11:01 1398/02/13

به گزارش مفتاح، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات نرخ طلای سرخ طی یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۸ میلیون و حداکثر ۱۳ میلیون تومان است‌.

وی افزود: با وجود پیگیری های مکرر، آمار صادرات زعفران مربوط به سال ۹۷ پس از گذشت پنج ماه اعلام شد.

میری با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات زعفران از خراسان رضوی انجام می شود، گفت: بنابر آمار ۱۲ ماهه گمرک حدود ۲۵۱ تن زعفران با ارزش ۳۵۵ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که با احتساب ۲۰ درصد صادرات زعفران از دیگر استان ها برآورد می شود که در سال گذشته ۳۰۰ تن زعفران صادر شده باشد که این میزان در مقایسه با سال ۹۶ از نظر وزنی ۱۴ درصد و ارزشی ۱۵ درصد رشد داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق روال همه ساله از خرداد به بعد صادرات زعفران به سبب نزدیک شدن به فصل برداشت کاهش می یابد و مجدد از آبان تا اواخر سال به اوج خود می رسد.

وی از رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید طلای سرخ خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می شود که امسال تولید زعفران به ۴۰۰ تن برسد که با توجه به رشد تولید باید برنامه ریزی و بازاریابی برای صادرات صورت گیرد.

این مقام مسئول قیمت زعفران در بازار را پیش بینی کرد و گفت: اگرچه تقاضا برای خرید زعفران در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد، اما از آنجا که عمده خریداران زعفران مصرف کنندگان هستند، نوسان خاصی در بازار اتفاق نخواهد افتاد چرا که عمده فروشگاه ها از قبل زعفران خود را خریداری کردند.

میری قیمت زعفران در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: در تمامی کشورها با افزایش عرضه، قیمت محصول کاهش و با ازدیاد تقاضا افزایش می یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش مصرف زعفران در داخل خبر داد و گفت: با توجه به نوسان قیمت طلای سرخ در ماه های اخیر، مصرف زعفران در داخل کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه زعفران کالای لوکس در کشور ما به شمار می رود، بیان کرد: این در حالی است که در سایر کشورها، زعفران به عنوان داروی هزاره سوم در کشورهای مختلف دنیا استفاده می شود به طوریکه بیش از ۵۰ درصد زعفران صادراتی در کشورهای هندوستان و چین به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

میری در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت زعفران، بسیاری از مردم این محصول را از سفره خود حذف کردند که به همین خاطر با اطلاع رسانی صحیح، مردم باید از خواص زعفران آگاه کرد چرا که متاسفانه در کشور ما زعفران به صورت سنتی تنها برای عطر و طعم غذا استفاده می شود.

yjc

مطالب پیشنهادی