به دنبال دستور رییس جمهور بر جاری شدن زاینده رود در نوروز98 تشریح دستور رییس جمهور، پوپولیستی یا نفع مدارانه

به گزارش مفتاح, 14  اسفند 97 رسانه ها خبر از دستور جدید رییس جمهور مبنی بر جاری شدن آب زاینده رود در نوروز98 را علنی کردند و تقریباً به اتفاق قائل به خبر خوش, برای اصفهانی ها بودند. این دستور اگرچه یادآور دستور 15بهمن93 -حسن روحانی رییس جمهور- در میدان امام اصفهان مبنی بر جاری شدن دائمی زاینده رود خطاب به استاندار و وزارت نیرو بود اما حال , تاملی دیگر برای مردم به دنبال داشت. وی در نطق خود اظهار داشته بود: من در همین‌جا به وزارت نیرو، وزیر نیرو و استاندار محترم دستور می‌دهم اگر هم آب زاینده‌رود به اندازه کافی نباشد، زاینده‌رود نباید خشک شود».

دستور روحانی اما این بار  پس از درخواستی از سوی  رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برای  رهاسازی آب زاینده رود و نیز بعد از دریافت گزارش اردکانیان وزیر نیرو از بارش‌های اخیر صادر شد.

رییس جمهور در دستور خود اظهار داشت: گزارش وزیر نیرو تصویر امیدوارکننده‌ای را پس از یک دهه خشکسالی نشان می‌دهد که موجب شکرگزاری است . هم چنین به وزارت نیرو دستور داد با در نظر گرفتن نیازهای زیست‌محیطی و با رعایت ملاحظات تامین آب آشامیدنی و کشاورزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در  ایام نوروز نسبت به رها‌سازی آب در زاینده رود اقدام شود.

زنده ایم به خروش زاینده رود و هیچ کس اما مخالف جاری شدن آب در نوروز 98  نیست. جاری شدن بیست روزه بهمن ماه سال جاری یادآوری شادی و شعف مردمان این دیار و حق آبه داران کشاورزی بود .سیل جمعیت ثابت در حواشی زاینده رود در سرمای هوای زمستان 97 نشان از شکر گذاری و شادی بود . اما آنچه می بایست ملحوظ نظر مسئولان قرار گیرد آنکه آب شرب اصفهان با تصمیمات مخروب و معیوب مدیریتی و به ضرر اصفهان در معرض خطر قرار دارد که به دنبال آن واکنش برخی از  نمایندگان را به همراه داشت.

مشاور صنف کشاورزان استان اصفهان طی گفت و گویی به خبرنگار مفتاح اظهار داشت:  باید تکلیف حق آبه دار غرب و شرق مشخص شود که بعد از جاری شدن نوروزی زاینده رود, آب برای آبیاری دوم کشت کشاورزان جاری باشد و نیز حق آب شرب مردم تضمین شود.

حمید رضا صادق زاده با اشاره به قول چندسال پیش رییس جمهور بیان داشت: ایشان چندسال پیش قول دادند که آب باید به صورت دائمی جاری شود اما از اجرای دستور ایشان خودداری شد. هم چنین وی خواستار جلوگیری از برداشتهای غیر مجاز و غیرقانونی بالا دست به صورت جدی شد .

مشاور صنف کشاورزان استان  تصریح کرد:  برای کشت کشاورزان باید 3-4ماه آب جاری باشد. همچنانکه ما وزارت نیرو را در این زمینه متخصص میدانیم که باید پاسخ مردم را بدهد. صادق زاده در ادامه گفت: کشاورزان نصف کشتشان را کرده اند و باید مطمئن باشند که آب برای محصول آنها تامین است .

وی با بیان آنکه  73 درصد آب زاینده رود حق آبه کشاورزان است و در مصوبه شورای عالی آب تصریح شده است خواستار توجه بیشتر به کشاورزان و مردم استان اصفهان شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه  اما درست یک روز قبل از دستور رییس جمهور نظری مغایری را رسانه ای کرد . حسن ساسانی به نقل از ایسنا اعلام داشت : جاری شدن آب زاینده رود در عید نوروز عملاً غیرممکن است. وی در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده‌رود بعد از بارش‌های اخیر در سرچشمه‌های کوهرنگ، اظهار کرد: در حال حاضر حجم ذخیره آب مخزن سد زاینده‌رود ١٥٣میلیون مترمکعب و میزان آب ورودی به سد ٢٥ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن١١ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه عمده بارش‌های اخیر در سرچشمه کوهرنگ به‌صورت برف بود، گفت: این بارش‌ها به دلیل اینکه عمده آن برف است، فعلاً تأثیری بر ورودی آب به سد زاینده‌رود ندارد چرا که بیشترین و حتی کمترین دما در حوزه شهرستان کوهرنگ در بیشتر روزها زیر صفر است، بنابراین اکنون تبدیل به روان آب نمی‌شود تا وارد مخزن سد زاینده‌رود شود.

همچنین در گفت گویی دیگر, کارشناس صنف کشاورزان استان اصفهان در گفتگویی با مفتاح اظهار کرد: باید ببینیم تا آخر اسفند میزان بارندگی چطور است. اگر بارندگی موثر مثلا در حد 15 میلی متر یا بالاتر  در شرق اصفهان شد, تا اواخر اسفند و یا ایام عید نوروز نیاز به آب نداریم و این نیاز به آب کشاورزان به تعویق می افتد. وی با اشاره به آنکه: درست است که آب نما بودن آب در اصفهان به نشاط مردم کمک می کند اما این بار اگر آب باز شود میزان آب به مقدار خیلی کم خواهد بود و از تمام دهانه های سی و سه پل و پل خواجو آب جاری نخواهد شد و این مقدار رها سازی از مقدار ذخیره آب پشت سد می کاهد .

کارشناس صنف کشاورزان گفت: ریاست جمهوری در  دستور خود گفته اند  وزارت نیرو  بررسی کند که خللی در آب شرب مردم ایجاد نشود .

وی در خصوص کشت کشاورزان تصریح کرد: خربزه و صیفی جات باید در بهار کشت شود و این آب که در  بهمن ماه سال جاری(97)  باز شد برای کشت زمستانه یعنی خارج از فصل کشت بود و کشاورزان ناچار شدند گندم, جو و کمی گل رنگ بکارند چرا که دراین فصل امکان کشتی به غیر از این نبود .

وی با تاکید بر آنکه کشاورزان به دلیل آنکه از لحاظ درآمدی در مضیقه بودند و در حدود دوسال امکان کشت نداشتند ,بیان کرد: کشاورزان ناچار به کشتی بودند که از لحاظ در آمدی از کشت بهار و تابستانه کم در آمد تر بود. کشاورز شرق استان اصفهان اظهار داشت: رهاسازی آب در زمستان موجب شد تنها حدود 40 درصد زمینهای کشاورزی کشت شود و در این مدت کم, بیش از این امکان کشت نبود چرا که مدت باز بودن آب کم بود .

وی در خصوص تحول کشاورزی در اصفهان و  روند رو به رشد صنعتی شدن کشاورزی و یا تغییر نوع آب یاری زمینهای کشاورزی گفت : نوع آبیاری مطرح در زمان فعلی آبیاری قطره ای و یا بارانی است که به دلیل نبود آب, کشاورزان ناچار بودند از چاهها, زمین خود را آبیاری کنند. اما با برداشت زیاد, عمق چاه ها پایین رفت و چاه ها به سمت شور شدن و اسیدی شدن پیش رفته است و تغییر نوع آبیاری به نوع بارشی باعث برگ سوزی محصولات شد و نیز آبیاری قطره ای هم به دلیل املاح آب چاهها و شور بودن آن امکان آبیاری قطره ای ندارد چرا که رسوب نمک و املاح مانع آن است.

 کشاورز شرق اصفهان با بیان آنکه تحقیقات علمی آنچنان زیاد در خصوص تحول کشاورزی صورت نگرفته است و به طور محدود انجام شده است؛ گفت: در اداره جهاد کشاورزی اداره ای به نام اداره ترویج هست که بنا دارد روش های به روز و علمی را ترویج دهد .
وی با اظهار بر آنکه ما در کشاورزی محدودیت داریم, عنوان کرد: وقتی آب را در زمستان به ما می دهند امکان کاشت محصول دیگری نیست و اگر این مقدار آب را در بهار و یا تابستان میدادند چند نوع دیگر محصول می شد کاشت کرد . اما چون آب در بالادست در اصفهان و نیز در چهارمحال بختیاری برداشت غیرمجاز میشود در بهار و تابستان محدودیت رهاسازی وجود دارد.
کارشناس صنف کشاورزان استان  گفت:  امسال 200 کیلومتر از رودخانه خشک بود و با این 20 روز باز شدن آب, محیط زیست , مردم و هم کشاورزان به نسبتی منتفع شدند و بسترهای زیر زمینی پر شد . اما باز شدن آب به صورت بی مورد و صرفاً به خاطر آب نما بودن در شهر ظلم است به کشاورزان که 2 سال امکان کشت نداشته اند و یا کشتی که در حال حاضر انجام داده اند از بین برود. اما اگر وضعیت هوا مثل زمان فعلی باشد که باد می آید و هوا گرم شده است و بارندگی نباشد منجر به خشکی زمین می شود و برای عید نوروز کشاورزان نیاز به آب دارند . اما اگر بارندگی شد نیاز کشاورزان به آب به تاخیر می افتد. وی با تاکید بر آنکه ما طرفدار محیط زیست هستیم و اگر آب برای کشاورز باز شود محیط زیست هم منتفع می شود, خواستار تدبیر بیشتر شد.

در نهایت مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به نگرانی مردم و مسئولین در خصوص تبلیغاتی بودن یا نبودن این دستور بدون درنظر گرفتن خشکسالی اصفهان اظهار کرد : امسال در سرشاخه‌های زاینده رود تا کنون 1350 میلیمتر بارش داشته ایم؛ در حالی‌که سال گذشته در این زمان حدود 400 میلیمتر بارندگی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها به نسبت سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است، گفت: نسبت به میانگین بلند مدت که 956 میلیمتر است افزایش حدود 40 درصدی را شاهد هستیم، بنابراین از نظر ذخیره برفی مشکلی نخواهیم داشت و با افزایش درجه حرارت هوا در سال جدید حجم سد افزایش پیدا می‌کند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بازگشایی آب زاینده‌رود در ایام نوروز با لحاظ کردن آب شرب و کلیه تعهداتی است که ما به کشاورزان داریم.
مسعود میرمحمدصادقی درباره توزیع آب ویژه کشت نیز بیان کرد: همه کشاورزان آب دومی را نیز دریافت می‌کنند و مشکلی برای کشت نخواهند داشت، همان طور که استاندار اصفهان نیز گفت بخشی از این آب از حقابه زیست محیطی است و ان‌شالله مشکلی برای تأمین آب نخواهیم داشت.

 

بیشتر بخوانید:

رودی در چنگال بی مهری

خطاب دختر زاینده رود به مسئولان کشوری و استانی/فیلم

حکایت شور و شوق مردم در پی آمدن زاینده رود ـ تصویر

تبسم زاینده رود

تجمع کشاورزان برای مطالبه حق‌آبه در میان زاینده رود

خشکی زاینده رود محصول تصمیمات غلط مدیران قبلی است

خشکی زاینده رود میراث اصفهان را تهدید می کند

مافیای پشت طرح بن-بروجن / کم شدن احاطه اصفهان بر زاینده رود با تغییر مرزها توسط استان چهارمحال وبختیاری

 

فاطمه مستغنی

مطالب پیشنهادی