بدنبال تغییرات قیمت بورس و طلا تاثیرات بازار طلا, بورس و مسکن از نوسات ارز

احمدرضا دلیران فیروز عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اصفهان/اقتصاد در شش ماه اول سال 97 شاهد نوسانات ارزی بی سابقه ای بود, نوساناتی که اقتصاد را درگیر خود کرده و بر همه بازارها نیز تاثیر گذاشت.
طلا از کلیدی ترین بازارهای دارایی در ایران است که به نوسانات بازار ارز به سرعت واکنش نشان می دهد.
علاوه بر نرخ جهانی طلا این قیمت های ارزهای خارجی است که طلا فروشان اخبار آن را با حساسیت ویژه ای پیگیری میکنند.
مقایسه تغییرات سکه طلا با نرخ دلار آمریکا در نیمه نخست سال 97 نشان می دهد که نوسانات قیمت طلا شباهت قابل توجهی با تغییرات نرخ دلار آمریکا داشته است.
در برخی موارد هم دیده شده که وقتی دسترسی به ارز در بازار کم شده نقدینگی از بازار ارز به سمت بازار طلا سرازیر شده است.
بعضی از مردم هم که می خواهند سرمایه خود را به طور غیر ریالی نگهداری کنند سبدی ساخته اند که بخشی از آن با طلا و بخش دیگر با ارزهای خارجی رایج پر شده است.
بورس بازار دیگری است که از نوسانات نرخ دلار آمریکا به طور مستقیم اثر می پذیرد.
بازاری که بانک مرکزی آن را جایگزین مناسبی برای بازار ارزهای خارجی میداند.
بخش مهمی از شرکت های بورس را صادرکنندگان غیرنفتی تشکیل می دهند که پتروشیمی ها نمونه مشهور آن هستند.
جهش نرخ ارز به معنای افزایش درآمد ارزی این شرکت های صادرکننده است و در نتیجه رشد نرخ دلار آمریکا سبب بالا رفتن پیش بینی سود سهام این شرکت ها می شود و معنای این اتفاق هم رشد شاخص های بورس می باشد.
البته افزایش نرخ ارز میتواند اثرات منفی هم بر روی بازار بورس داشته باشد چون آن دسته از شرکت ها مانند زیر مجموعه های صنایع خودروسازی که سهم واردات در مواد اولیه و قطعات در آن ها بالاست با رشد نرخ ارز دچار افزایش هزینه می شوند و این اتفاق اثرات منفی بر ارزش سهام آن ها دارد.
مقایسه روند تغییرات شاخص کل بورس با نرخ دلار آمریکا طی شش ماهه اول سال 97 نشان می دهد که رابطه معناداری میان آن ها وجود داشته است.
قیمت مسکن به طور مستقیم از تغییرات بازار ارز تاثیر نمی گیرد اما همزمانی افزایش قیمت مسکن با جهش نرخ دلار آمریکا قابل توجه است.
جهش نرخ ارز باعث افزایش نرخ تورم عمومی و در نتیجه افزایش قیمت ها در بازار مسکن می شود.
در بعضی موارد هم افزایش نرخ ارز تاثیر معکوسی بر بازار مسکن دارد به طوری که افزایش نرخ دلار آمریکا باعث می شود که نقدینگی از بازار مسکن به بازار ارز برود و تقاضا را در بازار مسکن کاهش دهد.
با افزایش تنش ها در روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا و بازگشت نرخ تورم نقطه به نقطه به بالای 45 درصد در شهریور ماه 1397 و کاهش شدید ارزش قدرت خرید ریال انگیزه شهروندان برای حفظ دارایی به شکل ریال کاهش پیدا کرده و سپرده گذاری بانکی از اولویت مردم خارج شده است و چهار گزینه اصلی ارز, طلا, سهام بورس و مسکن جای سپرده گذاری در بانک ها را پر کرده اند.
مقایسه بازدهی این چهار بازار در نیمه نخست سال 97 نشان می دهد که سرمایه گذاران دلار تا پیش از کاهش های اخیر سود بیشتری کسب کرده اند.
طبق آمار بانک مرکزی در 6 ماهه نخست امسال بازدهی دلار 197 درصد, سکه 178, بورس 66 و مسکن 47 درصد بوده است.
البته باید منتظر ماند و دید که کاهش های اخیر در نرخ ارزهای خارجی چه تاثیری بر روی سایر بازارها خواهد گذاشت.

احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر اقتصاد بین الملل و عضو شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اصفهان

مطالب پیشنهادی