23:23 1399/09/12

ترامپ با زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات امریکا و پیروزی رقیب خود، خسارات زیادی را در داخل و خارج از کشور به بار آورده است.
به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ دولت ترامپ در هفته های اخیر توجه بی سابقه ای بر منطقه خاورمیانه معطوف کرده است و حداقل چهار مقام امریکایی از اسرائیل و متحدان منطقه ای خود دیدن کرده اند. در همین حال ترامپ تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و مظنون به این است که به اسرائیل در کشتن استاد فخری زاده چراغ سبز نشان داده است. به نظر می رسد که این موضع ستیزه جویانه به سیاست های داخلی امریکا و نه یک هدف سیاسی روشن مرتبط است .
اگرچه متحدان خاورمیانه ای ترامپ به بایدن تبریک گفته اند ، ولی نشان می دهند که در کنار ترامپ و حزب جمهوریخواه در برابر کاخ سفید تحت تسلط دمکرات ها، قرار خواهند گرفت.
به نظر می رسد رهبران خاورمیانه ای انتظار دارند ریاست جمهوری بایدن کاملاً مغایر با ریاست جمهوری ترامپ و احیا کننده جنبه هایی از دوره اوباما باشد.
دولت تازه امریکا حداقل به سه شکل روش اجرای سیاست خارجی امریکا را تغییر خواهد داد: نخست آن که، تصمیم گیری های نهادی در واشنگتن و نه بر اساس نظرات شخصی و نفوذ خارجی اتخاذ خواهد شد. ترامپ به گونه ای خطرناک خودشیفته بود و به نهادهای کلیدی مانند پنتاگون و وزارت خارجه اعتماد نداشت.
هنگامی که بایدن و دمکرات ها قدرت را رسماً به دست گیرند، رهبران کشورهای منطقه خاورمیانه، دیگر از طریق ارسال پیام های شبانه به داماد ترامپ ،کار خود را پیش نخواهند برد.
دوم آن که، بایدن عنصر قابل پیش بینی بودن را به سیاست خارجی امریکا باز خواهد گرداند. آشوب داخلی در دوره ترامپ بر سیاست خارجی نیز تاثیر گذاشته بود.
سوم آن که، جابجایی بزرگی در اولویت های امریکا در خاورمیانه ایجاد خواهد شد. بایدن با همراهی تشکیلات واشنگتن به دنبال خارج کردن منابع امریکا از خاورمیانه و عطف توجه بر چین و روسیه خواهد بود .
میراث ترامپ شاید فرصت هایی را در اختیار بایدن قرار دهد ولی چالش های منطقه ای باقی خواهد ماند. گروه ترامپ مین هایی را در عرصه سیاست خارجی در خاورمیانه کاشته است که پاکسازی آنها در خلال چهار سال آینده دشوار خواهد بود. رهبران خاورمیانه بایدن را محک خواهند زد.
اگر او می خواهد در خلال چهارسال آینده جدی گرفته شود، باید میزانی از جسارت را از خود نشان دهد.

منبع:الجزیره انگلیسی/به قلم:مکرون جو/ترجمه:مفید علیزاده

 

مطالب پیشنهادی