13:10 1399/06/30
 

به گزارش مفتاح وبه نقل از تسنیم ، امیر سرتیپ دوم محسن آذرافروز ظهر امروز در نشست خبری فرماندهان نظامی و انتظامی استان اصفهان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار داشت: پس از جنگ‌های صدر اسلام نمونه دیگری جز جنگ تحمیلی 8 ساله نمی‌توان یافت که کشور هدف تنها با رویکرد دفاعی و نه تهاجمی، اجازه ندهد حتی یک وجب از خاکش جدا شود. دفاع مقدس همچون نگینی است که بر پایه استقامت، استحکام و مجاهدت رزمندگان اسلام می‌درخشد.

وی افزود: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری دفاع مقدس گنجینه‌ای است تمام نشدنی و ملت ایران در همه وقت می‌توانند از این گنجینه بهره ببرند. مهمترین تفاوت رزمندگان ما و رزمندگان دیگر ملت‌ها، روحیه شهادت‌طلبی و شجاعت در برابر مرگ است که در بسیاری از لحظات جنگ به کمک نیروهای ما آمد. این ویژگی‌ها نشان‌دهنده حالات و روحیات عارفانه‌ای است که در وجود رزمندگان اسلام جاری بود. این رزمندگان مومن هیچ‌گاه دعا و نیایش قبل از هر عملیاتی را فراموش نمی‌کردند و در وصیت‌نامه‌های ایشان نیز روحیه عرفانی و معنوی آنان به وضوح دیده می‌شد.

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری ضمن تکریم ایستادگی و مقاومت آزادگان در برابر ستم‌های رژیم بعث عراق گفت: در طول 8 سال دفاع مقدس، 42 هزار و 879 تن آزاده داشتیم که 80 درصد از آنها مستقیما زیرنظر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بودند و 450 نفر نیز در زندان‌های عراق به شهادت رسیدند. 90 درصد از آزادگان جانباز هستند که نشان دهنده جنگندگی تا آخرین قطره خون رزمندگان میهن اسلامی ما است. اکثر این آزادگان به کمالاتی همچون حفظ قرآن کریم و یادگیری زبان‌های خارجه رسیدند و همچنین پس از گذراندن دوران اسارت بسیاری از آزادگان به مراتب بالایی رسیدند و هیچ‌گاه از پا ننشستند.

وی در ادامه به تشریح اقدامات ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: هفته دفاع مقدس با بیانات ویدئوکنفرانسی رهبر معظم انقلاب در زمینه ارزش‌های جنگ تحمیلی 8 ساله آغاز خواهد شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا، تغییراتی نسبت به برنامه‌های سال‌های گذشته خواهیم داشت که مهمترین آنان، عدم برگزاری رژه به منظور حفظ سلامت نظامیان و بازدیدکنندگان است.
آذرافروز ادامه داد: در هفته دفاع مقدس به طور روزانه برنامه‌هایی را با عناوین مختلف خواهیم داشت. در روز 31 شهریور با عنوان روز اقتدار، ولایتمداری و همبستگی ملی، هر ارگانی از نیروهای نظامی و انتظامی برنامه‌هایی با عناوینی همچون نقش ولایت و رهبری در انسجام ملی، نمایش اقتدار و نقش نیروهای مسلح در دفاع مقدس و همچنین تقدیر از پیشکسوتان و بزرگان دفاع مقدس در دستور کار خود دارند.

وی اضافه کرد: اول مهرماه نیز روز جوانان سربازان و دانش‌پژوهان نامگذاری شده که بر حضور جوانان در دانش‌پژوهی فناوری تاکید دارد. امروز تغییرات شگرفتی در توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورده که در آینده به طور مفصل اعلام خواهد شد. در روز دوم مهرماه برنامه‌هایی با عنوان تولید ملی آمادگی دفاعی و خودباوری برگزار خواهد شد که توجه ویژه‌ای بر جهش تولید و همچنین پدافند غیرعامل دارد.

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری تصریح کرد: در روز پنجشنبه سوم مهرماه برنامه‌های مختلفی با عنوان شهیدان ایثارگران و فخر آفرینان برگزار خواهد شد که عطرافشانی مزار مطهر شهدا، تجلیل از ایثارگران، جانبازان، آزادگان و شهیدان مدافع حرم و همچنین دیدار و تکریم از خانواده معظم شهدا از مهمترین این برنامه‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: روز چهارم مهرماه نیز روز معنویت، خانواده و سلامت نامگذاری شده که برنامه‌هایی از قبیل بزرگداشت و تکریم شهدای سلام و کادر درمانی را در دستور کار داریم. از اسفند 98 تاکنون 5 تن از کادر درمانی استان به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و به جرگه شهدای مدافع سلامت پیوستند.
آذرافروز بیان کرد: همچنین برنامه پیاده‌روی خانوادگی نیز در دستور کار خود داریم که البته مجوزهای لازم باید از طریق ستاد مبارزه با کرونا وصول شود. حضور پرشور در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های نیروهای مسلح است که البته باید منتظر اعلام وضعیت برگزاری نماز جمعه از سوی ستاد مبارزه با کرونا باشیم. لازم به ذکر است تمام اقدامات میدانی ما در هفته دفاع مقدس تحت نظارت ستاد مبارزه با کرونا انجام خواهد گرفت.

وی افزود: 5 مهرماه را روز رزمندگان و زنان، اسوه مقاومت نامگذاری کردیم. در این روز از پیشکسوتان عملیات ثامن‌الائمه(ع) در نشستی تلویزیونی یا مجازی تجلیل خواهد شد. همچنین از دیگر ایثارگران، جانبازان و آزادگان سایر ارگان‌ها نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. روز ششم مهرماه روز بصیرت‌افزایی، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی نامگذاری شده که توجه عموم به وحدت و انسجام ملی و مذهبی با بصیرت‌افزایی و مقابله با استکبار جهانی را دنبال می‌کند. روز هفتم مهر که آخرین روز هفته دفاع مقدس نیز است روز فرماندهان، عزتمداران و حماسه‌آفرینان نامگذاری شده که هر ساله مراسم تجلیلی از این عزیزان در گلزار شهدا انجام می‌گرفت اما امسال با وجود ویروس کرونا برنامه‌های محدودتری انجام خواهد شد.

در ادامه نشست مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان اظهار داشت: امسال برنامه رژه ملغی شده اما دیگر برنامه‌ها به صورت تجمیعی و محدود برگزار خواهد شد. یکی از برنامه‌هایی که از سوم خرداد داشتیم، برنامه زنده تلویزیونی گفت‌وگوی هفته است که یکشنبه هر هفته به مدت 45 دقیقه برگزار می‌شود که به دستاوردها و ارزش‌های دفاع مقدس می‌پردازد. همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس نمایشگاهی در باغ موزه دفاع مقدس واقع در باغ غدیر اصفهان با عنوان نقش استان اصفهان در دفاع مقدس با حضور نظامیان و فرماندهان افتتاح خواهد شد که بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه، پخش بیانات رهبر معظم انقلاب را در دستور کار خود خواهیم داشت.

سردار مجتبی شیروانیان ادامه داد: این نمایشگاه به مدت یک‌ ماه برگزار خواهد شد و دستاوردهای این نمایشگاه پس از اختتامیه آن در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته خواهد شد؛ بنابراین از غرفه‌داران خواهشمندیم به بهترین شکل و با بیان واقعیات آثار خود را به نمایش بگذارند. به دلیل شیوع ویروس کرونا پذیرش محدودی را در نمایشگاه خواهیم داشت و در هر نوبت تنها 20 نفر امکان بازدید را دارند.

وی اضافه کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه، مراسم تکریم از خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت. همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای سرود و تئاتر با موضوع دفاع مقدس در محوطه باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. امسال برخی از برنامه‌ها به شهرستان‌ها سوق داده شدند فرماندهان تمامی ارگان‌های نظامی، برادرانه و در کنار یکدیگر با تمام توان نسبت به برگزاری این برنامه‌ها اقدام خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی