20:22 1399/10/21

یادداشت اختصاصی علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا تاریخ وقایع کنگره آمریکا را فراموش نخواهد کرد

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ حمله طرفداران و هواداران رئیس جمهور کنونی آمریکا که آخرین روزهای خود را در کاخ سفید می گذراند به کنگره این کشور را از اواسط قرن نوزدهم به بعد که چنین اتفاقی در ساختار سیاسی آمریکا رخ داده بود را می توان بی سابقه و نادر خواند.

بی شک حمله طرفداران ترامپ به کنگره با سطحی که رسانه ها در سراسر جهان به صورت زنده و عینی به نمایش گذاشتند در تاریخ آمریکا بی سابقه بود به گونه ای که حیثیت و پرستیژ آمریکا را به هم ریخت و دو قطبی شدنی که از گذشته های دور در جامعه آمریکا ایجاد شده اما پنهان بود را امروز برملا کرد و از زوایای مختلف در معرض دید عموم مردم جهان قرار داد که آمریکایی که مدعی رهبری جهان و مهد دموکراسی است بیش از آنچه هست ادعا می کند لذا حمله طرفداران ترامپ به کنگره لکه بد نامی بزرگی را بر پیشانی آمریکا مهر کرد.

 

نادانی و حماقت ترامپ خود را با حمله گروه های تند رو و نو محافظه کاران راست گرا که تا حدود زیادی ترکیبی از مسیحیت صهیونیستی هستند بیش ازپیش به رخ کشیده شد. طرفداران ترامپ که اکثرا تفکرات توده وار و پوپولیستی دارند و آمریکا را از خود می دانند خواستگاه آنها در شمال شرقی آمریکا مثل واشنگتن و نیویورک است این گروه ها معتقدند آنها صاحبان اصلی آمریکا هستند چرا که جزء اولین مهاجران آمریکا به شمار می روند. این گروه ها دارای نوعی تفکرات خودخواهانه و خودشیفتگی دقیقا مثل ترامپ هستند که آمریکا را به تنش کشیدند.

 

به نظر می رسد کنگره آمریکا باید ترامپ را به دلیل رسوایی و بی آبرویی بزرگی که به آمریکا تحمیل کرده محاکمه کند چرا که ترامپ سبب اتفاق بسیار ناگواری در این کشور شده که ادعا می کند مهد دموکراسی دنیاست. شاید اگر این اتفاق در آسیا رخ می داد از دید افکار عمومی چندان عجیب نبود اما رخداد چنین موضوعی در آمریکا بسیار عجیب بود. وضعیت آمریکا در حال حاضر به گونه ای گزارش شده که همچنان بسیاری از نمایندگان کنگره جرات بیرون آمدن از پناهگاه خود را ندارند و تمایلی به رفتن به کنگره و نشستن پشت میزهای خود را ندارند.

 

حمله طرفداران ترامپ  به کنگره ماحصل عدم پذیرش شکست از سوی رئیس جمهور کنونی آمریکاست. خودخواهی و خودبزرگ بینی ترامپ و این رویکرد که در اکثریت جزب جمهوری خواه وجود دارد که از شاخه های تی پارتی به شمار می روند از اولین روزهای تشکیل آمریکا جوان های خشنی بودند که با توسل به خشونت و اسلحه اهداف خود را محقق کرده و مخالفین را از سر راه بر می داشتند لذا این گروه ها با چنین تفکراتی در آمریکا دست به حمله بی سابقه ای زدند که کمتر کسی باور می کرد چنین وقایعی در انتخابات 2020 آمریکا رخ دهد.

 

ترامپ با تهییج افکار عمومی طرفداران خود گروه های مختلفی را وادار کرد که به خشونت متوسل شوند در عین اینکه نیروی محافظت و انتظامی کنگره نیز بسیار دیرتر از آنچه انتظار می رفت در برابر معترضان و حمله کنندگان واکنش نشان دادند که این موضوع هم از جهات مختلف جای شک و تردید فراوانی به جا گذاشته است که به چه دلیل در برابر این حملات وگروه های خشن مانع تراشی و مقابله لازم صورت داده نشد؟

 

به هر حال آنچه در کنگره آمریکا رخ داد دور از ذهن بود و نشان می دهد آمریکا علی رغم ادعای قدرتمندی خود و رهبری جهان در سراشیبی افول دموکراسی و افول اخلاقی قرار گرفته است.

مطالب پیشنهادی