16:00 1399/09/14

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی با حضور در کلاس مجازی درس «تاریخ فرهنگی ایران» در دانشگاه بلگراد، ضمن آشنایی با شیوه آموزش این درس و گفتگو با دانشجویان، در خصوص ویژگی‌های فرهنگی ایران، آداب و رسوم و برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ایرانی و همچنین سهم زبان فارسی در این میان سخن گفت.

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست مجازی که با حضور شهروز فلاحت پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، سعید صفری، استاد زبان فارسی دانشگاه بلگراد و دانشجویان علاقه‌مند به زبان فارسی و در محیط نرم افزار زوم، به صورت مجازی برگزار شد، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی، صحبت‌های خود را در دو بخش مطرح کرد.

وی در ابتدا در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی برای دانشجویان این درس صحبت کرد و زبان فارسی را پل ارتباطی پژوهشگران و دانشجویان با منابع دست اول پژوهشی و آشنایی با ایران خصوصاً در حوزه تاریخ و تمدن برشمرد.

فلاحت پیشه ضمن تشریح فعالیت‌های بنیاد سعدی گفت: این بنیاد به عنوان متولی رسمی آموزش زبان فارسی به خارجیان، علاوه بر نقش برنامه ریزی، حمایت و همکاری با مراکز آموزش زبان فارسی در خارج از ایران و نمایندگی‌های خود در رایزنی‌های فرهنگی، در چهار بخش اصلی «تهیه و تولید منابع درسی و آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای فارسی آموزان و مدرسان زبان فارسی و نیز برگزاری آزمون‌های استاندارد زبان فارسی از جمله سنجش مهارت زبان فارسی (آمفا)» فعالیت می‌کند.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جهان در مواجه با همه گیری کووید ۱۹ است، گفت: راهبردهای بنیاد سعدی تشکیل و حمایت از دوره‌های آموزشی برخط می‌باشد و در ادامه چگونگی روند برگزاری این دوره‌ها را برای دانشجویان تشریح کرد و به سوالات آنان در خصوص خدمات آموزشی بنیاد و تشکیل دوره‌های ویژه فارسی آموزی و ایرانشناسی پاسخ داد.

شهروز فلاحت پیشه در بخش دوم سخنان خود، به موضوع مورد بحث کلاس یعنی، آداب و آئین‌ها و جشنواره‌های ایرانی پرداخت و با اشاره به نقش مهم اسلام در تشکیل هویت فرهنگی ایران اظهار داشت: «ایرانیان به پشتوانه تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن خود، با استقبال از اسلام و آموزه‌های آن، شکل جدیدی از هویت فرهنگ ملی – اسلامی را به وجود آورند که نمونۀ آن در هیچیک از کشورهای مسلمان و همسایه ایران وجود ندارد و از این رو، آشنایی با ایران چه برای شرق شناسان و پژوهشگران و چه برای گردشگران و علاقمندان به مطالعات فرهنگی جذابیت ویژه ای دارد».

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی در پایان سخنان خود، به جشن‌ها و آئین‌های ایرانی و اسلامی اشاره کرد، که هر دو گروه از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده‌اند و سپس به تفضیل در خصوص آئین شب یلدا و قرابت آن با کریسمس پرداخت و برخی از شواهد موجود در خصوص ارتباط این دو را بیان کرد و در این خصوص با دانشجویان به بحث و گفتگو پرداخت.

در ادامه این نشست مجازی، سعید صفری، استاد زبان فارسی دانشگاه بلگراد ضمن گزارشی از روند آموزشی و چگونگی ارائه درس تاریخ فرهنگ ایرانی، اظهار داشت «از سال جدید تحصیلی، این درس به طور رسمی در برنامه درسی دانشگاه گنجانده شده و برای نخستین بار، امکان انتخاب درسی با محوریت آشنایی با فرهنگ و تاریخ تمدن ایران برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه فراهم شده است»

وی افزود: این درس مقدمه‌ای برای کسب اعتبارسنجی واحدهای مرتبط با ایرانشناسی خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا مطابق سرفصل درسی، ضمن معرفی ایران، موضوعات مرتبط با تاریخ تمدن، فرهنگ، هنر، دین و ادبیات را به شیوه پژوهش و تدریس ارائه کنیم.

در ادامه این جلسه، یکی از دانشجویان با موضوع آئین‌ها و جشنواره‌های ایران سخنرانی کرد و نمونه‌هایی را با نشان دادن عکس و تصویر تشریح کرد.

در پایان این نشست، خانم اما میلکوویچ، استاد شرق شناسی دانشگاه بلگراد نیز ضمن استقبال و تقدیر از حضور معاون بین الملل بنیاد سعدی در این کلاس گفت: درس آشنایی با تاریخ فرهنگی ایران نه تنها در این دانشگاه بلکه در دانشگاه‌های منطقه نیز تا کنون ارائه نشده و از این جهت خرسندیم که امکان آشنایی دانشجویان به ویژه علاقمندان به حوزه شرق شناسی با فرهنگ و تمدن کهن ایران فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه سابقه تأسیس رشته شرق شناسی در دانشگاه بلگراد به ۹۵ سال می‌رسد، از بنیانگذار این رشته، فهیم بایراکتاروویچ یاد کرد که درس‌های شرق شناسی را با ترجمه آثار بزرگ ادبی ایران از جمله شاهنامه فردوسی و خیام آغاز کرد و ابراز امیدواری کرد تا روند ارتقا سطح آموزش دروس ایران شناسی و زبان فارسی در این دانشگاه ادامه یابد.

مطالب پیشنهادی