11:30 1399/11/05

به گزارش مفتاح نیوز و به نقل از صاحب نیوز،  حسین صادق زاده عضو خانه مطبوعات استان اصفهان و وکیل پایه یک دادگستری پیرامون حواشی  ایجاد شده در انتخابات خانه مطبوعات اصفهان اظهار کرد: انتخابات خانه مطبوعات اصفهان که البته متولیان امر از دلایل به تعویق افتادن این امر بیشتر آگاه هستند، اما گمانه زنی ها، تحلیل ها و شائبه هایی در این زمینه وجود دارد.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: کمتر از 24 ساعت مانده به شروع انتخابات، مطلع شدیم که انتخابات به جهت آماده نبودن زیر ساخت های فنی به تعویق افتاده است که البته ما نمی دانیم منظور از این زیر ساخت های فنی چیست و آیا بحث سخت افزاری یا نرم افزاری سامانه ها بوده است.
مدیر مسئول پایگاه خبری مفتاح ادامه داد: با توجه به این امر و دلایلی که وجود دارد، مشخص می شود که گویا اینگونه نبوده و با توجه به اینکه در سال 96 انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد، بنابراین می توان گفت زیر ساخت در این زمینه آماده بود و مشکلی هم نداشت.
بازرس علی البدل هیات مدیره خانه مطبوعات اصفهان عنوان کرد: در سال 98 که انتخابات بازرسان بود، نیز انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد و مشکلی در این زمینه هم در زیر ساخت ها وجود نداشت.
عضو رسمی خانه مطبوعات استان اصفهان گفت: امسال نیز نام نویسی از نامزدها در خانه مطبوعات انجام و تاییدصلاحیت ها نیز مشخص شد و افراد وارد فرایند انتخابات شدند اما به یکباره اعلام شد انتخابات به زمان دیگری یعنی ۱۳ بهمن ماه موکول شده است.

*اعلام زمان انتخابات خانه مطبوعات از سوی ارشاد!

این حقوق دان در ادامه بیان کرد: انتخابات از 24 دی ماه به 13 بهمن موکول شد که این سوال وجود دارد که آیا نباید هیات مدیره زمان موکول شدن را مصوب می کرد؟ و آیا نباید هیات مدیره فراخوان اعلام و بعد طی صورت جلسه ای تنظیم و تاریخ مشخص می شد؟
صادق زاده خاطرنشان کرد: همچنین این سوال وجود دارد که چرا اداره ارشاد زمان انتخابات یعنی 13 بهمن را اعلام کرد، مگر جزء وظایف اداره فرهنگ و ارشاد است؟ نه اینگونه نیست و این موارد است که استقلال خانه مطبوعات از بین خواهد برد.
حسین صادق زاده با بیان اینکه اصالت خانه مطبوعات استقلال آن است، گفت: فرض می گیریم که زمان جدید انتخابات را هیات رئیسه مصوب و فراخوان نیز از طریق ایشان داده شد، اما ما می بینیم که زمان جدید را ارشاد اعلام کرده است و موضعگیری خاصی توسط هیات مدیره صورت نگرفته است.
این فعال رسانه ای عنوان کرد: همچنین این تعویق با ایراداتی که توسط برخی از اعضا به بعضی از اقدامات هیات مدیره فعلی گرفته شد، همزمان بود؛ طبق ماده 21 اساسنامه سال ۹۶ زمان تصدی هیات مدیره دو ساله بوده است و این ماده نیز بر گرفته از ماده 109 قانون تجارت است.
وی ادامه داد: از این رو باید بعد از دو سال انتخابات هیات مدیره از طریق فراخوان با مصوبه هیات مدیره و طی هماهنگی با ارشاد انجام شود.

*چرا زمان دو ساله هیات مدیره، سه ساله شد؟ آیا این اتفاق قانونی است؟

این حقوق دان افزود: در سال 98 که اتمام دو ساله هیات مدیره بود مجمع عمومی برگزار شد و در این مجمع اعلام کردند، دو سال به سه سال تغییر یافت و این یک بحثی را پیش می آورد که چرا زمان از دو به سه سال افزایش پیدا کرد.
عضو خانه مطبوعات اصفهان خاطرنشان کرد: ما باید قانون مدار و منطبق با قانون رفتار کنیم؛ در این زمینه خلاف بیّن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در یک اساسنامه صنفی موجب رفتار خلاف غیر قانون هیات مدیره شد.
صادق زاده بیان کرد: آیا مصوبه مجمع عمومی می تواند قانون عام جمهوری اسلامی را نقض کند؟ به هیچ وجه اینگونه نیست و فصل الخطاب قانون است؛ در این زمینه من نامه ای نوشتم به عنوان عضو خانه و بازرس علی البدل خانه مطبوعات به اداره ارشاد و مواردی را بیان کردم.
حسین صادق زاده عنوان کرد: من در این نامه دو ایراد را بیان کردم که یکی این بود که این مصوبه خلاف بیّن قانون است و دوم اینکه باید هر تغییر اساسنامه‌ با ثبت از طریق اداره ثبت شرکت ها طبق ماده ۴ اساسنامه قابلیت اجرا پیدا می کند، که این هم انجام نشده است.
عضو رسمی خانه مطبوعات استان اصفهان ادامه داد: در ایراد دوم دوستان هیات مدیره می گویند قصد ثبت تغییرات را داشتیم که در اداره ثبت شرکت ها متصدی مربوطه مقاومت می کرد که باید گفت مگر می شود «عدم ثبت را موقوف به مخالفت یک کارمند دانست در حالیکه می توانستند با مدیرکل مربوطه هماهنگی کنند که این امر محقق نشد لذا خلاف قانون، خلاف قانون است.»

*آیا مدیر و اعضای خانه مطبوعات فعلی می توانند در انتخابات کاندید شوند؟

وی خاطرنشان کرد: باید این کار انجام و ثبت می شد که متاسفانه انجام نشد؛ ماده ۲۸ اساسنامه بیان می کند که اگر هیات مدیره تا یک ماه پس از انقضا زمان هیات مدیره نسبت به فراخوان و انتخابات اقدام نکردف مدیر خانه و اعضای هیات مدیره و بازرسان حق ثبت نام در دوره پیش رو نخواهند داشت که در این خصوص این امر محقق شده است.
صادق زاده در ادامه عنوان کرد: پس وقتی دو سال به پایان رسید خلاف قانون بوده که سه سال شده و وقتی یک ماه از این دو سال گذشت و دوستان هیات مدیره فراخوان ندادند، طبق قانون مدیر و اعضای هیات مدیره و بازرسان دیگر نمی توانند در انتخابات پیش روی خانه مطبوعات بعنوان کاندیدا شرکت کنند.
حسین صادق زاده اظهار کرد توجیه آورده می شود که ما اقدام کردیم اما ثبت نشد که باید گفت، مستلزم اجرايي شدن مصوبات مجامع عمومی ثبت از طریق اداره ثبت شرکت هاست که این اتفاق نیفتاده است و طبق ماده ۴ اساسنامه امکان عملیاتی شدن هر تغییری در اساسنامه در خانه مطبوعات ثبت صورتجلسه تغییرات در اداره ثبت شرکتها می باشد که این موضوع نیز صورت نگرفته است.

این عضو خانه مطبوعات اصفهان در ادامه عنوان کرد: از این رو اعضای هیات مدیره و بازرسان نمی توانند در انتخابات پیش رو شرکت کنند؛ اصل ۱۳۸ قانون اساسی نیز اشاره به لازم الاجرا بودن قانون دارد لذا باید عرض می کنم که قانون فصل الخطاب است.
بازرس علی البدل خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه خلاف قانون عمل کردن ممنوع است، بیان کرد: قانونمند باید رفتار کرد و اساسنامه ای که منطبق با قانون و بالاخص مغایر با آن نباشد، ارزشی ندارد و از درجه اعتبار ساقط است.
این عضو خانه مطبوعات تصریح کرد: نظر من در مورد اینکه انتخابات خانه مطبوعات استان به تعویق افتاده حمل بر قضاوت پیش داوری و تهمت نیست؛ اما با توجه به اینکه اعلام شد در 7 بهمن ماه مجمع عمومی خانه مطبوعات کشور قرار است برگزار شود و در این جلسه قرار است تصمیم گیری هایی شود چه بسا در این مجمع قرار است که برخی از ایرادات اساسنامه‌ را آن طور که ما می گوییم اصلاح کرده و جلب رای برای خود داشته باشند و همانطور که می دانید موضوع مجمع عمومی نیز اصلاح اساسنامه‌ است.
حسین صادق زاده خاطرنشان کرد: چه بسا در دوره بعد دوستان باصطلاح اصلاح طلب که بر کرسی خانه مطبوعات کشور تکیه زده اند بخواهند با حضور هیات مدیره های فعلی استانی در حال حاضر رای گیری صورت گیرد و خود را در دوره بعد در کرسی هیات مدیره مطبوعات کشور ببینند.
صادق زاده با اشاره به اینکه چرا اکنون‌ انتخابات خانه اصفهان یک هفته بعد از این مجمع برگزار خواهد شد؟ گفت: این سوال بزرگی است که به نظر من این یک کار برنامه ریزی شده بود.
بازرس علی البدل خانه مطبوعات استان اصفهان خاطرنشان کرد: انتخابات خانه مطبوعات اصفهان به راحتی می توانست برگزار شود و ساز و کار فنی آن از قبل وجود داشت؛ انتخاب زمان یک هفته بعد از فراخوان مطبوعاتی کشور نیز نکته قابل تامل دیگر است.
این فعال رسانه ای در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد تراز مالی خانه مطبوعات اصفهان گفت: تراز مالی طبق قانون تجارت باید توسط هیات مدیره انجام و باید بازرسان اعلام کنند که در این زمینه هم کوتاهی هیات مدیره و هم بازرسان وجود دارد که این امر انجام نشد.
مدیر مسئول پایگاه خبری مفتاح با اشاره به نقش نظارتی ارشاد در این زمینه اظهار کرد: اینجا باید ارشاد ورود کند و من اعلام میکنم که این تخلف است و باید ارشاد ورود پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا جایی که من اطلاع دارم تراز مالی 97 و 99 وجود ندارد و 98 نیز تراز با ایراداتی همراه بود؛ مشخص نشد در مراسم روز خبرنگار مساعدت های مجموعه های مختلف چقدر بود و همچنین در چه اموری خرج شده است.
این عضو خانه مطبوعات تصریح کرد: همچنین درآمدها و جذب کمک ها در این‌چندساله و همچنین در تراز مالی باید ورودی و خروجی ها مشخص باشد و ضروری است بازرسان و اداره ارشاد بعنوان ناظر عام نظارت داشته باشند.
بازرس علی البدل خانه مطبوعات اصفهان در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: سه نفر از اعضای عزیز هیات مدیره بنا به دلایلی از هیات مدیره کنار رفتند که بنابر قانون هر تغییر در هیات مدیره باید از طریق اداره ثبت شرکت ها اعلام و نشر اگهی شود که این روال انجام نشد.
صادق زاده افزود: اعضای هیات مدیره در این زمینه می گویند که این موضوع توسط سازمان ثبت شرکت ها ثبت نشده است که عدم توانایی هیات مدیره در ثبت موضوع توجیه و جواب قانع کننده ای نمی تواند باشد.

*آیا یک بازرس می توان مدیر اجرایی باشد؟

این فعال رسانه ای در مورد اینکه آیا یک بازرس می تواند همزمان مدیر اجرایی باشد و حقوق دریافت کند، گفت: حضور بازرسان در هیات مدیره صرفاً به منزله نظارت بر عملکرد هیات مدیره است و بازرسی به معنای واقعی کلمه به معنای نظارت‌ است.
حسین صادق زاده بیان کرد: اگر بازرس به عنوان مجری وارد شد از اصل خود دور می شود و نمی تواند نظارت مفیدی داشته باشد، مطلبی که من در این زمینه به عنوان اعتراض بیان کردم در زمان انتخابات سال ۹۸ این بود که یکی از بازرسان به عنوان خبرنگار یکی از اعضای هیات مدیره است و تالی فاسد آن در ادامه مشخص میشود.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر این ایراد را که کنار بگذاریم همین فرد به عنوان مدیر اجرایی و در برخی از تفاهم نامه ها به عنوان نماینده هیات مدیره حاضر و امضا کرده که این امر قابل قبول نیست که لازم به توضیح است عدم شرکت همه اعضاي هیات مدیره در برنامه ها موجب فعالیت بازرسان در این قالب به عنوان همیاری و کمک شده است‌.
عضو خانه مطبوعات استان اصفهان بیان کرد: نمی شود یک فرد هم مجری باشد و هم ناظر که این یک دور باطل در نظارت است و تخلف نیز به حساب می آید و اینجا نیز نیاز به ورود ارشاد بوده است.
این حقوق دان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در خوشبینانه ترین حالت باید گفت که هیات مدیره دیر موتورش گرم شده است که در حال حاضر می خواهند به خبرنگاران ارائه تسهیلات دهند.
این حقوقدان عضو خانه مطبوعات استان اصفهان در مورد تفاهم نامه مسکن برای خبرنگاران بیان کرد: تفاهم نامه مسکن مورد نظر هیات مدیره در 12 دی ماه امسال منعقد شده است که از نکات جالب این است اعتبار ۱۵ روزه این تفاهم می باشد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: تاریخ اعتبار این تفاهم نامه بیست و هفتم ماه گذشته بوده است و اگر انتخابات 24 دی ماه برگزار می شد سه روز بعد از انتخابات اعتبار این تفاهم نامه پایان می یافت.
مدیر مسئول پایگاه خبری مفتاح خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع مشخص نیست که با فردی که تفاهم نامه امضا شده استعلامش از کجا آمده و عموما در این خصوص حتما استعلاماتی درباره قیمت مناسب و محل مناسب و پیمانکار مناسب انجام میگیرد که این موارد مشخص نیست و همچنین مبلغ و شرایط و ضوابط این تفاهم نامه مبهم و نامشخص است.
حسین صادق زاده اظهار کرد: ابهام دیگری در این تفاهم نامه نیز بود که این تفاهم نامه در 12 دی ماه نوشته شده بود اما امضا دو نفر ذیل‌ این تفاهم نامه نهم و دهم دی ماه بود که این بسیار عجیب است.
صادق زاده ادامه داد: با این وصف این تفاهم نامه از لحاظ حقوقی ارزشی نداشته چرا که شرایط و ضوابط الزام آوری در آن ذكر نشده و مبالغ متراژ و مصالح و دیگر هزینه ها با رعایت سطح درآمد اعضاي خانه در آن مشخص نبوده ک مهمتر از همه تکلیف خسارت عدم حسن انجام کار بلحاظ عدم عمل به تعهدات توسط طرف قرارداد در این تفاهم‌نامه مشخص نمیباشد.
این عضو خانه مطبوعات در مورد پرداخت وام به اعضا تصریح کرد: وقتی اعلام شد خانه وام ۵ میلیون تومانی را به برخی از اعضا اعطا کرده است برخی از اعضا اظهار بی اطلاعی کردند و تا کنون اعلام نشد که این وام به چه کسانی و با چه مکانیسم مشخصی تعلق گرفته است.
وی در مورد بحث انتخابات عنوان کرد: در فراخوان منتشر شده در جراید باید اول گزارش عملکرد اعضای هیات مدیره باشد و بعد انتخابات، اما اینگونه نبود و فقط در متن این فراخوان عنوان انتخابات مطرح شده بود و این نقض قانونی دارد.
مدیر مسئول پایگاه خبری مفتاح در مورد عضو گیری خانه مطبوعات در روزهای اخیر گفت: بالغ بر 20 نفر در زیر یک ماه عضو خانه مطبوعات شدند که این تعداد در مقابل اینکه در چند سال 250 یا 260 نفر عضو خانه شده اما در یک ماه 20 نفر عضو شدند نیز عجیب است که این جای سوال دارد.
این عضو خانه مطبوعات اصفهان با بیان اینکه در این موضوع ایراد اساسنامه‌ ای وجود دارد، گفت: باید برای جلوگیری از شائبه های احتمالی سامانه ثبت نامه یک ماه قبل از انتخابات بسته شود و حتی تا زمان برگزاری انتخابات امکان ورود محدود گردد مگر اعضای در حال ثبت نام.

*برخی از اعضای خانه مطبوعات حتی یک خبر نقلی هم نزدند

صادق زاده بیان کرد: بعضی از کسانی که اکنون عضو رسمی خانه مطبوعات هستند می توانم به جرأت بگوییم که بعنوان نمونه تاکنون یک خبر نقلی هم کار نکردند و باید اساسنامه در این زمینه تصحیح شود.
بازرس علی البدل خانه مطبوعات استان اصفهان گفت: خبرنگار دارای شخصیت است و نباید با عضویت کسی که در دفتر یک رسانه فعالیت غیر تخصصی در حوزه خبر دارد و احتمالا برای گرفتن تسهیلات اقدام می کندو به نظر بنده این نوعی این به خبرنگاران است.
حسین صادق زاده خاطرنشان کرد: البته هیات مدیره خانه مطبوعات کارها و اقدامات خوبی نیز انجام دادند که جای تشکر دارد و پیگیری های مختلفی را در دستور کار داشـته اند اما نواقص هم کم نیست.

*خانه مطبوعات اصفهان مانند هواپیمایی است که اکنون برای مسافر کشی در خیابان های فرعی اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد

این حقوق دان با اشاره به پتانسل خانه مطبوعات که هنوز به درستی از آن بهره نبرده شده است، تصریح کرد: خانه مطبوعات اصفهان به مانند هواپیمایی است که اکنون برای مسافرکشی در خیابان فرعی اصفهان استفاده می شود و می طلبد از ظرفیت های فراوان این تشکل ریشه دار بسیار بیشتر به نفع اعضای آن‌ بهره برد.
این عضو خانه مطبوعات در پایان در مورد بیانیه ای که اخیراً توسط برخی از اعضای خانه مطبوعات اصفهان منتشر شد و تا کنون بیش از ۴۷ نفر از اعضا آن را به امضا رساندند، گفت: این بیانیه که توسط تعدادی از اعضا تنظیم گردیده صرفا به منظور درخواست اصلاح اساسنامه‌ به صورت قانونی بوده است که طی رعایت شان خبرنگار و عضو اصلی خانه مطبوعات باید این اساس نامه اصلاح شود و نباید مورد بهره برداری های شخصی و لیستی قرار گیرد.
این عضو خانه مطبوعات استان اصفهان بهترین ها را برای اعضای فهیم این خانه آرزو کرد و گفت: امیدوار هستم هیات مدیره و بازرسان توانمند و کوشایی را در این دوره شاهد باشیم.

 

مطالب پیشنهادی