14:41 1399/07/01

به گزارش مفتاح وبه نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ بر اساس اعلام مسئولان گمرک ایران، تا اواخر شهریورماه حدود هشت میلیون تن کالا در بنادر وجود داشته است که نزدیک به یک میلیون تن آن را کالای کانتینری و حدود هفت میلیون تن دیگر را کالای غیرکانتینری تشکیل می‌دهد که 3.5 میلیون تن آن کالای اساسی است، بر این مبنا از  حدود 3.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر  با تسهیلات در نظر گرفته‌شده حدود 2.7 میلیون تن از آنها شامل پنج قلم کالایی امکان ترخیص فوری دارند.

گفتنی است، یکی از مشکلات اصلی  در مسیر ترخیص کالاهای مذکور به فرایند پیچیده ثبت سفارش، تخصیص ارز، تأمین ارز از مسیر بانکی اخذ کد رهگیری، ثبت آماری و... بازمی‌گردد، بر همین مبنا بسیاری از صاحبان کالا حاضرند از روش بدون انتقال ارز کالای خود را از گمرکات ترخیص کنند.

اخیراً بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت بر امکان ترخیص اقلام دپوشده در گمرکات و بنادر کشور از طریق روش بدون انتقال ارز یا ارز اشخاص تأکید شده است.

در همین راستا رئیس‌کل گمرک نیز گفته بود: در خصوص کالاهای غیراساسی (مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید و...) بر اساس تصمیم نهایی دولت اقلامی که تا 20 تیر ماه قبض انبار دریافت کرده  باشند بدون اخذ کد رهگیری و با ارز متقاضی ترخیص خواهند شد. البته این فرایند هنوز عملیاتی نشده است ولی امیدواریم در هفته‌های آینده نتیجه این تصمیم مشخص شود.

معاون فنی گمرک نیز در همین رابطه به این نکته اشاره کرده بود که فرایند تعیین منشأ ارز 60 درصد اقلام دپوشده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام شده است و با تکمیل فرایند مذکور امکان ترخیص اقلام دپویی از طریق بدون انتقال ارز یا ارز اشخاص فراهم می‌شود.

اما در این بین یک سؤال جدی نیز مطرح شده است؛ آیا دادن جواز ترخیص به کالاهایی که بدون انتقال ارز از سیستم بانکی وارد می‌شوند، به‌واقع، دادن پاداش به متخلفین و مجازات بازرگانانی است که با رعایت قوانین کشور، کماکان در صف تأمین ارز توسط بانک مرکزی‌اند؟

به‌تازگی به هر کانال یا گروه اقتصادی در فضای مجازی سر می‌زنید، خبر از دپوی مقادیر زیادی کالا در گمرکات کشور است. رئیس‌کل گمرک ایران در مصاحبه‌ای از دپوی حدود 3.5میلیون تن کالا به‌ارزش تقریبی 6میلیارد دلار گفت.

در آخرین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر هم رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به همین انبار اشاره کرده از استاندار استان تقاضای راهکار کرد، حتی در همین جلسه خبر از دپوی 100کانتینر لاستیک خودرو داده شد. این سروصداها امّاواگرهایی دارد که به‌عمد به آنها اشاره نمی‌شود.

مطالب پیشنهادی