16:29 1397/04/06

 

 

 

 

به گزارش مفتاح، هفته صرفه جویی که یکم تا هفتم تیرماه در تقویم تعریف شده است بهانه ای شد تا مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان وضعیت آب شرب اصفهان را تشریح کند. 

هاشم امینی ضمن گلایه از محدود شدن توجه به فرهنگ صرفه جویی به همین هفته، از توجه آبفا به فرهنگ صرفه جویی و پیشتاز بودن اصفهان در خصوص صرفه جویی سخن گفت.

بنا به گفته امینی، به دلیل خشکسالی های اخیر وکاهش میزان آب شرب اصفهان اقدامات خوبی در جهت صرفه جویی مصرف آب اتفاق افتاده است.

امینی با اشاره به اینکه امروز در کشور همه به دنبال بهانه هستند تا مسئولیت را به گردن دیگران بیندازند گفت: باید امروز همه جامعه نقش خود را در کاهش مصرف ایفا کنند.

وی (شعار سازگاری با کم آبی)که در وزارت خانه برای مبارزه با کم آبی را مطرح شده را شعار مناسبی اعلام کرد وبه رفتار گذشتگان و سازگاری آنها با کم آبی اشاره داشت که استفاده از قنات یکی از روش ها بوده است.

 

امینی در  ادامه توجه به خودباوری وهم افزایی با شرایط کم آبی را در کنار شعار وزارت نیرو را برای مقابله با شرایط سخت امروز موثر دانست وگفت: باید برای عبور از این شرایط به  نقش آمایش سرزمینی در مسیر توسعه پایدار کشور، بازچرخانی پساب و تبدیل شدن اقلیم استان اصفهان از نیمه خشک به خشک توجه ویژه داشت.

 

بنا به گفته امینی  آورده امسال زاینده‌رود نسبت به سال گذشته به یک سوم رسیده است. آورد در سال گذشته یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود که امسال به  465میلیون متر مکعب رسیده است. سال گذشته با وجود خلا سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان برای توزیع مناسب، مردم با افت فشار و در برخی از مناطق با قطعی مواجه بودند، به همین علت پروژه تصفیه خانه این سامانه کلید خورد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان وضعیت سال آبی جاری را بحرانی اعلام کرد که آبفا  برای پشت سرگذاشتن این بحران باید در اختصاص آب محدودیت قائل شود تا به فصل بارش برسیم، وی گفت اردیبهشت امسال تا 40 درصد میزان آب تحویلی به شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان کم شد و همشهریان با مشکل مواجه شدند.

 

وی خبر اعمال جیره بندی را یک خبر نادرست اعلام  و توضیح داد: مضرات اعمال جیره بندی از فوایدش بیشتر است.  تلاش کردیم در اختصاص آب به گونه‌ای عمل کنیم تا کمترین تنش و چالش متوجه مردم باشد، وزارت نیرو تأکید دارد که شبکه با مدیریت مصرف آب باید کنترل شود چراکه جیره بندی، باعث خالی شدن شبکه می شود و آب گیری مجدد خلل زیادی ایجاد می کند و آلودگی در شبکه را در پی دارد.

 

امینی استفاده از سامانه تلمتری و مدیریت فشار را شیوه مدیریت مصرف آب در اصفهان عنوان کرد وافزود:   شهرها و روستاهای تابعه با استفاده از این شیوه آبرسانی می شوند.  اگر این سامانه وجود نداشت شهرهای ابتدای شبکه دارای فشار آب و سایر شهرها و روستاهای انتهای شبکه دچار افت و قطعی آب می‌شدند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اطمینان داد آبیاری فضای سبز شهر اصفهان از شبکه شرب جدا شده و از آب زیرزمینی استفاده می‌شود.

بنا به گفته وی 90  درصد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف کشوری یعنی 20 متر مکعب در ماه مصرف می‌کنند. همچنین  کمیته ملی سازگاری با کم‌آبی سرانه مصرف از 20 به 15 متر مکعب کاهش می‌یابد که این میزان در حال حاضر در اصفهان 11 متر مکعب است. البته  میزان مصرف آب برای هر نفر در اصفهان در شبانه روز، 154 لیتر است که این عدد باید به زیر 110 لیتر کاهش یابد.

 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از اجرایی شدن تصفیه خانه دوم اصفهان خبرداد، که قرار بود از سال 1386 اجرایی شود،  اما به دلیل اختلافاتی که وجود داشت، محقق نشده بود، شرکت آب وفاضلاب در تفاهم نامه ای با آب منطقه ای امضا کرده است که با کمک 170 میلیارد تومانی آبفا این پروژه کلید بخورد. هر چند که امینی کمک به ساخت را در حیطه وظایف سازمانش ندانست وگفت: این هزینه تقبل کردیم چون معتقد هستیم که 56 شهر و بسیاری از روستاهای این استان، نباید با یک تصفیه خانه تأمین آب شوند. 

 

شبکه فاضلاب کلان شهر اصفهان تکمیل می‌شود 

 

وی از تکمیل شدن شبکه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان نخستین کلان شهر کشور در مدت سه سال خبر داد وافزود: این طرح از سال 96 کلید خورد ودر سال 99 به هبره برداری کامل می رسد. توسعه شبکه فاضلاب در منطقه‌های همچون حصّه با تسهیلات خاص در همین راستا بوده، و برای مناطق ارغوانیه و جی شیر برنامه لازم انجام شده است. 

 

بنا به گفته امینی، در حال حاضر 24 متر مکعب بر ثانیه از سد زاینده رود برای شرب استان اصفهان و یزد و کشاورزی و حفظ باغات اصفهان و چهارمحال و بختیاری رها می‌شود، بخشی جزء مصارف غیرمجاز بود که وزارت نیرو و شورای امنیت کشور به این موضوع وارد شدند تا مصارف غیرمجاز بالادست و پایین دست را کنترل کنند.

بر اساس برنامه تخصیص وزارت نیرو، حدود 12 متر معکب بر ثانیه به شرب اصفهان و یزد می‌رسد و که از این میزان حدود 10 تا 10 و نیم متر مکعب به اصفهان و 1.8 مترمکعب بر ثانیه به یزد اختصاص می‌یابد. 

مطالب پیشنهادی