15:23 1397/04/19

به گزارش  مفتاح وبه نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی با هشدار به افزایش مصرف سیگار در کشور، گفت: سالانه 40 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، در حالی که میزان تولید و واردات سیگار در کشور حدود 75 میلیون نخ است. تولید دخانیات در کشور رو به افزایش است، با توجه به تحریم ها، صنعت دخانیات ما را تحریم نکرده و هر روز سیگارهای بیشتری به کشور می آید.

وی تصریح کرد: متاسفانه دکه های مطبوعاتی اقدام به فروش سیگار به صورت نخی و بسته ای به افراد زیر 18 سال که عمدتا دانش آموزان هستند، می کنند. ما زورمان به کمپانی دخانیات نمی سد، مردم خود باید هوشیار باشند و خرید سیگار را تحریم کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه سلامتی مردم شوخی ندارد، افزود: بر اساس مطالعاتی که در آموزش و پرورش انجام شده، سن مصرف قلیان به 14 سال رسیده و بسیاری از افرادی که سیگار می کشند، قلیان نیز مصرف می کنند. بررسی ها نشان می دهد که بیش از 90 درصد این افراد از عوارض مصرف دخانیات آگاهی داشتند.

 

وی ادامه داد: اقدامات و عملکرد بهداشت ایران در سازمان بهداشت جهانی قابل احترام است و حرف اول را در منطقه می زند. رویکرد حوزه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمک و خدمت به مردم است در حال حاضر خدمات این حوزه در سازمان جهانی بهداشت جایگاه ویژه ای دارند و برای ما باعث افتخار است که کارشناسان ایران در این سازمان حضور می یابند.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت حرف های زیادی برای گفتن داریم. در حال حاضر همه روستاها و شهرهای حدود 700 جمعیت یا هزار نفر جمعیت دارای خانه های بهداشت هستند که در هیچ جای دنیا چنین خدماتی نیست و این اقدام این مسئله کم نظیر است.

 

*بیماری سل تحت کنترل است

رئیسی با اشاره به اینکه اقدامات بهداشتی در ایران باعث شده بیماری سل تحت کنترل درآید، ادامه داد: بر اساس گزارش ها، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 144 نفر در دنیا سل دارند که این آمار در کشور ما 14 مورد در 100 هزار نفر جمعیت است. 80 درصد موارد ابتلا به این بیماری وارداتی است و از کشورهای افغانستان و پاکستان است.

وی توضیح داد: در حال حاضر ما این افراد را درمان می کنیم و کنترل بیماری سل در ایران یکی از شاخص های مهم بهداشتی برای ماست.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کنترل مالاریا نیز اقدامات خوبی انجام شده است،گفت: پوشش واکسیناسیون در کشور بالای 96 درصد است در حالی که این پوشش در آمریکا زیر 86 درصد است.

رئیسی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اقدامات خوبی که در حوزه بیماریهای واگیر انجام شده، مشکل امروز ما سل، وبا، طاعون، فلج اطفال که ریشه کن شده نیست، بلکه بیماریهای غیرواگیر مانند فشارخون، دیابت، حوادث جاده ای و غیره است.

 

وی با بیان اینکه 74 درصد بار بیماریها در کشور بیماریهای غیرواگیر است، توضیح داد: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 25درصد راه مبارزه با این بیماریهاست و 75 درصد دیگر دست سازمانهایی مانند وزارت ورزش و جوانان و دیگر نهادها است که برنامه ای برای جلوگیری از افزایش بیماریهای غیرواگیر تدوین کنند.

 

* نهادها فکری برای پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر کنند

وی افزود: این نهادها باید فکری برای کم تحرکی مردم کنند، جاده ها را درست کنند و کارهای دیگری برای پیشگیری از بروز بیماریهای واگیر برای مردم انجام دهند.

رئیسی با بیان اینکه باید مصرف غذاهای آماده کنترل شود، ادامه داد: مصرف میزان قند، نمک، چربی و روغن ها مهم است متاسفانه تبلیغات در این زمینه زیاد است و به عنوان مثال صدا و سیما هنوز پفک و چیپس تبلیغ می کند که مغایر با سلامت مردم است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد، باید مردم و رسانه ها را درگیر این موضوع کنیم و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر عمومی شود.

مطالب پیشنهادی