13:44 1399/04/22

به گزارش مفتاح وبه نقل از ایلنا، محمد اسلامی  درباره اینکه در شبکه‌های مجازی اخباری مبنی بر اینکه جابه‌جایی مسافران چینی در زمان شیوع ویروس کرونا با شرکت ‌هواپیمایی ماهان طبق قرارداد 25 ساله ایران و چین بوده، گفت: هیچ یک از این موضوعات صحت ندارد. ‌

وی تاکید کرد: آن چیزی که از آن به عنوان قرارداد 25 ساله صحبت می‌کنند، یک سند راهبردی است و نه اجرایی. سندی است که راهبرد دو کشور برای توسعه همکاری‌های بلندمدت را تعیین می‌کند که مبنای آن هم منافع ملی دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر کشوری در این سند منافع ملی خود را تهذیب می‌کند و آن سند راهبردی به معنای همکاری بلند مدت و پایدار بین دو کشور است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که با مطرح شدن این قرار 25 ساله، نگرانی برای ورود نیروی کار چین به پروژه‌های عمرانی ایجاد شده است چراکه طبق ادعای برخی رسانه‌ها از مفاد این قرارداد، شرکت‌های چینی در اولویت اجرای پروژه‌‌های کشورمان هستند، تاکید کرد: اصلا سند وارد این فاز نمی‌شود. تعجب می‌کنم که عده‌ای نخوانده، ندیده و بدون اطلاع این موضوع را تا به این اندازه و با این ابعاد مورد تحلیل قرار می‌دهند.

اسلامی ادامه داد: همانطور که گفتم این یک سند راهبردی در حال مذاکره است و هر کشوری به منافع ملی خودش فکر می‌کند و حتما به این موضوعات باید بلندمدت فکر شود و پایه گذاری روابط بین کشورها باید بلند مدت باشد تا بتوان این روابط را به پایداری رساند.

وی افزود: همه بپذیریم که باید از یک روابط پایدار برخوردار باشیم و به نظر من این سند یک نقطه آغاز است و نباید در این نقطه این چنین تحلیل‌های بدون اطلاع داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اخباری که در این باره منتشر شده است، گفت: اجازه دهید این سند مورد مذاکره قرار گیرد و پس از تعریف و تدوین نهایی آن می‌توان در این باره اظهار نظر کرد.      

مطالب پیشنهادی