10:51 1398/12/14
به گزارش مفتاح و به نقل از  ایسنا، دکتر مصطفی قانعی در نشست خبری مقابله با ویروس کرونا در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده برای توسعه فناوری، افزود: با زیرساخت‌هایی که طی چند سال اخیر در کشور ایجاد شده است، ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های زیست فناوری ایجاد شده و پتانسیل این شرکت‌ها نشان داد که در شرایط بحرانی قادرند در کمترین زمان وارد عرصه‌های پرچالش زیستی شوند.

وی با اشاره به توانمندی‌ این شرکت‌ها در چالش زیستی شیوع کرونا ویروس در کشور، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات تشخیصی این بیماری کیت‌های تشخیصی است که در حال حاضر بخشی از این کیت‌ها از سوی برخی از کشورها مانند چین به کشور اهدا شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با بیان این‌که این کیت‌ها به انستیتوپاستور واگذار شده و از سوی این موسسه در کشور توزیع شده است، خاطرنشان کرد: این کیت‌ها پاسخگوی مدت کوتاه یک تا دو ماه آینده است؛ از این رو ما در معاونت علمی تلاش کردیم تا با اعلام فراخوانی اقدام به تولید کیت‌های تشخیصی کرونا ویروس کنیم تا بلافاصله بعد از تمام شدن محموله‌های ارسالی کیت‌های تشخیصی بتوانیم آن‌ها را در داخل، تولید و نیازهای کشور را برطرف کنیم.

قانعی با اشاره به اعلام فراخوان تولید کیت از سوی وزارت بهداشت، یادآور شد: انتظار ما بر این بود که تنها ۵ تا ۱۰ شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کنند ولی با لیستی که امروز در اختیار ما قرار گرفت، ۵۰ شرکت آمادگی خود را برای تولید کیت‌ها اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های که بر روی این ویروس از گذشته مطالعه کرده باشند و موفق به ساخت کیت تشخیصی شده باشند و این کیت‌ها برای بیماری‌های عفونی ویروسی مورد تایید قرار گرفته باشد، در اولویت قرار می‌گیرند.

قانعی با تاکید بر این که از میان ۵۰ شرکت ارائه طرح، ۵ شرکت برای ساخت کیت تشخیصی کرونا ویروس انتخاب شدند، گفت: با این شرکت‌ها مشروط بر آن که بتوانند در سریعترین زمان و بالاترین کیفیت کیت‌های مورد نظر را تولید کنند، قرارداد امضا می‌شود. امضای این قراردادها نیز منوط به تایید سازمان غذا و دارو خواهد بود.

شناسایی افراد مبتلا به کرونا ویروس و قرنطینه آنها

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این که در حال حاضر کیت‌های تشخیصی سریع در کشور وجود ندارد، گفت: این کیت‌ها در سایر کشورها نیز موجود نیست؛ ولی مطالعه در این حوزه را شروع کرده‌اند. با این کیت‌ها می‌توانیم افراد مبتلا را شناسایی و قرنطینه آنها را آغاز کنیم؛ این امر می‌تواند مانع از سرایت این بیماری به سایر افراد باشد و بر این اساس اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

قانعی با تاکید بر این که پروتکل‌های درمانی این بیماری در کشور وجود دارد، در خصوص پروتکل‌های درمانی افراد مشکوک بسیار بحث‌های زیادی صورت گرفته است، ولی در حال حاضر دو شرکت محصولاتی را عرضه کردند که می‌توان از طریق داروهای تولید شده در این شرکت‌ها نسبت به مداخله انسانی برای درمان افراد مشکوک به کرونا ویروس اقدام کرد.

وی تاکید کرد: سریعترین تولید انبوه این داروها منوط به اخذ مجوز کمیته اخلاق است و در صورت صدور این مجوز کار تست این دارو آغاز می‌شود.

قانعی با اشاره به ویژگی‌های این دارو گفت: این دارو مرکب از چند ترکیب گیاهی است که برای افراد مشکوک به ویروس کرونا تجویز می‌شود؛ این دارو کمترین عوارض را برای این دسته از بیماران در پی خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری همچنین از محصولات دو شرکت دانش‌بنیان در این زمینه خبر داد و گفت: دو شرکت نیز دارویی را تولید کرده‌اند که این داروها برای از بین بردن ویروس کرونا از ناحیه حلق و بینی است.

وی در این باره توضیح داد: د رحال حاضر دو دسته از بیماران وجود دارند؛ یک دسته از این بیماران افراد دارای تب و با تست کرونای مثبت و دسته دوم بیماران با علایم خفیف و تست مثبت کرونا هستند. داروی تولیدشده قادر است تا ویروس موجود در بیماران با علایم خفیف را که ویروس کرونا در حلق و بینی آن‌ها وجود دارد، از بین ببرد و این امر شانس سرایت این بیماری از افراد مبتلا به افراد سالم را کاهش می‌دهد.

تشکیل تیم برای پاسخ به سوالات اساسی وزارت بهداشت

قانعی با اشاره به طرح چند سوال اساسی از سوی وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت سوالاتی داشته که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که "چه زمانی مجاز به ترخیص بیماران مبتلا هستیم و پروتکل‌های درمانی افراد آلوده‌کننده چیست" و ما در صدد برآمدیم تا در کوتاه‌ترین زمان به این سوالات پاسخ دهیم؛ بر این اساس تیمی از داروسازان، اپیدمیولوژیست‌ها، متخصصان داروهای گیاهی، فوق تخصص‌های ریه و عفونی تشکیل شد و در صدد هستیم تا در هر هفته با بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم، پیشنهادات جدیدی در این زمینه ارائه دهیم.

چالش‌های تولید الکل در کشور

وی با تاکید بر این‌که به سرعت نمی‌توان ظرفیت تولید الکل را در کشور افزایش داد، در این زمینه توضیح داد: ما همواره با فروش الکل‌های تولیدی دچار چالش بوده‌ایم؛ ولی با شیوع کرونا ویروس با حجم انبوهی از تقاضاها برای خرید این محصول مواجه شدیم.

قانعی با تاکید بر این که ما همواره در طول سال‌های گذشته با فروش الکل دچار مشکلاتی بودیم، ادامه داد: در حال حاضر انتظار ما این است که در مکان‌های شلوغ و همچنین در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها که محل تجمع بیماران است، از الکل استفاده شود.

به گفته وی، به افرادی که مبتلا به این بیماری نشده‌اند، توصیه می‌شود تنها از محلول‌های شست‌وشوی عادی استفاده کنند.

چالش‌های تولید واکسن ویروس کرونا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تولید واکسن کرونا ویروس گفت: کسی که موفق به ساخت واکسن این ویروس شود، قادر است بر ویروس‌های سارس و مرس نیز غلبه کند، ضمن آن که قادر به ساخت واکسن‌های برونشیت طیور نیز خواهد شد؛ چرا که شیوع این بیماری در طیور ناشی از کرونا ویروس است.

وی با تاکید بر این که مطالعه بر روی واکسن ویروس کرونا بسیار خطرناک است، گفت: کسی که در این زمینه مطالعه می‌کند، باید بتواند این ویروس را کشت دهد و این کاری بسیار پرخطر است. ولی برای تولید این واکسن باید بررسی شود که کشور چه میزان از شیوع این بیماری متضرر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: واکسن‌ها باید قبل از ابتلای فرد به این بیماری تزریق شوند، ضمن آن که باید همه افراد سالم نسبت به این بیماری واکسینه شوند.

قانعی تاکید کرد: ما در گذشته تجربه شیوع بیماری آنفلوآنزا را داشتیم که با شیوع آن نسبت به واردات واکسن‌های آنفلوآنزا اقدام کردیم و در سال بعد که آنفلوآنزا شیوع پیدا کرد، بسیاری از شرکت‌ها متضرر شدند.

مطالب پیشنهادی