به گزارش مفتاح وضعیت فعلی بیمارستان شهید رجایی داران از نظر سازه و نوع ساختمان با توجه به گستردگی مراجعه بیماران، مناسب نیست که در آینده ای نزدیک با اجرای گام نخست طرح توسعه اورژانس بیمارستان بخش قابل توجهی از این مشکل رفع خواهد شد.
به گفته وی آغاز عملیات طرح توسعه بیمارستان شهید رجایی داران (بخش مرکزی فریدن) آذر سال گذشته به دنبال سفر معاون درمان وزارت بهداشت و شماری از اعضای کمسیون و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دعوت اکبر ترکی نماینده غرب استان بود.
رییس بیمارستان شهید رجایی داران اضافه کرد: بر اساس این طرح، مرحله اجرایی توسعه اورژانس و ساختمان فعلی بیمارستان با هزینه افزون بر ۸۰ میلیارد ریال آغاز شد که تا کنون بخشی از این اعتبار اختصاص یافته است.
وی تنوع بیماری ها در مراجعه کنندگان به این بیمارستان را نکته مثبتی دانست و افزود: این نکته حامل این پیام مهم است که طیف گسترده ای از بیماری ها در این بیمارستان تشخیص و درمان می شود، ضمن آنکه مهارت و دانش پزشکان به روز رسانی می شود و اینطور نیست که همواره تنها با چند مجروح سانحه رانندگی مواجه باشیم، از طرفی پزشکان همه آموخته های خود را در این مرکز به کار می گیرند و محک می زنند.
پورآذری بومی بودن بیشتر نیروهای بیمارستان را از دیگر نقاط مثبت بیان کرد و گفت: این مورد با توجه به اقلیم وجمعیت شناورمنطقه، زمینه تعامل بیشتر پزشکان با بیماران را فراهم کرده است.
وی ادامه داد: بیمارستان شهید رجایی داران معین غرب اصفهان است، چنانکه حتی اعزام های هوایی از سایر استان های همجوار به این بیمارستان وجود داشته است و این مرکز در کمک رسانی به سایر بیمارستان ها مانند گلپایگان، خوانسار، چادگان، بوئین میاندشت و فریدونشهر پیشتاز و فعال است.
پورآذری از راه اندازی واحد تریاژ و اولویت بندی بیماران با حضور سه متخصص طب اورژانس از پنج ماه گذشته خبر داد و افزود: در زمان حاضر خدمات طب اورژانس از ساعت ۱۴ تا ۸ صبح روز بعد در بخش اورژانس بیمارستان ارائه می شود که این بازه در آینده با تامین متخصصان مورد نیاز به صروت تمام وقت خواهد بود.
به گفته وی ابتدا نسبت به این مساله حساسیت هایی وجود داشت، اما با توجه به اینکه استاندارهای درمانی و مراقبت های بهداشتی ارتقاء یافته و اجرای آن در تمام بیمارستان ها ضروری است ولو اینکه یک بیمار مجبورباشد چند بار توسط سطوح مختلف پزشکان ویزیت شود و وقت بیشتری برای پیگیری درمان خود بگذارد.
رییس بیمارستان شهید رجایی داران با بیان اینکه در درمانگاه تخصصی این بیمارستان، ماهانه افزون بر ۱۵ هزار ویزیت انجام می شود، به برخی نارضایتی ها در مورد سیستم نوبت دهی تلفنی اشاره کرد و افزود: رویکرد وزارت بهداشت در ایران و بلکه در تمام دنیا به سمت ارائه خدمات الکترونیکی است، بنابراین سیستم نوبت دهی به خودی خود مشکل ندارد چرا که بسیار باصرفه و به نوعی احترام به وقت و هزینه بیماران است اما به دلیل آنکه زیرساخت ها و دانش متناسب با این سیستم در منطقه وجود ندارد مشکلاتی در استفاده از آن به وجود آمده است.
پور آذری تکمیل ظرفیت نوبت ها به دلیل تقاضای زیاد مردم را یکی دیگر از علت های نارضایتی از این سیستم بیان کرد.
وی اضافه کرد: بیمارستان شهید رجایی داران با تعداد متخصصان محدود فعلی فراتر از حد استاندارد به بیماران خدمات ارائه می دهد به طوری که میانگین ویزیت بیمار در هر ساعت توسط متخصص هشت نفر است به این معنا که در چهار ساعت باید به ۳۲ بیمار رسیدگی شود این در حالی است که گاهی تا ۶۰ بیمار در هر بار شیفت متخصص ویزیت می شوند که مراجعه بیماران از شهرستان های همجوار نیز بر شدت این مساله افزوده است.
پورآذری ادامه داد: سونوگرافی مستقر در بیمارستان ابتدا باید همه بیماران اورژانسی را پوشش دهد و سپس در صورت امکان به بیماران سرپایی خدمات ارائه دهد، بنابراین مردم برای موارد غیر اورژانسی و تشخیصی می توانند به مطب های سطح شهرستان مراجعه نمایند.
به گفته وی تا اکنون بارها پیش آمده که بیماران اورژانسی و یا بستری که در ساعات خاص نیاز به سونو گرافی پیدا کرده اند و در آن زمان امکان انجام آن را در بیمارستان نداشتند بنابراین با آمبولانس به مراکز دیگر منتقل شده اند.
پورآذری افزود: در زمان حاضر امکان انجام سونوگرافی مخصوص بانوان (پروپ پستان و واژینال) در بیمارستان شهید رجایی داران وجود ندارد.

رییس بیمارستان شهید رجایی فریدن در ادامه به برخی نارضایتی ها از سوی بیماران اشاره کرد و افزود: گاهی پیش آمده که در هنگام مراجعه بیمار به متخصص زنان و زایمان به دلیل همزمانی این مراجعه با وقوع زایمان پیش بینی نشده، بیمار دقایقی را در درمانگاه باید منتظر پزشک بماند.
به گفته وی وجود این مساله به دلیل کمبود پزشک متخصص زنان و زایمان است، اگر چه که ۲ پزشک مستقر در شهرستان بسیار مجرب هستند و بر اساس بررسی ها کمترین عارضه را داشته اند.
پورآذری با بیان اینکه مساله کمبود متخصص برای همه رشته ها و در بیشتر شهرها وجود دارد، افزود: توزیع نیرو در سطح بیمارستان ها به صورت استانی و بر حسب نیازسنجی است، به عنوان نمونه امسال به اصفهان متخصص گوش و حلق و بینی اختصاص پیدا نکرده است بنابراین امکان حضور این نوع تخصص در بیمارستان های شهرهای کوچک نیز به طور طبیعی وجود ندارد.
رییس بیمارستان شهید رجایی داران در پاسخ به این سوال که وضعیت شبکه فاضلاب بیمارستان را چگونه ارزیابی می کنید، افزود:
اجرای طرح اتصال فاضلاب بیمارستان به شبکه فاضلاب شهری مراحل پایانی خود را طی می کند.
به گفته وی فاضلاب بیمارستان با رعایت استانداردها و تحت نظارت مستقیم کارشناسان استانی با کمترین سطح آلودگی است، همچنانکه وجود مخزن چربی گیرآشپزخانه و اضافه شدن حجم بالای مواد گند زدا سطح آلودگی میکروبی و باکتری آن را تا اندازه زیادی کاهش داده است، بنابراین بارمیکروبی فاضلاب بیمارستان مجازاست.
وی افزود: همه زباله های تولیدی بیمارستانی به همراه سایر زباله های مراکز درمانی سطح شهر در بخش تفکیک زباله داخلی به زباله های مطمئن و بی خبر تبدیل وسپس به شهرداری تحویل داده می شود، بر این اساس روزانه ۱۱۰ کیلو گرم زباله های عفونی و در ماه نزدیک به ۱۵۰ کیلو گرم زباله های بیرونی جمع آوری می شود.
پورآذری درباره ضرورت رعایت حریم خصوصی بیماران، اظهار داشت: رعایت این مساله تا اندازه زیادی به فرهنگ مراجعه کنندگان بستگی دارد، ضمن اینکه همه پزشکان به رعایت این مهم واقف هستند و حفظ اسرار بیماران نزد پزشک ضروری است.
وی با اشاره به برخی انتقادات مردمی مبنی بر اینکه چرا گاهی با وجود متخصص زنان، ماما در روند درمان مداخله می کند، افزود: قانون می گوید که نیاز نیست همه کارها را پزشک انجام دهد بلکه ماما نیز بر حسب وظایف تعریف شده موظف به همکاری با پزشک متخصص زنان است، البته اتاق پزشک و اتاق معاینه مجزاست و کسی بدون اجازه پزشک امکان ورود به اتاق معاینه را ندارد.
رییس بیمارستان شهید رجایی داران بیان کرد: خدمات بخش زایمان به گونه ای طراحی شده است که حتی همسران زنان باردار نیز می توانند هنگام زایمان در کنار همسر خود حضور داشته باشند.
وی درخصوص میزان ماندگاری نیروهای مختصص در فریدن گفت: ماندگاری نیروها بر حسب تعهد آنها به دانشگاه علوم پزشکی است اما باید پرسید مسئولان بومی چه کارهایی به ویژه در راستای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای پزشکان و خانواده های آنها انجام داده اند تا زمینه جذب و ماندگاری حداکثری این نیروها در منطقه فراهم شود؟
پورآذری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمارستان شهید رجایی داران سطح دو ارجاع غرب استان است، بیشتر پزشکانی که در این مکان خدمت می کنند از نخبگان پزشکی و جزو شاگردان برتر دانشگاه بوده اند، بورد تخصصی دارند و یا هیئت علمی دانشگاه هستند که بعد از طرح به محل خدمت خود بر می گردند و یا به ادامه تحصیل می پردازند، از سوی دیگر بسیاری از نیروهای فوق تخصص و حاذق استان و کشور در گذشته در این بیمارستان کار کرده اند که برخی آنان نیز برای همیشه در منطقه ماندگار شدند.
وی همچنین در خصوص نحوه جذب نیروهای پیراپزشکی و خدماتی در بیمارستان گفت: ما تنها کمبود نیروهای انسانی موجود را گزارش می کنیم و پس از آن فرایند ثبت نام و جذب نیروها در سایت کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام می شود، در نهایت در قالب لیست به ما اعلام می شود که چه فردی برای کار در این بیمارستان مشخص شده است و این معرفی بر اساس شاخصه های علمی، تخصصی و مهارتی افراد صورت می گیرد.
این مسوول اضافه کرد: بر این اساس، تقسیم پزشکان نیز بر اساس امتیاز بندی و معیارهای علمی و سوابق کاری آنان توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی صورت می گیرد.
به گفته وی امتیاز محرومیت فریدن برای پزشکان اعزام شده به این منطقه، به نسبت سایر شهرستان های همجوار و حتی در مقایسه با مرکز استان تفاوت چندانی ندارد.
پورآذری در خصوص وضعیت آشپزخانه بیمارستان و کیفیت طبخ غذا افزود: واحد آشپزخانه بیمارستان در ابتدای مدیریت بنده به مدت دو هفته تعطیل و سپس به طور کامل بازسازی و سالن های طبخ و توزیع بهینه سازی شد.
وی افزود: در زمان حاضر بیمارستان کل فرایند تهیه مواد غذایی را خود بر عهده گرفته است و با پیمانکاری در این خصوص قرارداد ندارد.

رییس بیمارستان شهید رجایی داران افزود: طبخ غذا بر اساس نظارت مستقیم مسئول تغذیه و بهداشت بیمارستان بر اساس پیشنهادهایی که دانشگاه ارائه داده است انجام می شود.
به گفته وی واحد های مربوطه در تهیه گوشت قرمز و سفید و سایر اقلام مورد نیاز بیمارستان دقت و نظارت کافی و مستمر را اعمال می کنند.
پورآذری در خصوص وضعیت پذیرش بیمه ها گفت: در زمان حاضر علاوه بر پوشش کامل بیمه خدمات درمانی، برای بیمه طلایی فرهنگیان تنها بخش بستری پذیرش داریم و برای سایر خدماتی که پذیرش بیمه ندارند، صورتحساب ارائه می شود، بیمه ها مقادیر هنگفتی از سال های گذشته به بیمارستان بدهکار هستند که تاکنون پرداخت نشده است.
پورآذری خاطرنشان کرد: در صورت بروز هر گونه خطای پزشکی دست مردم برای شکایت باز است و چنانچه بیماران در خصوص خدمات پزشکی، درمانی، دارویی و غیره شکایتی دارند به مراجع قضایی و نظام پزشکی مراجعه نمایند تا از طریق قانون رسیدگی شود.
وی افزود: ما نیز با تشکیل کمیته های مستمر درون سازمانی، بر تمام مراحل درمانی و تشخیصی نظارت کرده و فرایندهای اشتباه را بررسی و اصلاح می کنیم.
به گفته وی تحریم های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر کیفیت خدمات درمانی نداشته است چرا که بیشتر بیمارستان ها قبل از اعمال تحریم ها ذخیره کافی داشته اند، اما در برخی بخش ها مثل بیماری های خاص برای درمان و دارو با محدودیت مواجه هستیم.
پورآذری با اشاره به تعامل با رسانه، افزود: در این میان پیش داوری ها را نمی پذیریم و اظهار نظر بر اساس ابهام را قبول نداریم بلکه رسانه ها باید با تکیه بر توانمندی حرفه ای به بیان نقاط قوت و ضعف ها بپردازند چرا که اطلاع رسانی اشتباه، دید مردم را تغییر می دهد و زمینه ناامیدی آنان را فراهم می سازد.
وی تصریح کرد: چنانچه قصور و تخلفی در مجموعه بیمارستان وجود داشته باشد مرجع قانونی نظارت وجود دارد که می توان از طریق آن برای پیگیری اقدام نمود القای بدبینی صحیح نیست و معتقدیم ملزم به پاسخگویی به رسانه های غیر رسمی نیستیم.
به گفته مسوولان در سال گذشته در بیمارستان شهید رجایی فریدن، به ۶۱ هزار و ۷۱۷ بیمار خدمات اورژانس ارائه شد. همچنین هزار و ۱۷۹ نوزاد متولد شد.هفت هزار و ۲۱۹ نفر بیمار بستری و ۸۷ هزار و ۳۲۸ بیمار در درمانگاه تخصصی ویزیت شدند. ۱۰ هزار و ۳۵۸ بیمار رادیوگرافی و به هفت هزار و ۲۳۹ نفر خدمات سونوگرافی ارائه شد. هزار و ۹۳۳ نفر به واحد سی تی اسکن مراجعه کردند. به ۳۸ هزار و ۹۰۴ بیمار خدمات آزمایشگاهی با تعرفه دولتی ارائه شد. هزار و ۶۸۰ بیمار اکو کاردیوگرافی و ۸ هزار و ۳۳۳ بیمار الکترو کاردیوگرافی شدند. ۵۲۰ نفر نیز تست ورزش و ریه انجام دادند. سه هزار و ۹۰۴ بیمار نیز خدمات دیالیز دریافت کردند.
بیمارستان شهید رجایی داران در زمان حاضر دارای بخشهای جراحی (جراحی عمومی ، ارتوپدی ، چشم و اورولوژی ) داخلی (داخلی ، عفونی ، مغز و اعصاب) ICU ،CCU ، کودکان ، زنان و زایمان ، همودیالیز، آزمایشگاه، سونوگرافی ، سی تی اسکن و عکسبرداری است.
علاوه بر آن خدماتی نظیر EEG (الکترو انسفالوگرافی ) EMG (الکترومیوگرافی ) و اکوکاردیوگرافی (تست ورزش) به بیماران ارائه می نماید.
درمانگاههای تخصصی در رشته های جراحی عمومی، ارتوپدی، داخلی، قلب، کودکان، زنان وزایمان، عفونی، ارولوژی و مغز و اعصاب همه روزه به جز روزهای تعطیل و در رشته های چشم و اعصاب و روان به صورت پاره وقت فعالیت دارد.
این بیمارستان اکنون با ۱۰۲ تخت مصوب و ۸۵ تخت فعال مشغول خدمت رسانی است.
متخصصان رشته های بیهوشی، جراحی عمومی، زنان و زایمان، داخلی، قلب و عروق، رادیولوژی و اطفال به صورت ۲۴ ساعته مستقر هستند. همچنین متخصصان چشم، اورولوژی، ارتوپد، عفونی و روانپزشک به صورت ۲۲ روز تا چهار روز در بیمارستان حضور دارند.
تنها بیمارستان شهید رجائی فریدن واقع در شهر داران بخش مرکزی این شهرستان، با قدمتی بیش از ۴۰ سال بیمارستان سطح ۲ ارجاع غرب استان است، میانگین مراجعه سالانه به اورژانس بیمارستان افزون بر سی هزار نفر است.
این بیمارستان در سال ۱۳۴۹ احداث و در سال ۱۳۵۱ مورد بهره برداری قرار گرفت، در آغاز فعالیت دارای بخشهای داخلی، جراحی، زایشگاه، اورژانس و کودکان و بخشهای پاراکلینیکی آزمایشگاه و رادیولوژی بود. پس از انقلاب اسلامی این بیمارستان به سازمان منطقه ای بهداری استان اصفهان و پس از استقرار تشکیلات جدید وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واگذار شد.
فریدن با ۲ شهر، ۲۸ روستا و جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.

 

ایرنا

مطالب پیشنهادی