مفتاح/ محسن افشانی بازیگر صدا و سیما که برخی به سلطان حاشیه از او نام می برند با انتشار تصاویر و ویدئوهایی خلاف عرف در صفحات مجازی حواشی زیادی را از آن خود کرده است. اگر صرفاً ظواهر امر را مورد قضاوت قرار دهیم عشق و علاقه به همسر همان چیزی است که در دستورات متعالی دینی، اخلاق و قانون به این امر توصیه شده است اما در بروز آن می بایست اعمال خلاف عرف و قانون صورت نگیرد. امری که متاسفانه در خصوص برخی  از بازیگران پدیدار است. آنکه نه تنها پایبندی به قانون و شرع ندارند بلکه علنا قانون جمهوری اسلامی ایران را زیر پا می گذارند. کشف حجاب و بارگزاری تصاویر ناهنجار از جمله آن است. محسن افشانی که به نظر می رسد جدا از این جرگه نیست این بار با انتشار ویدئویی مبنی بر استفاده از سلاح سرد و گرم به دستور مقام قضایی بازداشت شد. 

براساس اعلام دادستانی، محسن افشانی در دادسرا دو پرونده دارد؛ یکی از پرونده‌های وی در دادسرای فرهنگ و رسانه و دیگری در دادسرای امنیت مفتوح است. هر دو دادسرا آزادی افشانی را تکذیب کردند و وی هم اکنون در زندان تهران به سر می‌برد(فارس) و این کلیپ بهانه ای بود برای پاسخ گویی افشانی به مقام قضا در خصوص انتشار محتوای خلاف قانون. 

 اما استفاده از اسلحه و رسانه ای شدن آن در قتل طلبه همدانی و انتشار ویدئوهای قاتل او و نیز پس از آن قتل میترا استاد و اقرار محمدعلی نجفی در استفاده و نگهداری از اسلحه چشم گیر بود. حال استفاده افشانی از سلاح سرد و گرم و بازدید قابل توجه آن از سوی مخاطبین می تواند عادی سازی استفاده از سلاح را ترویج کند. اما نکته این جاست صدا و سیما که منشأ اثر بسیار در فرهنگ و جهت دهی فرهنگی است این بار در تبلیغ و پیام بازرگانی خود استفاده از سلاح را امری طبیعی قلمداد می نماید.
در تبلیغ ظروف چدنی مردی وارد می شود و به سوی سرآشپز و تیمش بی دلیل شلیک می کند که ظروف چدنی مانع از اصابت آن می شود. تبلیغی که شاید نه تنها جذابیت ایرانی ندارد بلکه الگوگیری صد در صدی از غرب و  خشونت آن در فیلم های قدیمی غربی است.
در سالهای اخیر آنچنان صدا و سیما بر روی تبلیغاتش تاکید می ورزد که سعی در جذب مخاطب فراوان دارد. رنگ و لعاب دادن به تبلیغات استفاده از موسیقی و رنگ های شاد و گرم از جمله موارد استفاده است. مقام قضایی می بایست این بْعد را نیز در نظر گیرد که استفاده از سلاح در تبلیغ تلویزیونی، قبح و زشتی آن را در جامعه می برد و به نوعی به ترویج آن می پردازد. استفاده از خلاقیت همین جا کاربرد دارد که صدا و سیما می توانست با استفاده ویژه از آن به ترویج مفاهیم عالی بپردازد. جلوگیری از بازپخش این تبلیغ و مفاهیم مشابه ضروری و لازم است.

 

یادداشت از: فاطمه مستغنی

مطالب پیشنهادی