به گزارش گروه علمی مفتاح, پروفسور یوشینوری اُسومی، زیست‌شناس سلولیِ متخصص در اتوفاژی اهل ژاپن است. این دانشمند ژاپنی در سال 2016 برنده جایزه نوبل شد. وی با کشف مکانیسم اتوفاژی دریچه جدیدی در راه علم گشود. هرچند دین مبین اسلام در هزار و چهارصد سال پیش این مساله را بیان و جزء واجبات مقرر برای مسلمانان قرار داد. اما این روزها افراد بسیاری با بیان مسائل کاملاً غیرحرفه ای و غیر علمی سعی در کم رنگ نمودن فرهنگ روزه گرفتن نمودند. پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند: «معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاده خواری) اساس و رأس هر داروى شفابخش است» (بحار الانوارار، ج 14و ارکان‌الاسلام،ص108)

اما نتایج تحقیقات این پروفسور ژاپنی از جمله موارد ذیل بود:

در مکانیسم اتوفاژی یا خودخواری سلولی، تخریب و بازیافت اجزا سلول توسط خود سلول است که این رویداد در هنگام روزه گرفتن و گرسنگی طولانی رخ می دهد. درواقع زمانی که انسان بیش از مثلا 8 ساعت گرسنه بماند سلولهای سالم برای کسب انرژی و جبران کمبود غذا از سلولهای معیوب و توده‌های مستعد سرطان تغذیه می‌کنند.

در این تحقیق اثبات شد, اتوفاژی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را متوقف و حتی در مواردی درمان می کند. اگر بدن نتواند در اتوفاژی دخالت کند سلول ها و سازه های آسیب دیده می توانند خطرناک باشند. اتوفاژی روشی است که بدن به طور طبیعی برای خنثی کردن سلول های سرطانی و تخریب سلول های آلوده باکتری ها و ویروس های مضر استفاده می کند.

شایان ذکر است در سال 1935، اولین مقاله درباره محدودیت کالری منتشر شد. این مقاله پیشنهاد می کرد که با کاهش کالری بدون گرسنگی و یا گرسنگی می توان طول عمر را گسترش داد و از بیماری ها جلوگیری کرد.

هم چنین در یک مطالعه، که در آن گروهی از انسان ها مصرف کالری خود را فقط با 20٪ برای 2-6 سال کاهش دادند، فشار خون، قند خون، کلسترول و وزن به طور قابل توجهی بهبود یافت.

بدیهی است که «کلما حکم به الشرع, حکم به العقل» که قاعده ای نام آشنا در فقه است بر آن حکایت دارد که هر جا امر و نهیی از طرف شارع مقدس باشد به حکم عقل منتقل می شویم و حکم عقل نیز بر اساس مصالح و مفاسد واقعی صورت گرفته است. اثبات احکام الهی در دین مبین اسلام بر اساس مستندات علمی به روز در دنیا حکایت از حقانیت اسلام است که دستورات آن با وجود گذشت 1400 سال هنوز برمبنای عقل و علم است.

دبیر تحریریه مفتاح نیوز

 

مطالب پیشنهادی