14:34 1399/07/01

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت کنونی آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور بابت کلید زدن مکانیسم ماشه و «شکست» خوردن در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل انتقاد کرد.

جان بولتون که در دولت کنونی آمریکا سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است، به کلید زدن مکانیسم ماشه از سوی دولت دونالد ترامپ به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد.

او که در دولت «جورج بوش پسر»، نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، پیش از این با هشدار درباره تبعات توسل واشنگتن به مکانیسم ماشه گفته بود، آمریکا از برجام خارج شده و با توسل به مکانیسم ماشه، جایگاه خودش را در سازمان ملل و شورای امنیت تضعیف خواهد کرد.

بولتون که از ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، در پیام توییتری اذعان کرد که تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به شکست انجامیده است.

او در این باره نوشت: «تلاش شکست خورده دولت ترامپ برای "بازگرداندن تحریم‌ها"، به طرزی طعنه‌آمیز و تاسف‌آوری تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن برنامه هسته‌ای نظامی ایران را تضعیف خواهد کرد».

اذعان بولتون به شکست اقدام آمریکا در احیای تحریم‌های سازمان ملل از یک سو و لفاظی او درباره نظامی بودن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در شرایطی مطرح شده که واشنگن بعد از ناتوانی در همراه کردن کشورهای جهان با احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، مواضع یکجانبه‌گرایانه و غیرقانونی خود را تشدید کرده است.

در همین راستا، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای اعمال فشار برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و در واکنش به مخالفت‌های گسترده بین‌المللی با این موضوع، یک فرمان اجرایی صادر کرده است.

انتقادها از مواضع دولت آمریکا در داخل این کشور هم شدت گرفته و واشنگتن‌پُست در این باره نوشت: مبهم است که واشنگتن چگونه می‌تواند به‌طور یکجانبه تحریم‌های چندجانبه را اجرا کند (جزئیات بیشتر).

 

مطالب پیشنهادی