16:49 1398/04/26

به گزارش مفتاحماراتن انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا به پایان رسید و در نهایت «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان که تنها گزینه منتخب از سوی رهبران کشورهای اتحادیه اروپا بود، توانست بر این کرسی تکیه بزند.

زندگینامه فون در لاین

«اورزلا فون در لاین» در تاریخ ۸ اکتبر ۱۹۵۸ میلادی در خانواده‌ای اشرافی در بلژیک بدنیا آمد. وی دوران کودکی خود را در بروکسل، شهری که پدرش از نخستین مسئولان بازار مشترک اروپا بود گذراند. اورزلا علاوه بر زبان مادری اش به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلطی بی نظیر دارد، سوار کاری را به خوبی می‌داند و در این رشته استاد است.

فون در لاین پس از پایان دوره متوسطه، تحصیلات خود را در زمینه اقتصاد در دانشگاه‌های گوتینگن، مونستر و در نهایت در مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد، اما اقتصاد نتوانست وی را علاقمند به پزشکی و سیاست کند. اورزلا در سال ۱۹۸۰ میلادی تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرده و در سال ۱۹۸۶ یعنی حدود یک سال پیش از پایان تحصیلاتش با پروفسور «هایکو فون در لاین» ازدواج کرد. هایکو در حال حاضر مدیر عامل یک شرکت تجاری توسعه مهندسی پزشکی است.

فون در لاین با اتکا به گزینه‌های اشراف زادگی و سوابق فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی پدرش خود را به دنیای سیاست نزدیک کرد. «ارنست آلبرشت» پدر اورزلا در کارنامه سیاسی خود سوابق انتصاب در وزارتخانه‌های اقتصاد، دادگستری و پس از آن نخست وزیری ایالت نیدرساکسن را یدک می‌کشد.

اورزلا همواره تاکید داشت که نمی‌تواند از علاقمندی به سیاست چشم پوشی کند و باید روزی در یک جایگاه سیاسی معتبر به فعالیت بپردازد. همین دلایل، علاقمندی و انگیزه‌ها سبب شد تا وی در ۴۵ سالگی با کناره گیری از دنیای پزشکی و با وجود ۷ فرزند بطور جدی و عملی به دنیای سیاست پاگذاشته و فعالیت‌های حزبی خود را کلید بزند.

آغاز فعالیت سیاسی فون در لاین

فون در لاین پیش از عزیمت به آمریکا در سال ۱۹۹۰ به عضویت حزب دمکرات مسیحی در آمد، حزب متبوع «آنگلا مرکل» که پس از صدرات اعظمی وی سبب حضور دائمش در کابینه آلمان شد. اعتماد مرکل به فون در لاین تا حدی بود که وی تلاش داشت تا کرسی ریاست جمهوری آلمان را نیز در اختیارش قرار دهد، اما مخالفت احزاب سیاسی و سیاستمداران مانع از تحقق این خواسته شد.

وی در سال ۲۰۰۱ میلادی توانست شهردار شهر ایلتن شده و تا سال ۲۰۰۴ میلادی نیز در شورای شهر باقی بماند. نخستین تجربه اورزلا از وزارت به سال ۲۰۰۳ و پست وزارت اموراجتماعی، زنان و بهداشت در کابینه نیدر زاکسن باز می‌گردد. فعالیت‌های موثر و دستاوردهای ارزنده وی سبب شد در سال ۲۰۰۹ میلادی به کابینه دولت آلمان راه یافته و بر کرسی وزارت کار و رفاه اجتماعی تکیه بزند.

فون در لاین در دوره ۴ ساله وزارت خود علیرغم آنکه به برنامه‌های اعلام شده‌اش جامه عمل پوشاند، توانست نظر مثبت صدراعظم و حتی محبوبیت مردمی را نیز به خود جلب کند. همین سبب شد تا مرکل گزینه وزارت دفاع را برای دوره آتی فعالیت دولتی فون در لاین در نظر بگیرد و اینگونه عنوان نخستین زن «وزیر دفاع» را از آن خود کند.

کمتر سیاستمدار آلمانی روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ را می‌تواند فراموش کند، روزی که نام فون در لاین بعنوان گزینه وزارت دفاع مطرح شد و سیاستمداران و کارشناسان نظامی با خنده معناداری موفقیت وی در این حوزه کاری را دور از دسترس توصیف کردند.

نگاهی به دوره وزارت دفاع فون در لاین

نگاهی اجمالی به دوره وزارت دفاع فون در لاین به خوبی نشان می‌دهد که راهبرد قدرت نظامی بیشتر با صدور تسلیحات بیشتر در آلمان محقق شد و این کشور در زمره بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر و امارات قرار گرفت. فون درلاین همچنین تلاش کرد تا اقتدار ارتش آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم به این کشور بازگرداند، وی حتی برخورداری از تسلیحات اتمی برای کشورش را بلامانع می‌دانست.

نباید از این نکته غافل بود که فون در لاین علاوه بر اینکه از مبتکران ناتوی عربی است، از طرفداران و حامیان سرسخت تسلیح کشورهای عربی برای توازن قدرت نظامی با ایران بوده و اعتقاد به مقابله با ایران دارد. در زمان فعالیت فون در لاین در وزارت دفاع آلمان بدلیل روابط بسیار نزدیک وی با کردستان عراق بالغ بر ۲ هزار موشک ضد تانک به این منطقه ارسال شد. همچنین دو توافق همکاری با اقلیم کردستان و دولت بغداد به منظور آموزش نیروهای نظامی و امنیتی به امضا رساند.

در عین حال فون در لاین در خصوص گسترش حوزه هواپیماهای شناسایی آواکس از سوریه و عراق به خلیج فارس، پارلمان اروپا را تحت فشار قرار داد و در نهایت این امر را به تصویب رساند. توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانیم نخستین رزمایش میان آلمان-اسرائیل در دوره وزیر دفاعی وی صورت گرفته و آلمان به مرکز فرماندهی ناتو در اروپا بدل شد.

انتخاب فون در لاین به عنوان رئیس جدید کمیسیون اروپا می‌تواند بعنوان یک پیروزی بزرگ برای مرکل بشمار آمده به نوعی آن را احیای قدرت مرکل در اروپا توصیف کرد. انتخاب فون در لاین دو هدف مرکل را محقق کرده است؛ یکی کنار گذاشته شده «منفرد وبر» که از سوی محافظه کاران حمایت می‌شد و دیگری در عین تضعیف سوسیال دمکرات‌ها شاهد تقویت دمکرات مسیحی‌ها هستیم.

از سوی دیگر از آنجایی که سیاست‌های فون در لاین با سیاست‌های فرانسه نیز همسویی دارد، نزدیکی بیش از پیش این دو قدرت اروپایی دور از انتظار نخواهد بود.

برنامه‌ها و اهداف فون در لاین در مسند ریاست کمیسیون اروپا

اصلاحات اتحادیه اروپا
فون در لاین در نظر دارد از سال ۲۰۲۰ میلادی بر روی گفتگوهای مدنی با هدف اعمال اصلاحات در اروپا تمرکز کند. به اعتقاد سیاستمداران دمکرات مسیحی این برنامه می‌تواند به اعمال برخی تغییرات در پیمان اروپا نیز منجر شود.

آب و هوا
باید برای تحقق مهار و کاهش گازهای گرمخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه ای انجام شود. همچنین اروپا باید در خلال سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی میزان دی‌اکسید کربن موتور خودروهای صفر کیلومتر را ۳۵ درصد کاهش دهد.

خدمات اجتماعی

فون در لاین سعی دارد تا به منظور کاهش میزان بیکاری در جوانان برنامه‌هایی در زمینه اشتغال زایی را به اجرا در آورد. افزایش حقوق و دستمزدها و مقابله با اجحاف در زمینه حقوق کارگری از دیگر برنامه‌های فون در لاین در دوره ۵ ساله ریاست کمیسیون اروپا اعلام شده است.

مهاجرت

رئیس جدید کمیسیون اروپا معتقد است باید با قاچاق انسان مقابله کرده و زمینه برای تغییر در قوانین مهاجرتی اروپا فراهم شود. افزایش نیروهای محافظ مرزی اروپا از دیگر برنامه‌های اعلام شده از سوی فون در لاین است.

تجارت خارجی

فون در لاین معتقد است که هرگونه تجارت آزاد باید با ایده آل ترین و بهترین استانداردها صورت بگیرد. مقابله با بکارگیری از کودکان نیز از جمله مهمترین اهداف وی عنوان شده است.

گسترش اتحادیه اروپا

رئیس جدید کمیسیون اروپا به عضویت در آمدن کشورهای حوزه بالکان در اتحادیه اروپا را در زمره برنامه‌های خود برای گسترش اتحادیه برشمرده است. وی همچنین خواستار شفاف شدن وضعیت مقدونیه و آلبانی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا شده است.

سیاست دفاعی

فون در لاین در پی تحقق ارتش اروپایی بوده و خواهان همکاری تنگاتنگ اتحادیه اروپا و ناتو است.

روسیه

سیاستمدار آلمانی تازه به قدرت رسیده در کمیسیون اروپا گفتگو با روسیه را از مهمترین برنامه‌های خود در دوره ریاست کمیسیون اروپا اعلام کرده است. وی معتقد است برغم اختلافات میان روسیه و اروپا نمی‌توان از گزینه همسایگی این کشور با اروپا غافل بود.

برگزیت

موضوع مرزبندی میان انگلیس و ایرلند از نکات قابل توجه برای فون در لاین بوده و بی شک با توجه به این مورد چالش انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با مشکلاتی روبرو می‌شود.

سیاست خارجی

فون در لاین در حوزه سیاست خارجی معتقد است زمانی که بحرانی حادث می‌شود اتحادیه اروپا باید بی درنگ جواب قاطعی به آن دهد.

نکته آخر

برنامه‌های اعلام شده از سوی فون در لاین و کارنامه کاری وی بخوبی نشان می‌دهد که اروپا دوران تغییر را بزودی آغاز خواهد کرد. از سیاست‌های اجتماعی گرفته تا سیاست خارجی در اروپا آبستن تغییرات چشمگیری خواهد بود.

باید دید رویکرد نظامی «فون در لاین» در چه بازه زمانی وی را به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین و اعلام شده، نزدیک می‌کند.مهر

مطالب پیشنهادی