به زیارت آقاعلی عباس و شاهزاده محمد واقع در بادرود که میرویم 55 کیلومتر مانده به کاشان جاده ای است موصوف به جاده 55. اهالی بادرود و مناطق مجاور نام های دیگری نیز بر روی این جاده نهاده اند از جمله جاده مرگ یا توپولوف بادرود کاشان!

 سبقه این جاده بازمیگردد به 27 سال پیش که استاندار وقت برای افتتاح طرحی به بادرود سفر کرده بود و در خلال آن دستور احداث جاده را داد. اما واقعیت آن است که اگر دستورها بنیانی و صحیح داده شود تضرر مردم در آن جایی ندارد و دعای خیر اهالی و بومیان دنباله رو آن است. اما اگر همچون بسیاری از احداث زیرساخت های ملموس و عینی , غیرعلمی و سطحی بنا شود نتیجه معکوس دارد .

 

 اما 27 سال از احداث آن گذشت  و این جاده که قسمتی از ترانزیت تهران-بندرعباس است؛ یک بانده ماند و با توجه به وجود شهرک صنعتی و شرکتهای بزرگی همچون سایپا و وجود اماکن زیارتی , تردد و ترافیک ماشینهای سنگین و خودروهای سواری بر روی آن بسیار زیاد، اما  اصلاحات جاده  کماکان بی سرانجام مانده است.

 وزیر , معاون وزیر , استاندار,فرمانداران, بخش داران, نمایندگان مجلس , مدیرکل و مسئولان و مدیران  شهری اصفهان و کاشان و بادرود و مرتبطین همه  آمدند و بارها از جاده بازدید کردند و تاسف خوردند به حال تعلل و سوءمدیریت مدیران قبلی و در نهایت نامه های درخواست مردم را پاراف کردند که این جاده باید دوبانده شود. پس از دستور ایشان  نیز جوهر دستورات خشک شد و به فراموشی سپرده شد!

جاده بادرود –کاشان به طول 55 کیلومتر بیش از 60 حادثه و مرگ و کشته شدن و معلولیت افراد را تاکنون به چشم خود دیده است . به واقع در هر کیلومتر آن بیش از یک نفر کشته شده است . از پدری که سه قلوهایش تازه بیست روزه شده بودند ,از زن و شوهر جوانی که 5 سال بود کودکی را از بهزیستی به فرزندی قبول کردند و هر دو در دم جان سپردند و غم این کودک معصوم، مضاعف از زندگی سابقش شد و به واقع پس از دلبستگی او به پدر و مادر جدیدش پس از 5 سال, دوباره به بهزیستی بازگشت؛ از زن و شوهری که با فرزند برادر خود به سفر  می رفتند  و هر سه کشته شدند و از 4 جوان اردستانی که به یکباره از یک خانواده جان سپردند. از همه  اما سهم بادرودی ها بیشتر از بقیه شهر ها بود .

 

 ائمه جمعه و جماعات و شورای شهر و رسانه ها و مردم نیز در تلاش برای حل معضل، که البته در طول این 27 سال 20 کیلومتر از این جاده دوبانده شد و برای هر کیلومتر آن افتتاحیه جداگانه گرفته شد .

اما مفتاح برای پیگیری امر پس از ارتباط با اداره راهداری استان اصفهان و کاشان و جویا شدن از علت العلل این همه تعلل به اداره راه و شهرسازی کاشان رسید که گویا کلید حل ماجرا در دستان اوست.

 در مصاحبه خبرنگار مفتاح با رییس اداره راه و شهرسازی کاشان در  خصوص احداث و بهره برداری باند دوم جاده بادرود –کاشان, وی اظهار داشت: هم اکنون26  کیلومتر آماده اجرای آسفالت داریم که از  14 اسفند1397 عملیات آن  آغاز به کار کرده است.  رییس اداره راه و شهرسازی علت  دوبانده نشدن این جاده را تاکنون به دلیل عدم تامین قیر توسط وزارت راه و شهرسازی خواند و با بیان اینکه با رایزنی هایی که انجام دادیم فعلا در حدود 700 تن درخواست کردیم که مقداری از آن تامین شده است .

محمدرضا حق شناس با ابراز امیدواری از آنکه اگر عملیات به همین منوال پیش رود  و نیز در صورت تامین قیر تا اواسط برج 2این عملیات به اتمام خواهد رسید گفت: 10 کیلومتر ما  بین این جاده هست که توسط شرکتی زیر مجموعه وزارت راه مشغول به عملیات هست و به واقع این 26کیلومتر که آسفالت شود مساله بادرود کاشان حل می شود.

 هم چنین دیگر  مسئول اداره راه و شهرسازی استان اصفهان که مایل به فاش شدن نامش نبود اظهار داشت : «در حوزه کاشان 55 کیلومتر مسیر داریم که 20کیلومتر آن در حوزه نطنز واقع شده که تاکنون به بهره برداری رسیده و ترافیک روی آن هست و 35 کیلومتر باقی مانده که در حوزه استحفاظی کاشان هست. 26 کیلومتر آن شروع به عملیات شده است و 9کیلومتر آن حدفاصل  ابوزید آباد تا ابتدای حوزه استحفاظی نطنز، جزء پروژه های تفویضی استان نیست و به شرکت زیر مجموعه وزارت راه سپرده شده است.

کارشناس اداره راه و شهرسازی کاشان خاطرنشان کرد: تصادفات این محور حدفاصل میدان امام علی (ع)کاشان تا بعد از چهارراه ابوزیدآباد است که به دلیل وجود مجتمع های صنعتی و شرکت سایپا و سایر مجتمع های صنعتی ترافیک رفت و برگشت سنگینی به لحاظ پرسنلی به این مسیر تحمیل می کند که این 26 کیلومتر که دوبانده شود بسیاری از این مسائل حل می شود . وی بیان کرد:  پیرو پیگیری های مسئولان بادرود و کاشان این عملیات آغاز شده است و 700 تن را درخواست کردیم که معاون وزیر آقای خادمی قول آن را داده اند.»

حال متولی امر هر که باشد نیکوست. درست است که هیچ کس تا به حال مسئولیت جان باختگان و انفجار زندگی هم وطنانمان را تقبل نکرده است اما احداث باند دوم جاده بادرود کاشان توسط هر سازمانی صورت گیرد جای تقدیر و تحسین دارد.خدا کند که وزارت راه و شهرسازی تعهدش را عمل کند و 700 تن قیر را به دست اداره راه و شهرسازی کاشان برساند. چرا که سابقا ً دلایل مختلفی از جمله بارش باران(در هوای کویری!) و کمبود اعتبار و عدم همکاری مابقی و... در تعلل و اهمال دوبانده شدن این جاده مطرح شده بود.

خطیب جمعه بادرود خطاب به مسئولین میگوید: «هر از گاهی می آیید و  قولهایی میدهید اما به قول خود عمل نمیکید ؛ والله قسم شما در پیشگاه مردم مظلوم بادرود مسئول هستید».

 

 

 

مفتاح در خصوص پیشرفت روند جاده بادرود –کاشان پیگیر است.

گزارش از فاطمه مستغنی

مطالب پیشنهادی