1:48 1397/11/02

به گزارش مفتاح، طرح موضوع احتمال مسدودسازی فعالیت شبکه اجتماعی اشتراک عکس و ویدئوی "اینستاگرام" در کشور برگرفته از گفت‌وگوی سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با یکی از رسانه‌ها، نقل محافل خبری شبکه‌های اجتماعی شده است، پای وزیر ارتباطات را نیز وسط کشید.

 همزمان با آیین افتتاح پروژه «ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات»، وزیر ارتباطات کنایه‌ای به فیلترینگ داشت و اظهار کرد «شبکه ملی اطلاعات را با فیلترینگ پیوند نزنید.»

در مصاحبه سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور از وجود حکم قضایی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داده و گفته شده است: اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هزینه‌ زیادی انجام شد ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ هم‌اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم‌گیران نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.

همچنین در ادامه آن گفت‌وگو آمد: طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی نباید ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر می‌رفت که متأسفانه فراتر رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور، مجوز دولت پس از التزام این شبکه اجتماعی به قوانین کشور و انتقال سرورها به داخل کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده است.»

براساس اظهارات سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در حال حاضر به صورت یک طرفه دستگاه قضایی می‌تواند با توجه به انجام نشدن مصوبات شورا اقدام کند اما فعلا منتظر اجماع نظر در این زمینه است ولی اگر صبر کردن فایده نداشته باشد دادستان کشور تصمیم لازم را خواهد گرفت.

این گفتار شفاف و صریح باعث کشیده شدن سؤالاتی حول این موضوع به حیاط پاستور شد؛ جایی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدامات انجام شده برای فیلتر اینستاگرام گفت: بنده متن صحبت‌های معاون محترم دادستان را نخوانده‌ام اما از تیترهای خبر نسبت به این موضوع مطلع شدم.

آذری جهرمی افزود: فرض را بر این بگذاریم که حرف ایشان درست و برگرفته از اختیارات‌شان، دست به فیلترینگ اینستاگرام بزنند اما چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در زندگی مردم چه تأثیری خواهد داشت؟ در حاکمیت کشور و کاهش جرایم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وزیر ارتباطات اذعان کرد: باید با مردم و همه به‌صورت روشن صحبت کرد و جمع‌بندی را به عقلا سپرد؛ اینکه بگوییم تفنگ را روی سر یکی بگذاریم و شلیک کنیم، می‌میرد یک واقعیت است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی