19:00 1399/04/21

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، داریوش امانی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: حمل و نقل درون شهری نیاز به یارانه دولت دارد که به صورت مستقیم پرداخت نمی شود و این یارانه از طریق اوراق مشارکت و قرارداد بازسازی ناوگان به حمل و نقل عمومی تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: قانون درآمدی شرکت واحد سهم 30 درصدی دولت، 30 درصد شهرداری و 30 درصد شرکت واحد است که شهرداری اکنون سهم 60 درصدی دارد و با توجه به گرفتاری هایی که به دلیل حوادث آبانماه سال 98 و نیز شیوع کرونا برای اتوبوسرانی ایجاد شد، در واقع این سهم برای شهرداری ها به بیش از 85 درصد رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: به هر روی مشتری ما خانواده های متوسط رو به پایین هستند که باید کرامت انسانی آنها را در ارائه خدمات مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به پروسه خرید اتوبوس برای شرکت واحد اصفهان گفت: سال گذشته زمانی که من به حوزه حمل و نقل شهرداری اصفهان وارد شدم، اوراق مشارکتی از دولت گرفته شده بود که اگر تا 24 بهمن ماه نمی توانستیم اقدامی روی آن انجام دهیم، باید پول را به دولت بازمی گرداندیم، از همین رو تعدادی اتوبوس نو در کرمان برای خریداری پیدا شد و در لحظات آخر که به این تصمیم رسیده بودیم همین اتوبوس ها را برای حفظ اوراق خریداری کنیم، باخبر شدیم تعدادی اتوبوس در شرکت عقاب افشان وجود دارد.

امانی افزود: وقتی شرکت عقاب افشان به ما اعلام کرد که می تواند اتوبوس های نو در اختیار ما بگذارد در ابتدا سفارش خرید 30 اتوبوس و در مذاکرات بعدی آن را به 70 اتوبوس افزایش دادیم؛ در جلسات بعدی با این شرکت شهردار اصفهان و معاون اقتصادی شهرداری، شرکت عقاب افشان را مجاب کردند که در مجموع یکصد دستگاه اتوبوس به شهرداری اصفهان بفروشند.

وی با بیان اینکه بخشی از اوراق مشارکت اختصاص یافته از سوی دولت به شهرداری اصفهان، صرف ساخت خط بی آر تی هشت بهشت شده است، اظهار کرد: از اتوبوس های خریداری شده 70 دستگاه قبل از عید وارد شد، 5 دستگاه دیگر هم قرار بود وارد شود که به علت شیوع کرونا متوقف شد.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: برای 25 دستگاه باقی مانده درحالیکه شرکت عقاب افشان در خردادماه منتظر ما بود قادر به پرداخت نشدیم. با این وجود با مذاکراتی که دوباره با شرکت برقرار کردیم قرار شد این 25 دستگاه باقی مانده با همان قیمت قبلی و پیش پرداخت به شهرداری اصفهان تحویل شود.

وی تصریح کرد: بازسازی اتوبوس ها در اصفهان نوعی سدشکنی در ناوگان حمل و نقل بود به طوریکه قرارداد بازسازی 150 اتوبوس با دو شرکت منعقد شد. همین کار انگیزه ای شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اصفهان به عنوان اولین شهر قرارداد بازسازی اتوبوس ها را منعقد کند و بعد از آن تهران این کار را انجام داد.

امانی افزود: برآورد ما برای بازسازی هر اتوبوس 280 میلیون تومان بود که با نوسانات نرخ ارز قطعا این رقم افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: قیمت هر اتوبوس خریداری شده در زمان انعقاد قرارداد شهرداری اصفهان یک میلیارد و 820 میلیون تومان بود که اکنون با نرخ دلار فعلی به دو میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده است که اقدام به موقع شهرداری اصفهان باعث صرفه جویی 100 میلیارد تومانی در این حوزه شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از جابجایی 250 هزار مسافر با 750 دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان خبر داد و گفت: با کاهش مسافر درآمدهای ما نیز کاهش یافته است.

وی از آغاز عملیات عمرانی خط اول تراموای شهر اصفهان خبر داد و گفت: خط دوم مترو هم با قوت پیش می رود.

رکورد جابجایی 120 هزار مسافر با اتوبوس در شهر اصفهان شکسته شد

در ادامه این جلسه، قدرت افتخاری با اشاره به اینکه طی 30 ماه اخیر به دستور شهردار و با برنامه ای مبتنی بر مدیریت علمی وارد اتوبوسرانی شدم، اظهار کرد: من در این مدت وظیفه سنگینی در قبال اعضای شورای شهر و شهرداری و نیز حوزه حمل و نقل داشتم.

وی ادامه داد: برای من پیش فرضی برای کار کردن با افراد در این حوزه وجود نداشت جز مهارت و تخصص؛ سعی کردیم از ظرفیت ها و نیروهای موجود به نحو احسن استفاده کنیم.  

مدیرعامل سابق شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مجموعه ای که مشمول هزینه های سنگین و درآمدزایی ناچیز است، نیازمند همراهی دولت و شهرداری است، گفت: ارزش کار کردن در حمل و نقل عمومی به ریال نیست و نسبت به امنیت و محیط زیستی که برای مردم بهبود پیدا می کند، ارزش گذاری می شود.  

وی افزود: برنامه های سال 89 و 90 اتوبوسرانی مصوب اما اجرایی نشده بود، خطوط اتوبوسرانی براساس این برنامه ها نیاز به تغییرات 60 درصدی داشت اما به صورت عادی یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله را می طلبید که در این دوره ما توانستیم حدود 50 تا 60 درصد خطوط اتوبوسرانی را تحت عنوان مهندسی خطوط اصلاح کنیم.  

افتخاری اظهار کرد: در این دوره ده ها خیابان که هیچ گاه زیر نظر اتوبوسرانی نبود، به خطوط اضافه شد؛ خیابان های لیمجیر، شهدای مارچین، آل بویه، آل یاسین، شهرک گل نرگس و شهرک سلامت از جمله این خیابان ها بود.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در یک دهه اخیر مانع سیر نزولی مسافران اتوبوسرانی شدیم و رضایت مردم از 54 درصد به 63 درصد افزایش یافت و 30 درصد هم به تعداد مسافران خطوط بی آر تی افزوده شد.

مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال 97 و 98 رکورد جابجایی 120 هزار مسافر از طریق خطوط اتوبوس شهری اصفهان شکسته شد و توانستیم به کاهش سه دقیقه ای زمان انتظار مسافر دست پیدا کنیم.

وی از کاهش تصادفات مقصر در اتوبوسرانی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: یکی از اهداف شهردار اصفهان افزایش مسافر قطار شهری بود که با همت اتوبوسرانی و تغییراتی که در برخی خطوط اعمال شد، توانستیم به افزایش مسافران مترو هم کمک کنیم. 

افتخاری افزود: برای بهبود وضعیت شرکت های خصوصی هم با واریز تراکنش 95 درصدی و حذف اقساط از تراکنش ها سعی در کمک به آنها داشتیم.

وی بیان کرد: میزان تحقق درآمد هم سال گذشته به 110 درصد رسید.

مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: زمانی که به این سازمان وارد شدم، 430 دستگاه اتوبوس در ترمینال قلعه شور متوقف شده بود که بیش از 150 دستگاه را توانستیم بازسازی کنیم که ارزش افزوده بیش از 50 میلیارد تومانی برای شرکت به همراه داشت.

وی با بیان اینکه به زودی بازسازی 700 دستگاه اتوبوس کلید زده خواهد شد، اظهار کرد: قرارداد خرید یکصد اتوبوس هم از سوی شهرداری با اسکانیا بسته شده است که به ناوگان اضافه می شود.

چرخش 100 درصدی شهرداری اصفهان به سمت نوسازی شرکت واحد

در ادامه این جلسه، امیراحمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به 10 سال رسیده است، گفت: باید این اتوبوس ها جایگزین شود و این کار همکاری همه را در این برهه حساس می طلبد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان افزود: در دوره ای 50 اتوبوس و در مرحله بعد 100 اتوبوس بازسازی شد. همچنین قرارداد خرید صد دستگاه اتوبوس نو هم بسته شد.

وی به بازسازی 700 دستگاه اتوبوس شهری اصفهان اشاره و اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 300 دستگاه بازسازی می شود.

زندآور افزود: این اقدامات نشان از توجه مدیریت شهری به اتوبوس های شرکت واحد دارد. در این دوره چرخش 100 درصدی به سمت نوسازی شرکت اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: خدمات شرکت واحد از جمله خدمات خط مقدم است چراکه این خدمات به طور مستقیم به مردم ارائه می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان اظهار کرد: شرکت واحد یکی از شرکت های بزرگ شهرداری است که هم نیرو و نیز امکانات زیادی در اختیار دارد و در دوره آقای افتخاری زحمات زیادی کشیده شد تا این شرکت به روش علمی مدیریت شود که بسیار کار دشواری است.

وی افزود: آقای روحانی، مدیرعامل جدید هم دارای سابقه در اتوبوسرانی و مسلط به این شرکت است و امیدواریم از این به بعد بابت این شرکت دغدغه ای نداشته باشیم.

زندآور همچنین از تلاش ها و کمک های ویژه از سوی شهردار اصفهان و معاون مالی شهرداری، برای خروج اتوبوسرانی از مشکلات قدردانی کرد.

لزوم حمایت قاطعانه شهرداری از اتوبوسرانی در بودجه سالانه

در ادامه جلسه، عباس روحانی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی واحد شهرداری اصفهان اظهار کرد: سابقه 86 ماهه من در اتوبوسرانی نشان می دهد که تا شهرداری در گود اتوبوسرانی نباشد، کارها به پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: دیگر دوران سهم 30 درصدی دولت، شهرداری و شرکت واحد گذشته است و اکنون شهرداری باید همه سهم را بر عهده گرفته و در بودجه سالانه قاطعانه از اتوبوسرانی حمایت کند.

مدیرعامل اتوبوسرانی اصفهان افزود: در دوران هفت ساله ای که من در اتوبوسرانی بودم، شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل اتوبوسرانی و خرید اتوبوس دست به جیب نبود اما اگر اکنون هم افزایی وجود نداشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد. 

وی تصریح کرد: سطح سرویس دهی به مردم در وضعیت کنونی باید بهبود یابد و باید منزلت شهروندان در این زمینه رعایت شود.

لزوم همراهی شورای کارگری شرکت واحد با مدیر جدید اتوبوسرانی

همچنین پورمحمد شریعتی نیا، نایب رئیس شورای شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اقدامات خوبی با روش های علمی در دوره مدیریت آقای افتخاری صورت گرفت اما متاسفانه تاخیر در پرداخت حقوق ها همه این شیرینی ها را تلخ کرد.   

وی خطاب به راهبران شرکت واحد گفت: دغدغه و گرفتاری های شما را درک می کنیم و امیدواریم با همراهی شورای کارگری شرکت واحد، به آقای روحانی نیز کمک شود..

مطالب پیشنهادی