13:45 1396/11/19

به گزارش مفتاح، وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزانی متدین و انقلابی و دارای مهارت، تربیت کنیم تا در جامعه شاهد افرادی با اخلاق، اهل تعامل و گفت‌وگو باشیم، با وضعیت فعلی آموزش پرورش محقق نمی‌شود، پس باید تحول ایجاد کنیم.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی 2 روزه‌ مدیران و اعضای هسته‌های گزینش آموزش و پروش سراسر کشور که با هدف تبیین سیاست‌های جدید جذب منابع انسانی آموزش و پرورش از جمله افزایش کرامت انسانی در مراحل بررسی گزینش و تغییر و اصلاح دیدگاه جامعه نسبت به نهاد گزینش،  در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: خدمت کردن در هسته‌های گزینش و حوزه‌های مشابه مانند حراست بسیار سخت و دشوار است و کارکنان آن به نوعی در مظلومیت و مهجوریت هستند؛ زیرا تلاش هایشان دیده نمی‌شود و اغلب افراد با فعالیت‌های آنها آشنا نیستد.

وی افزود: سند تحول به عنوان نقشه راه در اختیار آموزش پرورش است؛ هرچند نمی توان به عنوان یک نقشه راه مطلق از آن یاد کرد و ایراد‌هایی نیز بر آن وارد است، اما انصافاً در بین اسناد بالا دستی به لحاظ مفهومی و ارائه راهکارها، یکی از اسناد بسیار ارزشمند است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشینه تدوین سند تحول بنیادین در دهه 80، گفت: وقتی سخن از تحول به میان می‌آید و سند تحول بنیادین را فراروی خود دارید که باید عملیاتی شود، به آن معناست که محتوای سند در صحنه عمل باید به اجرا در آید؛ بدین معنی که تنها سخن گفتن از سند تحول کافی نیست.

بطحایی ادامه داد: هرگاه بخواهیم مبناها و مؤلفه‌هایی را تغییر دهیم، قطعاً با مقاومت‌هایی روبرو می‌شویم و نارضایتی‌هایی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین اگر قصد تحول داریم و بر این باور هستیم که شرایط فعلی آموزش پرورش اهداف ما را محقق نمی سازد، باید دست به تحول بزنیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم دانش‌آموزانی متدین و انقلابی و دارای مهارت تربیت کنیم تا در جامعه شاهد افرادی با اخلاق، صبور، اهل تعامل و گفت‌وگو باشیم، با وضعیت فعلی آموزش پرورش محقق نمی‌شود، پس باید تحول ایجاد کنیم. در این خصوص برنامه‌هایی در راستای سند تحول در دست اقدام است که اولین آن، حذف آزمون از دوره ابتدایی بود که در روزهای اخیر اعلام کردیم.

وزیر آموزش و پرورش گزینش را بحث اصلی در جذب نیروی انسانی برشمرد و تصریح کرد: هسته‌های گزینش در جذب نیروی انسانی مهارت‌های معلمی و شایستگی لازم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند؛ زیرا مهمترین و مؤثرترین عامل تحول نیروی انسانی است.

بطحایی خاطر نشان کرد: مدیران هسته گزینش باید دقت کنند اگر کسی شایستگی های لازم را برای جذب در آموزش پرورش دارد، رد نشود و اگر شخصی فاقد مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم است جذب نشود؛ زیرا هر دوی اینها خطرناک خواهند بود.

وی ادامه داد: برای تحول در آموزش پرورش همه حوزه‌های ستادی باید به سند تحول محیط باشند و به صورت هماهنگ عمل کنند.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تحول در مدرسه باید به نحوی باشد که فضای شور و نشاط را در دانش‌آموزان تقویت کند و همه افراد آن را احساس کنند.

بطحایی با اشاره به حذف آزمون از دوره ابتدایی در روزهای اخیر، گفت: ممنوعیت برگزاری آزمون برای دانش‌آموزان ابتدایی و همچنین ورود کتاب‌های کمک آموزشی در این مقطع، به کاهش رقابت و استرس بین دانش‌آموزان و ایجاد فضای با نشاط در مدرسه کمک می‌کند.

وی متذکر شد: آموزش پرورش دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که می‌تواند سند تحول را با سرعت بیشتری اجرایی کند؛ بنابراین هسته‌های گزینش با هماهنگی بیشتر با سیاست‌های آموزش پرورش و جذب نیرو‌های با انگیزه می‌توانند به تسریع در تحول کمک‌ کنند.

وزیر آموزش و پرورش مشکلات معیشتی معلمان را یکی از موضوعاتی دانست که همواره در طول سی سال اخیر وجود داشته است و افزود:برای ارتقا جایگاه معلم باید مشکلات او را رفع و با کاهش ارسال بخشنامه‌ها به مدارس، تفویض اختیار کنیم.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی