موقوفات مربوط به اهل بیت(ع) بسیار زیاد است و سازمان اوقاف در این زمینه درآمد خوبی دارد و با توجه به اینکه برنامه‌های گروه‌های تواشیح درباره اهل بیت(ع) است سازمان اوقاف می‌تواند درآمدهای موقوفات اهل بیت(ع) را برای گروه‌های تواشیح هزینه کند و نبود بودجه بهانه خوبی برای محدود کردن مسابقات تواشیح نیست.

رئیس هیأت داوران مسابقات سراسری مدیحه‌سرایی از افت شدید استقبال گروه‌های تواشیح از مسابقات امسال خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته اگر نگاهی به مرحله استانی مسابقات سراسری می‌کردیم شاید بیش از 250 گروه در این رقابت‌ها شرکت می‌کردند اما با محدود شدن مسابقات تواشیح و حذف مرحله مقدماتی این رقابت‌ها به صورت حضوری سبب شد که امسال کمتر از 30 گروه از سراسر کشور آثار خود را به مسابقات ارسال کنند. همچنین مسئولان پس از محدود کردن مسابقات وعده‌های مختلفی مبنی بر پوشش رسانه‌ای و دیگر وعده‌ها داده بودند که این وعده‌ها هم به خوبی محقق نشد.

لیایی ادامه داد: با این نوع برنامه‌ریزی، تواشیح کشورمان روز به روز ضعیف‌تر شده و ممکن است نابود شود و پیشنهاد می‌کنم اگر دوستان سازمان اوقاف خجالت می‌کشند این رقابت‌ها را حذف کنند این را صریح بگویند چون با این روند این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

لیایی حذف همخوانی قرآن را از مسابقات تواشیح آسیبی بسیار بزرگ دانست و گفت: یکی از معضلات مسابقات امسال حذف همخوانی قرآن از مسابقات تواشیح بود و این کار سبب می‌شود گروه‌ها کم‌کم به سمت موسیقی و خواندن سرود پیش بروند، البته همخوانی قرآن در مرحله مقدماتی وجود داشت اما در مرحله نهایی این موضوع حذف شده بود. این را هم بگویم تواشیح در همه کشورها وجود دارد اما همخوانی قرآن فقط مختص کشورمان است و نباید موضوعی به این مهمی از تواشیح کشور کنار گذاشته شود.

این داور رشته تواشیح یکسان دیده شدن فارسی‌ خوانی و عربی‌خوانی را از جمله آفت‌های مسابقات دانست و گفت: متأسفانه آیین‌نامه به گونه‌ای است که گروهی که دو زبانه می‌خواند با گروهی که فقط عربی می‌خواند یکسان دیده شده و این یکی از اشکالات جدی است که باید مسئولان سازمان اوقاف به سرعت آن را حل کنند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بیان این انتقادات برای رشد تواشیح کشور است، گفت: من به عنوان یک استاد و داور و فعال این عرصه همه تلاشم را برای رشد تعالی تواشیح کشور می‌کنم و اگر انتقادی مطرح می‌شود برای تخریب دوستان نیست و فقط برای این است که بتوانیم مشکلات تواشیح را حل و آن را به سمت تعالی پیش ببریم.

منیع: فارس

مطالب پیشنهادی