19:34 1399/10/20

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ محمد علی خطیبی، کارشناس حوزه سوخت و انرژی درخصوص اهمیت دست یابی به انرژی های پاک و تجدید پذیر برای رهایی از شر آلودگی های زیست محیطی گفت: متاسفانه کشورهایی مثل ایران که دارای منابع سرشار نفت و گاز هستند توجه چندانی به تولید انرژی های پاک یا انرژی های تجدید پذیر ندارند، شاید یکی از اصلی ترین دلایل بی توجهی به تولید انرژی های پاک گران بودن آن در مقابل با ارزان بودن انرژی هایی مثل نفت و گاز است بنابراین چون تامین زیر ساخت های مورد نیاز انرژی های پاک و تجدید پذیر معمولا سرمایه گذاری بیشتری را می طلبد از این جهت کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز تلاش چندانی برای این موضوع از خود نشان نداده اند و تلاش آنها به هیچ وجه چشم گیر و قابل اعتنا نبوده است.

وی دراین باره گفت:اگر دولتمردان و مسوولین کشور به استفاده هر چه بیشتر از انرژی های زمین گرمایی باد و خورشیدی توجه کنند این انرژی به شدت در کاهش آلودگی های زیست محیطی موثر است و باز به شدت در افزایش سلامت بشر نیز خدمات زیادی به جامعه انسانی می کند و طبیعت را از گزند صدمات وارده در امان نگاه می دارد.اما به دلیل اینکه تامین زیر ساخت های تولید انرژی های پاک سرمایه بر است متاسفانه دولت در این موضوع چندان وارد نشده و بدان نپرداخته است.

خطیبی درباره گران تمام شدن تولید انرژی های پاک چنین توضیح داد: وقتی تفاوت قیمتی بین یک کیلو وات برقی که از نفت و گاز به دست می آید با یک کیلو وات برقی که از انرژی خورشیدی یا انرژی های دیگر به دست می آید مقایسه می شود به دلیل گران تمام شدن دولت های صاحب نفت و گاز کمتر به این سمت می روند اما باید قبول کنیم انرژی های فسیلی همانند اسمشان انرژی های پایان پذیری هستند و یک روز ذخایر آنها به پایان می رسد لذا برای این موضوع باید فکر و تمهیدات اساسی اندیشیده شود. یکی از دلایلی که ما به سمت تولید انرژی های اتمی رفتیم تولید برق بود که متاسفانه سیاسی شدن آن موجب شد به سرعت لازم به این مهم نرسیم.

محمد علی خطیبی درباره نیاز به انرژی های پاک گفت: واقعیت این است که این انرژی ها در آینده به شدت مورد نیاز خواهد بود لذا مسوولین هر چه زودتر باید زیر ساخت های آن را آماده و تامین کنند، زیر ساخت هایی مثل سرمایه و تکنولوژی لازم و عزم و اراده جدی. 

وی در این باره توضیح داد: اگر دولت بتواند مصرف کنندگان خانگی را مجاب به مصرف انرژی های خورشیدی کند قطعا تاثیر شدیدی روی مصرف انرژی به جا می گذارد. اگر موتور سیکلت ها و خودروها نیز با انرژی های تجدید پذیر سوخت زده و حرکت کنند آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی به شدت از بین می رود و سلامتی مردم جامعه تامین می شود از این رو برای تحقق این مساله بسیار مهم باید عزم واراده جدی با فرهنگ سازی لازم را در دستور کار قرار دهیم.

کارشناس مسائل نفت و انرژی دراین باره گفت: شکی نیست دهه های آینده انرژی نفت و گاز به پایان می رسد لذا از همین الان باید برای تامین انرژی های تجدید پذیر و استفاده فراگیر از آن در منازل و ادارات دولتی و کارخانجات و خودروها برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.موقعی که انرژی های فسیلی تمام می شود اگر ما از هم اکنون برای تولید و تامین انرژی پاک برنامه ریزی نکرده باشیم قطعا از دنیا عقب می مانیم.

وی در این باره توضیح داد:  طبیعتاً کشورهایی که بیشتر توانستند به طرف انرژی های پاک بروند جلوتر از ما خواهند بود آن زمان ما به سرعت نمی توانیم عقب ماندگی ایجاد شده را جبران کنیم از این رو دولت باید به تدریج و با برنامه ریزی سال به سال درصدی از این موضوع را محقق کند. با توجه به اینکه ما روزهای آفتابی زیادی داریم و اقلیم ما چهار فصل و از تنوع آب و هوایی خوبی برخوردار است در این زمینه می توانیم پیشتاز باشیم و از انرژی خورشیدی، باد و زمین گرمایی استفاده کنیم تا هم از نظر اقتصادی و اجتماعی و سلامت محیط زیست تجربه های جدیدی داشته باشیم هم اینکه نفت و گاز بیشتری به جهان صادر کنیم.

مطالب پیشنهادی