9:01 1398/02/20

به گزارش مفتاح،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا ؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان امروز در بیانیه ای اعلام کردند: از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنیم و تبعیت ایران را تحت تعهداتش در قبال توافق هسته ای مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
این بیانیه می افزاید :هرگونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می کنیم .
در متن بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: ما با نگرانی زیاد بیانیه ایران را در مورد تعهداتش در قبال توافق هسته ای مشاهده می کنیم. ما به طور کامل متعهد به حفظ و اجرای کامل توافق هسته ای هستیم؛ توافقی که یک دستاورد کلیدی در ساختار عدم اشاعه هسته ای جهانی و به نفع امنیت همه ماست. قویا از ایران می خواهیم که همچنان به اجرای کامل تعهداتش تحت برجام ادامه دهد و از برداشتن گام های تنش زا امتناع کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما هرگونه اولتیماتوم از سوی ایران را رد می کنیم و تبعیت ایران از توافق هسته ای را براساس عملکرد آن و معاهده ان پی ان مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در این راستا ما نقش سازمان بین المللی انرژی اتمی را در نظارت و راستای آزمایی اجرای تعهدات ایران یادآور می شویم.
ما همچنین به دنبال این هستیم تا ایران همچنان از فرمت ها و مکانیزم های تعیین شده تحت برجام از جمله کمیسیون مشترک برجام تبعیت کند.
در عین حال ما تعهدات قوی و محکم مان را در قبال برجام یادآور می شویم که در این راستا به تلاش ها برای لغو تحریم ها به نفع مردم ایران اشاره می شود. ما از اعمال دوباره تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران به دنبال خروج واشنگتن از توافق هسته ای متاسف هستیم.
در پایان این بیانیه عنوان شد: ما مصمم به تداوم اقدامات برای ادامه تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن ابزار ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا( اینستکس) هستیم. ما از کشورهای غیرعضو در توافق هسته ای می خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که مانع از توانایی طرف های باقی مانده برای اجرای کامل تعهداتشان می شود، جلوگیری کنند.
از سوی دیگر شبکه خبری دویچه وله آلمان روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام دیروز ایران برای به توقف بخشی از تعهدات خود در توافق هسته ای ایران (برجام) به منزله خروج از آن نیست و اروپا هم همچنان بدان پایبند است.
رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه ) از کاهش اجرای تعهدات ایران در برجام خبر داد و یک ضرب الاجل 60 برای اروپا تعیین کرد تا به تعهدات خود عمل کنند.
کارشناسان، اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات در برجام را که رئیس جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان 'جراحی برجام' یاد کرد، اقدامی هوشمندانه توصیف کردند که اروپایی ها را با انتخابی مهم رو به رو ساخته است. 
کاهش اجرای تعهدات ایران شامل توقف فروش مازاد ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده است.
شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: 'در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

ایرنا

مطالب پیشنهادی