به گزارش مفتاح،  شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محيط زيست، گفت: مراحل نهايي بررسي جمعيت هاي گونه هايي که مي شود براي آن‌ها پروانه شکار صادر کرد را تمام کرده ايم و کارشناسي اش نهايي شده است.

 

منتظمی در پاسخ به این که آیا صرفا جمعیت مد نظر بوده یا ظرفیت برد مناطق محاسبه و لحاظ شده است گفت: سرشماری کامل گونه ها را از سال ۹۳-۹۴ داریم و جمعیت هاي مختلف را در زيستگاه هاي مختلف ارزيابي کرديم.

با توجه به استان هايي که درخواست پروانه شکار داده بودند، جمعيت ها بررسي شد، زيستگاه ها و مناطقي که جمعيت، رشد معقول داشته يعني برداشتي به عنوان شکار هيچ آسيب به آن وارد نمي کند انتخاب شدند، درست بر مبناي تفکيك جمعيتي كه در سرشماري ها لحاظ مي شود مدنظر قرار گرفت و اگر به اين نتيجه برسيم كه پروانه بدهيم دقيقا در مناطقي ارائه مي شود كه جمعيت رشد و افزايش مناسب را دارد.

 

وی در پاسخ به این که علاوه بر مطالعه جمعیتی خود گونه، ظرفیت برد منطقه هم لحاظ شده یا نه چرا که مثلا ممکن است قوچ پیری که جواز شکارش صادر می‌شود غذاي پلنگ حاضر در منطقه باشد، گفت: دقيقاً نکته درست و کارشناسي است. قطعا برمبناي ظرفيت برد منطقه است. مناطق طوري انتخاب و معرفي شده اند که جمعيت مازاد، مازاد بر ظرفيت برد است نه اينکه صرفاً بگوييم سال گذشته ۲۰۰ تا بوده و امسال ۲۵۰ عدد است.

حتماً ظرفيت برد منطقه، بحث جمعيت، نسبت جنسي جمعيت و ... همه لحاظ شده است و در اينجا همه ضوابط بازبيني شده است.

 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: حتی در مناطقی که احتمال داديم صرفا حضور شکارچي‌ يا تيراندازي به هر دليلي منجر به آسيب منطقه باشد، صدور پروانه را ممنوع کرديم و اجازه اي داده نشده و انشاءالله منتظر هستيم تا در نهايت اگر تصميم گرفته شود، اعلام شود.

مرجع تشخیص آنفلولانزاي فوق حاد پرندگان، سازمان دامپزشکي است

منتظمی در پاسخ به این که با توجه به نگرانی‌ها درباره شیوع آنفلوانزا در کشور صدور پروانه شکار پرندگان در دستور کار سازمان محیط زیست هست یا نه گفت: مرجع تشخیص آنفلوانزا برای ما به خصوص آنفلولانزاي فوق حاد پرندگان، سازمان دامپزشکي است.

مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي بارها اعلام کرده اند که آنفلوانزاي فصلي که اكنون وجود دارد، انساني است و ربطي به آنفلولانزي فوق حاد پرندگان ندارد.

 

وی تصریح کرد: چنانچه هشداری از طرف سازمان دامپزشکی در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشته باشیم قطعاً طبق ضوابط، مقررات و خواست سازمان دامپزشکی اقدام خواهیم کرد.

حتی اگر جوازي صادر شده باشد، متوقف مي شود اما در حال حاضر در استان هايي که بر مبناي سرشماري هاي سال قبل درخواست پروانه شکار پرنده در آن‌ها بوده با تأييد دستورالعمل در ستاد و صدور مجوز در سطح استان در حال انجام است.

منبع: سایت محیط زیست

مطالب پیشنهادی