12:05 1396/07/23

به گزارش مفتاح، سریال بی سر و سامانی وزارت علوم که در دولت یازدهم شاهد آن بودیم در دولت دوازدهم نیز در حال تکرار است.

وزارت علوم به عنوان وزارتخانه دانشگاهیان در دولت یازدهم برای انتخاب وزیر با مشکل رو به رو بود و مدت‌ها بی ثباتی را پشت سر گذاشت. حالا در دولت دوازدهم نیز وزارت علوم هنوز وزیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود.

داستان هزار و یک شب وزارت علوم در دولت اول حسن روحانی به این شکل بود که پس از عدم رای اعتماد مجلس به میلی منفرد، سرپرستی توفیقی، استیضاح فرجی دانا و سرپرستی نجفی، محمود نیلی احمدآبادی و دانش‌آشتیانی برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان به مجلس رفتند و موفق به اخذ رأی اعتماد از نمایندگان ملت نشدند تا اینکه پس از گذشت بیش از یک سال از دولت یازدهم محمد فرهادی وزیر علوم شد.

حالا در دولت دوازدهم نیز گویا همان سریال پیچیده وزارت علوم تکرار شده است، حدود دو ماه از آغاز دولت می‌گذرد و در حالیکه روزهای آغازین سال تحصیلی را هم می‌گذرانیم و نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری نائب رئیس مجلس در رابطه با تاخیر در معرفی وزیر تذکر داده‌اند وزارت علوم همچنان وزیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود.

قبل از معرفی کابینه دوازدهم، حدس و گمان‌ها و شایعاتی در رابطه با وزرا از جمله وزیر علوم به گوش می‌رسید و هر روز یک نام به عنوان وزیر پیشنهادی در رسانه‌ها مطرح بود.

نام خود فرهادی هم مطرح بود، کار به روسای دانشگاه هم کشیده بود و نام برخی روسای دانشگاه هم شنیده می‌شد، حتی کمپین‌هایی برای حمایت از برخی گزینه‌های مطرح‌شده تشکیل شد و همه در انتظار نام وزیر پیشنهادی از سوی رئیس جمهور بودند.

خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر شاید جدی‌ترین گزینه بود که خودش هم این مساله را تائید کرد ولی دقیقا در همان روز که تائید این مساله را از خاکی‌صدیق شنیدیم لیست کابینه دوازدهم اعلام شد ولی خبری از نام وزیر پیشنهادی علوم نبود.

گویا رئیس جمهور برای انتخاب وزیر علوم به تصمیم نهایی نرسیده بود و نیاز به مهلت بیشتری برای فکر کردن و تصمیم‌گیری داشت، این مساله شاید اهمیت زیاد وزارت علوم برای دولت را نشان دهد از طرفی هم شاید نشان از کم اهمیت بودن وزارت علوم داشته باشد اما یک مساله دیگر هم در این میان مطرح است و آن هم اینکه می‌گویند وزارت علوم سهمیه جناح خاصی است و وزیر باید از سوی آن جناح معرفی شود.

به هر حال سیدضیا هاشمی که معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بود به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد ولی با توجه به اینکه رئیس جمهور باید سریع‌تر وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی کند، همچنان شایعاتی درباره وزیر آینده مطرح بود.

برخی می‌گفتند سیدضیا هاشمی به عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود، برخی نام الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم را به عنوان وزیر علوم کابینه دوازدهم مطرح کردند و در هر صورت باز هم اسامی متعددی به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح می‌شود و برخی رؤسای دانشگاه هم در سودای وزارت هستند و کمپین‌های حمایتی از آنان هم تشکیل شده است.

می‌گفتند رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر نیویورک وزیر پیشنهادی را معرفی می‌کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است و وزارت علوم همچنان راه را با سرپرست ادامه می‌دهد.

اما در این میان دانشجویان و مجموعه آموزش عالی مانده‌اند و یک وزارتخانه بی وزیر که گویا عزمی هم برای تعیین تکلیف آن نیست.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی