به گزارش مفتاح، رضا اردکانیان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هدف سدسازی، عنوان کرد: سد سازی در شرایط عادی برای تامین آب شرب و کشاورزی است اما در برخی مناطق سد فقط برای کنترل سیلاب احداث می‌شود.

وی عنوان کرد: احتمال دارد در چند روز شاهد وقوع سیلاب در خوزستان باشیم و علت وقوع این اتفاق به چند سال گذشته بازمی‌گردد و بررسی و تحلیل نیازمند یک فرآیند زمان‌بر است.

وزیر نیرو گفت: با عبور از این شرایط در فضایی کارشناسانه به تمام مسائل وقوع این اتفاقات رسیدگی خواهیم کرد، ریاست جمهوری نیز بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از اساتید دانشگاه و دانشمندان کشور تاکید کرده است، این مسئله از ابعاد مختلف چون مدیریت آب، ساختارها و تجهیزات، هواشناسی و... بررسی می‌شود و نتایج آن به نقشه راهی برای به حداقل رساندن خسارات تبدیل خواهد شد.

اردکانیان عنوان کرد: باید از سیل درس و تجربه بگیریم، ما باید مانند خیلی از جاهای جهان از موضوعی چون پیش‌بینی سیل بهره بیشتری ببریم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم و در ابتدای سال آبی نوع آن مشخص شود.

وی افزود: در مدیریت مخزن سد اگر پیش‌بینی‌ها دقیق نباشد، تصمیم درستی اتخاذ نمی‌شود، این عدم پیش‌بینی صحیح خسارت‌هایی را به بار خواهد آورد.

وزیر نیرو گفت: مسائل هواشناسی باید در زمان و فضای مناسب و کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد و اگر این زمینه به ادوات یا تجهیزات و آموزش نیرو نیازمند است، باید آنها را فراهم کرد.

 

فارس

مطالب پیشنهادی