13:12 1398/04/06

به گزارش خبرنگار مفتاح، پنجم تیرماه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر شروع می شود تا دوباره همه توجه‌ها به سمت مواد مخدر برود.

دکتر مرضیه فرشاد مدیر کل بهزیستی اصفهان به عنوان دبیر کمیته پیشگیری از اعتیاد، کمیته ای که 18 دستگاه در آن عضو هستند می گوید: هر دستگاهی در ساختار خودش دستور العملی برای پیشگیری دارد و تکلیف کمیته هماهنگ کردن دستور العمل‌های مختلف در این راستا است.

وی  زمان به نتیجه رسیدن برنامه‌های پیشگیری را ده سال عنوان کرد وگفت: در فرایند پیشگیری مداخلات فیزیکی کمتر اثر گذار است اما مداخلات فرهنگی اجتماعی واقتصادی بیشتر تاثیر گذار است. نمی توان عدد داد که برنامه های پیشگیری چه میزان موثر بوده است اما اگر پیشگیری انجام نمی شد امروزدر این سطح هم نبودیم.

فرشاد دبیر کمیته پیشگیری اعتیاد است اما با آنکه می گوید نمی خواهد از کسی گلایه کند اما در همکاری و برنامه ریزی سازمان های مربوطه برای جلو رفتن برنامه پیشگیری اشکال می بیند. وی ادامه می دهد: بهزیستی برنامه‌های خوبی برای پیشگیری دارد اما مخاطبان عام در دست بهزیستی نیست. اشکال ساختاری وجود دارد. وقتی کمیته تشکیل شد فرصت تبلیغی برای آن تعریف نشده است. با آنکه شهرداری در جهت آگاه سازی کارهای خوبی کرده است اما فرصت تابلوهای شهری در دست بخش خصوصی است.

بنا به گفته فرشاد بهزیستی حتی اجازه ورود به خوابگاه‌های دانشجویی برای آموزش داده نشد و دانشگاه برنامه های خودش را دنبال می کند. ارگان هایی که به واسطه اینترنت وفضای مجازی تبلیغات سو مصرف مواد را دارند والبته درآمد از آن کسب می کنند چقدر ازین درآمد را صرف پیشگیری می کنند.

دبیر کمیته پیشگیری حساس سازی جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر را چند جانبه دانست وادامه داد: حساس سازی جامعه یکی از اصلی ترین موضوع‌های  کمیته پیشگیری از مصرف مواد مخدر است و بر حرکات و برنامه‌های محله ای نظر دارد.

وی توسعه تیم‌های اجتماع محور را یکی از اقدامات اثر گذار دانست وادامه داد: استفاده از فضای شهری که بیشترین مخاطب را دارد بسیار موثر است. آنچه امروز در دست ما است ورود به محیط‌ها واستفاه از سمن‌ها است.

وی همچنین پایین آمدن سن اعتیاد را تائید کرد و بر حساس سازی خانواده ها تاکید کرد وگفت: طرحی بسیار خوب که جهانی هم هست به نام مانا برای نوجوان نا کلید خورده است . در این طرح نوجوانان

13 تا 18 سال شرکت می‌کنند. در این طرح با مشارکت اجتماعی نوجوانان در آموزش‌های پیشگیرانه اگاه سازی اتفاق می افتد. هفته ای دو جلسه نوجوان در جلسه حضور پیدا می کنند و 130 نفر تسهیل‌گر آموزش دیده در این طرح شرکت می‌کنند که قرر است در سطح استان شرکت کنند.

فرشاد یکی از سیاست‌های طرح را اجرای طرح پیشگیری در مناطق محروم و مناطق حاشیه اعلام کرد که قرار است در شهرستان‌ها وروستاها به اجرا در بیاید اما بنا به گفته دبیر کمیته پیشگیری اعتبار برنامه های پیشگیرانه زیر 5 درصد است وبا این بودجه نمی توان این طرح را برای همه نوجوانان در استان اجرا کرد.

وی تاکید کرد این بودجه اصلا جوابگوی طرح های پیشگیری نیست وما برنامه اثر گذاری نمی توانیم ببینیم. بهزیستی باید مرتب منتظر مخاطبانی باشد که هیچ برنامه و بودجه‌ای  برای آن  در نظر گرفته نشده است . بهزیستی برنامه های پیشگیری خوبی به  لحاظ کیفیت دارد اما نگران کمیت موضوع هستیم.  

وی گرایش اجباری زنان به مواد مخدر را یکی از نگرانی‌هایش عنوان کرد وادامه داد: زنان یا به اجبار شوهرانشان معتاد می‌شوند ویا در محیطی قرار دارند که برادر وهسر وپدر مصرف کننده هستند و در معرض استنشاق قرار دارند و زنان قربانی می شوند.

 

مطالب پیشنهادی