11:00 1396/12/16

به گزارش مفتاح، رئیس سابق انجمن داروسازان ایران گفت: پیش‌بینی شده است تا سال 1400 حدود 40 هزار فارغ‌التحصیل داروسازی در کشور وجود خواهد داشت و این موضوع می‌تواند فاجعه‌بار باشد و از اکنون باید به فکر ایجاد یک اشتغال پایدار برای آن‌ها باشیم.

رهبر مژدهی آذر رئیس سابق انجمن داروسازان ایران روز گذشته در حاشیه مراسم روز درخت‌کاری داروسازان برگزار شد در خصوص فرهنگ‌سازی در باب توجه به مسئله محیط زیست اظهار داشت: لازم است مردم جامعه بیش از پیش به محیط زیست توجه داشته باشند به دلیل اینکه محیط زیست سالم و هوای پاک یکی از نیازهای اساسی بشر برای ادامه حیات به شمار می‌رود.

وی افزود: معمولاً مردم جامعه در این خصوص به عملکرد مسئولان کشور توجه می‌کنند و اگر عملکرد مسئولان در این زمینه مناسب باشد مردم نیز اقدامات کافی را برای حفظ محیط زیست انجام خواهند داد لذا لازم است رفتار و گفتار مسئولان خداپسندانه باشد تا مردم به عملکرد مسئولان اعتماد کافی پیدا کنند.

این داروساز در ادامه در خصوص مشکلات فارغ‌التحصیلان داروسازی توضیح داد: متأسفانه تحصیلات دانشگاهی داروسازان کاربردی نیست و بسیاری از اساتید نیز به این موضوع باور دارند.

وی افزود: دانشجویان داروسازی پس از فارغ‌التحصیلی لازم است با طی کردن یک دوره یکساله تخصص کاربردی کافی را برای اشتغال در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و صنعت دارو کسب کنند تا بتوانند در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

رئیس سابق انجمن داروسازان ایران گفت: توجه به اقتصاد یکی از موضوعاتی مهمی است که تمام داروسازان به آن اشراف داشته باشند به دلیل اینکه اقتصاد و صنعت دارو به یکدیگر وابسته است طی چند سال اخیر صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده و باید دید در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

مژدهی آذر تصریح کرد: پیش بینی شده است تا سال 1400 حدود 40 هزار فارغ‌التحصیل داروسازی داشته باشیم که از اکنون باید به فکر ایجاد یک اشتغال پایدار برای آنها باشیم. متأسفانه طی سال‌های اخیر تولید و توزیع در صنعت دارو رشد چندانی نکرده است و کارخانجات نیز با مشکلات زیادی مواجه است و بازار این صنعت در رکود نسبی قرار گرفته و بیمار است.

وی افزود: دلیل بروز چنین مشکلاتی عدم توجه به بحث رقابت و پژوهش بین سال‌های اخیر بوده است. همچنین عدم داشتن نوآوری و خلاقیت به در جا زدن صنعت دارو کمک کرده است و به همین دلیل است که شاید نتوانستیم در زمینه صادرات در حد مطلوب عمل کنیم.

رئیس سابق انجمن داروسازان ایران بیان کرد: این چرخه توزیع و تولید به معنای واقعی نمی‌تواند زمینه اشتغال داروسازان را فراهم کند و در صورت عدم یک برنامه‌ریزی دقیق طی سال‌های آتی مشاهده خواهیم کرد که تمام فارغ‌التحصیلان به سمت تأسیس داروخانه هجوم خواهند آورد که این موضوع می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

این داروساز با بیان اینکه عدم توجه به اشتغال داروسازان در سال‌های آتی باعث به هم ریختن نظم و نظام صنعت دارو خواهد شد، گفت: در حال حاضر تمام دانشجویان رشته داروسازی این ذهنیت را دارند که پس از فارغ التحصیلی باید یک داروخانه برای خود داشته باشند که به هیچ عنوان نمی‌توان برای 40 هزار نفر داروخانه تأسیس کرد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی