12:56 1399/04/21

نشست مشترک شهردار و رییس شورای شهر با نمایندگان مجلس، تاکید مدیران شهری بر همراهی نمایندگان مجلس با شهرداری در اجرای طرح های کلان

 

 

 

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در این نشست ‌اظهار کرد: در دور قبلی مجلس نیز نمایندگان مردم اصفهان تعامل خوبی با مدیران شهری داشتند و نتایج و پیگیری های خوبی در حوزه مسائل شهر میان ما و آنها صورت گرفت که از آن جمله می توان به جذب اوراق مشارکت برای شهرداری اصفهان و پیشبرد امور شهر اشاره کرد.

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: مدیرانی که در این دوره مشغول به کار هستند از یک سو به ارزشهای اسلامی پایبند و ازسوی دیگر از تخصص و مهارت لازم برخوردار هستند. برخی از آنها به اقتضای سنشان در پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و صحنه های مختلف انقلاب حاضر بوده اند و برخی از مدیران جوان نیز غالبا فرزندان شهید و یا جانباز هستند که البته تحصیلات عالی دانشگاهی و تخصصی حوزه خود را نیز دارا هستند و تجارب ارزشمندی در حوزه های مختلف دارند. طبیعتا انتظارها از چنین مجموعه ای بالاست و به همین دلیل نیز امروز هیچ پروژه ای در شهر معطل نمانده است.   

وی پیرامون روند اجرای پروژه های شهری و مشکلاتی که بر سر اجرای بخشی از این پروژه ها وجود داشت، افزود: سالن اجلاس از پروژه هایی است که در زمان آمدن ما راکد و بی رونق بود و طلبکاران زیادی داشت ولی ما این سرمایه شهر را بیدار کردیم و سال گذشته با 400 میلیارد تومان که شامل 200 میلیارد هزینه آزادسازی و 200 میلیارد هزینه اجرا و ساخت بود آن را به پیش بردیم.  

شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال هم 250 میلیارد تومان در این پروژه هزینه می شود، گفت: مدیریت شهری برای تامین این هزینه توانست بودجه 2750 میلیارد تومانی را ظرف سه سال به 6 هزار میلیارد تومان برساند و همین نیز باعث شد طی دو سال، هر سال در تحقق بودجه در کشور نمونه شویم.   

وی اقدامات انجام شده در شهرداری را فارغ از هر نگاه سیاسی عنوان کرد و افزود: تک تک ذینفعان شهرداری مردم هستند بنابراین نباید نگاه سیاسی داشت.

وی از جمله اقدامات برای ارتباط با شهروندان را ملاقات های مردمی در مناطق، پاسخگویی تلفنی مستقیم به مردم، ارتباط موثر و اثربخش با علما، ارتش، سپاه و... انجام 60 گفتگوی مستقیم با اقشار و اصناف مختلف در قالب جلسات هم اندیشی ذکر کرد.   

نوروزی بیان داشت: شهرداری طرح های کلان در دست اجرا دارد و به همین دلیل در حوزه ارتباط با سازمان مدیریت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و ... به کمک نمایندگان مجلس نیازمند است. همچنین حضور نمایندگان در برنامه های عمرانی و افتتاحیه ها باعث دلگرمی مردم خواهد بود.

گزارش امیدبخش

امیرحسین بانکی ‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه گزارش شهردار اصفهان گزارش جامع، امیدبخش و مبسوطی بود، اظهار کرد: شرایط اقتصادی فعلی، مردم را تا حد زیادی دچار استیصال کرده است، بنابراین ضرورت دارد تا برای ترمیم فضای جامعه اقداماتی صورت گیرد. به عنوان نمایندگان مردم، یک دبیرخانه مشترک میان خودمان ایجاد کرده ایم و تصمیم داریم که از این طریق مسیر همدلی و هماهنگی با یکدیگر را در پیش گرفته و در حوزه وظایف نمایندگی‌ پیگیر امور مردم شویم.  

وی با بیان اینکه تعامل با مدیران استان، شهرستان و شهر در راستای این همدلی از رویکردهای اصلی این دبیرخانه مشترک است، تصریح کرد: درحال حاضر شرایط مردم به قدری سخت است که مسائل حاشیه ای و اختلافات در تحمل آنها نیست و عقل سلیم حکم می کند به مسائل غیراساسی پرداخته نشود.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هدف از تشکیل جلسه نمایندگان مجلس با اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان را هم افزایی بیشتر میان این بخش ها ذکرکرد و افزود:  قصد ما این است که از طریق این تعامل از موانع و مشکلاتی که بر سر راه شما در حل مشکلات مردم وجود دارد مطلع شده و از طریق ارتباطی که با وزرا داریم، در حل و رفع آنها تلاش کنیم. چراکه این هماهنگی ها به نفع ایران، انقلاب، مسوولان و مردم است.   

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مردم تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر این، سرمایه اجتماعی نیز در ایران بسیار کاهش یافته و بر اساس تحقیقی که وزارت کشور چندسال قبل انجام داد سرمایه اجتماعی در اصفهان از تهران هم کمتر است. بنابراین باید مشارکت و همدلی را افزایش داد. 

ارتباط شهرداری و دولت برای اعتبارات مشخص شود

حسین میرزایی، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست درخصوص اعتبارات دولتی گفت: باید گفت شهرداری ها چون یک نهاد عمومی غیردولتی هستند هم به نوعی مستقل و هم مرتبط با دولت هستند. این حالت در جایی به نفع و در جایی به ضرر شهرداری است. اگر مستقل هستند باید درآمد مستقل از دولت داشته باشند و اگر دولتی هستند اعتبارات راحت تر به آنها داده می شود. در آینده باید تکلیف این مسئله توسط عقلا مشخص شود که آیا در ادامه مسیر غیردولتی بودن برای شهرداری بهتر است یا دولتی بودن. درباره جذب اوراق مشارکت هم باید گفت، درواقع این از اعتبارات دولتی و عمومی محسوب می شود و دولت هم در کمک کردن به شهرداری ها کوتاهی نکرده است.  

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی طرح ها افزود: به عنوان مثال مردمی که در شهرک شهید کشوری دارای ملک هستند دچار سردرگمی شده اند. شرکت عمران آن منطقه یک جور به مردم پاسخ می دهد و شهرداری یک جور دیگر. تکلیف این مسئله را هم شهرداری باید مشخص کند.

شهردار اصفهان در این قسمت پاسخ داد: مجموعه شهید کشوری دو قطعه 130 هکتاری و 170 هکتاری دارد که تا قبل از این در دست تعاونی ارتش بوده و اشکالاتی در ساخت آن وجود دارد. دوسال قبل این مجموعه به شهرداری محول شده که اشکالات آن رفع می شود.  

پروژه های مهمی در شهر اصفهان در حال اجراست/ هر هفته شاهد تغییر و پیشرفت پل سردار سلیمانی هستیم  

عباس مقتدایی، دیگر نماینده اصفهان نیز در ادامه این جلسه، شواری شهر و شهرداری اصفهان را صاحب جایگاه مهمی در کشور ذکرکرد و گفت: این شهر پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است که خدمت به آن خدمت به همه کشور است.

وی تصریح کرد: هم اکنون اصفهان صاحب جایگاه بسیار خوبی در هیات رییسه مجلس است، از این ظرفیت می توان برای شهر اصفهان استفاده کرد. نمایندگان اصفهان در این دوره مجلس بنای خود را بر همکاری مستمر و رسیدن به حد بالاتری از میزان رضایتمندی مردم گذاشته اند. 

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه های مهمی در شهر اصفهان در حال اجراست، اضافه کرد: همه باید کمک کنند تا این پروژه ها هر چه سریعتر تکمیل شده و در اختیار مردم قرار بگیرد. نمایندگان اصفهان در این دوره هر کجا که لازم باشد از ابزار کمیسیون های مختلف مجلس برای پیشبرد پروژه های شهری استفاده می کنند. 

مقتدایی با بیان اینکه پروژه های شهری به طور مستقیم بر روند زندگی مردم اثر گذار است به همین دلیل حمایت از این اقدامات را در دستور کار داریم، تاکید کرد: پیشرفت های بسیار خوبی در پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی مشاهده می شود و هر هفته که می گذرد شاهد قد کشیدن این پل هستیم.

وی افزود: ممکن است در برخی موارد نقدهایی نیز وجود داشته باشد اما تمام این نقدها دلسوزانه است. ارتباط نمایندگان با شهردار و مدیران شهری از هم اکنون رقم خورده و یکی از بهترین ارتباطاتی است که تاکنون ایجاد شده است بنابراین باید تلاش کنیم این ارتباطات حفظ شود.

خوش فکری مدیران شهری برای رونق اقتصاد شهر

مهدی طغیانی دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه مجموعه شهرداری را مجموعه ای خوش فکر ذکر کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه شهری  موضوع اقتصاد شهری است. هر چند ممکن است شهرداری در این زمینه وظیفه قانونی نداشته باشد اما علاقه داریم با ورود شهرداری به این موضوع اقتصاد شهر رونق گرفته و رو به جلو حرکت کند.

وی تصریح کرد: برآورد ما این است اصفهان به سالی 10 هزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری جدید اقتصادی نیاز دارد و ما هم اکنون به دنبال برنامه ریزی برای تحقق این موضوع هستیم و امیدواریم مدیران شهرداری در این زمینه همکاری لازم را با نمایندگان داشته باشند.

این نماینده اصفهان گفت: در حال پیگیری ویژه برای 400 هکتار زمین های اطراف ورزشگاه نقش جهان برای بهره برداری مختلف از جمله گردشگری ورزشی هستیم و مصمم هستیم این کار در این دوره چهارساله به سرانجام برسد.

تلاش مدیران شهری برای ایجاد امید و سرزندگی در شهر

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود اینکه زمان زیادی از آغاز به کار نمایندگان اصفهان در این دوره مجلس نگذشته است شاهد تلاش شبانه روزی این عزیزان برای روان سازی امور شهر، مردم و کشور هستیم. 

علیرضا نصر با بیان اینکه مدیران شهری تلاش می کنند امید و سرزندگی در شهر ایجاد شود، تصریح کرد: مردم همه مسئولین و نمایندگان را در یک صف می بینند و آنها را کارگزار نظام می دانند. بنابراین هر موفقیت یا عدم موفقیتی به پای همه مسئولین نوشته می شود.

وی ادامه داد: امروز هم و غم همه مسئولان باید سرعت بخشیدن به کار و خدمات رسانی بیشتر به مردم باشد و این در سایه هم افزایی، همدلی و تعامل میان همه مسئولان اعم از نمایندگان و مدیران شهری رقم می خورد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه لازم است این شهر با ارزش افزوده تحویل آیندگان شود، گفت: در همه دوره ها نمایندگان مردم در مجلس باید در سطح ملی تلاش کنند و خاکریز اول را به مدیریت شهری بسپارند. هم اکنون شورا به عمر 12 سالگی خود رسیده و از بلوغ لازم برای پیشبرد امور شهر و مردم برخوردار است.

نصر تاکید کرد: لازم است نمایندگان در جهت تفویض اختیار به شوراها عمل کنند زیرا این کار باعث خروج از مدیریت متمرکز شده و بسیاری از مشکلات را حل می کند.

حسین امیری معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه بیش از 60 سال از تاسیس شهرداری ها می گذرد، اما همچنان به قانون تفویض اختیار، توجهی نشده است، اظهار کرد: شهرداری ها در حاکمیت مدافع ندارند. این در حالی است که بیش از هزار و 300 شهرداری در کشور وجود دارد و بیش از 50 درصد بار اقتصادی، عمرانی و اجتماعی کشور به عهده شهرداری هاست.

وی تصریح کرد: از نماینده‌های استان اصفهان درخواست داریم که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در اصفهان ظرفیت  فرهنگی بسیاری وجود دارد و مسئولیت کمیسیون فرهنگی کلان شهرها با استان اصفهان است، گفت: ما ظرفیت های اصفهان را به امر ملی تبدیل کرده‌ایم. اصفهان طرح همدلی با شهرهای سیستان و بلوچستان و طرح همدلی با شهرهای سیل زده را کلید زد. اصفهان تنها مقر حیات جمعی است و از طریق اقتصاد فرهنگ، ظرفیت های فرهنگی و کالاهای هویتی را پیگیری می کند.

وی تصریح کرد: اصفهان کانون میان فرهنگی دارد و با ارایه طرحی در مجمع کلانشهرها در تلاش است ظرفیت خواهرخوانده های خود را به خوبی استفاده کند چراکه یک زمان خواهرخواندگی تنها برای پرستیژ بوده است. وی ادامه داد: برای پیشبرد این طرح و بهره مندی از اقتصاد فرهنگی این موضوع، به کمک نمایندگان نیاز است.

سید احمد حسینی نیا معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در ادامه اظهار کرد: تدوین برنامه جامع با رویکرد نوین درگیر کردن مشارکت مردم و مسئله محوری، اولین بار در اصفهان در حوزه شهری دنبال می شود.

وی تصریح کرد: نمایندگان می توانند کمک کنند تفویض اختیارات لازم به شهرداری ها صورت گیرد تا برای برخی مجوز و مصوبات نیازی به رفتن تا شورای عالی نباشد.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان نیز ضمن تشکر از مثبت اندیشی نمایندگان نسبت به عملکرد شهرداری، اظهار کرد: ملاک کار عمل گرایی بوده و کمترین دید سیاسی در شهرداری حاکم است. بیشترین درآمد شهرداری از پروانه ها و تراکم است. هرکسی در شهر ساختمان تجاری و مسکونی دارد به میزان خدمات عوارض می دهد.

وی ادامه داد: متوسط درآمد مناطق ما حدود 50 درصد است. اگر برخی طرح ها اجرا نمی شد، پول های مردم خرج بورس، طلا و دلار می شد. ما این پول را جذب درآمد شهری کردیم که رقمی در حدود هزار میلیارد است.

 وی تصریح کرد: در صورت فعال شدن اقتصاد شهری مهاجرت و بیکاری کم می شود.

مطالب پیشنهادی