13:16 1396/11/01

به گزارش مفتاح، عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ محل تامین اعتبارات مورد نیاز مربوط به بنیه دفاعی، شیوه های نوین آبیاری و کشاورزی، صندوق های بازنشستگی را صندوق توسعه قرار داده است.

محمد دهقان اظهار داشت: دولت درلایحه بودجه امسال برخلاف مصالح اقتصادی محل تامین اعتبارات مربوط به مسائل مهم کشور را صندوق توسعه ملی قرارداده بود .این درحالی است که مصالح اقتصادی کشور اقتضا می کند هرسال سهمی از درآمد های نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود تا به ارائه تسهیلات جهت رونق اقتصادی وتقویت سرمایه گذاری در بخش تولید اختصاص یابد.

نماینده مردم چناران و طرقبه با بیان اینکه اگر نظر دولت تصویب شود در سال ۹۷بیش از آنچه که از درآمدهای نفتی وارد صندوق توسعه ملی برای تقویت اقتصاد ورونق تولید می شود ازاین صندوق برای مصارف جاری برداشته خواهد شدوچیزی برای تولید کنندگان بخش صنعت وکشاورزی باقی نخواهد ماند.ایشان افزود: دولت در لایحه بودجه منابع صندوق توسعه ملی را خرج کرده وبنا دارد نیازها وهزینه جاری برخی از دستگاه ها از این صندوق بردارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: با این کار از یک سو از بودجه عمومی، اعتباری به آن دستگاه ها اختصاص نمی دهد و از سوی دیگر نمایندگان را وادار می کند برخلاف سیاست های کلی نظام و دستور مقام معظم رهبری برداشت از صندوق توسعه ملی را تصویب کنند و برای کسب مجوز از رهبری نیز پافشاری نمایند.

دهقان افزود : دولت در لوایح بودجه سال های اخیر دست اندازی هایی به صندوق توسعه ملی داشته است که این امر در سال ۹۷ به اوج خودرسیده است.

وی خاطرنشان کرد : دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ محل تامین اعتبارات مورد نیاز مربوط به بنیه دفاعی، شیوه های نوین آبیاری و کشاورزی، صندوق های بازنشستگی که باید از محل بودجه های جاری کشور تامین شود را صندوق توسعه ملی قرار داده است تا با فشار نمایندگان مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای هزینه در بودجه جاری اخذ شود.

دهقان این رفتار دولت را مغایر با شعارهای رئیس جمهور مبنی برحمایت از تولید واشتغال دانست و گفت: این اقدامات با شعار دولت مبنی بر ایجاد رونق و اشتغال سازگار نیست. برای ایجاد رونق باید صندوق توسعه ملی فعال باشد. هدف از ایجاد صندوق توسعه ملی این بوده است که به بخش خصوصی برای رونق اقتصادی وام داده شود. اشتغال با حرف ایجاد نمی شود. اشتغال با رونق بخش خصوصی ایجاد می شود. وقتی به بخش خصوصی وام دادید، رونق ایجاد می شود. علت عمده تعطیلی کارخانجات، عدم وجود تسهیلات و نقدینگی است. باید به کارخانجات تسهیلات مالی داد که از محل صندوق توسعه ملی قابل تأمین است.

عضو کمیسیون تلفیق با تأکید بر اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی برای بودجه سال جاری خلاف شعارهای دولت برای ایجاد اشتغال و توسعه ملی و خلاف سیاست های کلی نظام است، اظهار داشت: اگر قرار باشد هرچه پول به صندوق توسعه ملی می رود هزینه جاری کشور شود دیگر وجود صندوق توسعه ملی لزومی ندارد.

ایشان گفت دولت نظام ونمایندگان را دریک دوراهی قرار داده است یک راه اینست که صندوق توسعه ملی بی خاصیت شود واقتصاد اشتغال درکشور عملا خسارت ببیند واعتباری که سهم بخش خصوصی است صرف هزینه های عمومی شود .راه دیگر هم اینست که مسائل مهمی چون اعتبار بودجه دفاعی ومسایل مهم دیگر دچار آسیب شود .

وی افزود: هرچه تا امروز در صندوق توسعه ملی ذخیره شده بود، خرج شده است. پیش از این حساب ذخیره ارزی برای کمک به رونق اقتصادی ایجاد شده بود که به خاطر دست درازی های دولت ها تعطیل شد. رهبر معظم انقلاب برای تقویت بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی را ایجاد کردند اما دولت کاری کرده است که صندوق توسعه ملی نیز به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی