به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در کاخ سفید دشمنی و کینه توزی خود را با محور مقاومت و کشورهای منطقه بخصوص سوریه و جمهوری اسلامی ایران به عینه به نمایش گذاشته است. وزارت خزانه داری آمریکا با اعمال تحریم های جدیدی بر دولت و ملت سوریه بر آن است تا فشار بیشتری را علیه مردم مظلوم سوریه برای از پا در آوردن آنها با تحریم های اقتصادی اجرا کند لذا با تحریم رئیس جمهور سوریه، وابستگان و خانواده آقای بشار اسد دولت آمریکا شدیدترین تحریم ها را با عنوان تحریم های قیصر بر سوریه اعمال کرده است.

وزارت خزانه داری با بهانه و توجیه ارتباطات اقتصادی و مالی سوریه با ایران بانک مرکزی سوریه را تحریم کرده است، موضوعی که به شدت با استقبال رسانه های صهیونیستی رو به رو شده و بر تداوم و اعمال فشار بیشتر بر دولت و مردم سوریه تاکید کرده اند.

قطعا اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا بر ملت و دولت سوریه  دور از انتظار نبود که آمریکا همان شیوه تحریم مسوولان جمهوری اسلامی ایران را برای مسوولان روسی وحتی اعضای خانواده آنها نیز اعمال کند.

 

هر چند رژیم صهیونیستی از اعمال تحریم های بیشتر علیه سوریه به شدت استقبال کرده است اما افزایش تحریم ها یا اعمال تحریم های بیشتر بر دولت و ملت سوریه به لحاظ اقتصادی نمی تواند بر اقتصاد سوریه تاثیر چندانی به جا بگذارد. سوریه بیش از نه سال است که درگیر یک بحران نفس گیر مقابله با تروریست هایی است که آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل آنها را به منطقه گسیل کرده اند لذا اقتصاد سوریه به شدت دچار فروپاشی شده است بنابراین آمریکا بیش از این نمی تواند بر اقتصاد ضربه خورده سوریه تاثیر خاصی بگذارد.

 

 آمریکا از پنج سال گذشته تا کنون با حضور در منطقه شرق فرات ومیدان های نفتی شرق این کشور و دیر الزور عملیات استخراج نفت را در دست گرفته و به سوری ها اجازه استفاده از منابع نفتی خود را نمی دهد. از سوی دیگر سوریه دارای شرکای اقتصادی قابل توجهی نیست که با تحریم های آمریکا نگران از دست دادن آنها باشد بنابراین آنچه آمریکا به عنوان تحریم اقتصادی بر سوریه اعمال کرده بیشتر جنبه روانی و پروپاگاندای سیاسی دارد و موثر نخواهد بود.

 

آمریکایی های می دانند سوریه اقتصاد با ثباتی ندارد و این کشور بعد از آغاز جنگ و اعزام تروریست ها به این کشور تقریبا درآمد خاصی ندارد که با تحریم های آمریکا تحت فشار بیشتری قرار بگیرد از این نظر چون اقتصاد سوریه پایدار نیست لذا روابط اقتصادی سوریه به جز با چند کشور منطقه با جهان قطع شده است و تحریم های آمریکا یک اقدام نمایشی بیش نیست.

 

معمولا آمریکا از حضور نظامی و فیزیکی خود در شرق فرات، استفاده از گروهک های تروریستی، فشار اقتصادی، تسلیح گروهک های تروریستی برای حضوردر سوریه، محاصره اقتصادی سوریه توسط ترکیه و کشورهای اطراف تلاش کرده تا دولت و ملت سوریه را تحت شدیدترین تحریم ها قرار دهد از این نظر شیوه هایی که به عنوان تحریم به کار گرفته جواب نداده ونمی دهد لذا آمریکا چون از همه ی ابزارهای خود برای تحمیل فشار بیشتر به سوریه استفاده کرده و ابزار دیگری برای تحمیل فشار بیشتر به ملت سوریه ندارد برای تضعیف سوریه و محور مقاومت مجبور است دست به اقدامات نمادین تحریمی بزند تا حضور و جایگاه خود را در حوادث و اتفاقات منطقه از این منظر به نمایش بگذارد.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه

مطالب پیشنهادی