7:21 1398/08/15

مدیر کل وقاف و امور خیریه استان اصفهان: بلا تکلیفی دو هزار موقوفه بدون سند به ارزش 10 میلیارد تومان

 

 

به گزارش مفتاح، مدیر کل وقاف و امور خیریه استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ماه ربیع الاول  از حضور پر رنگ رسانه ها در پوشش رسانه ای مسابقات کشوری قرآن کریم تشکر کرد و گفت: رسانه های اصفهان بسیار خوب این رویداد را پوشش دادند و تاثیرات خوبی داشتند.

حجت الاسلام بلک در ادامه افزود: بر اساس نظریات جامعه شناسی ارکان شخصیتی هر انسان در چند بعد خلاصه می شود. محیط و مربیان و تاثیر گذران بر او و مساله وراثت این سه رکن تعیین کننده هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزرسانه  پایه ی دیگری است که اضافه شده است گفت: امروز  رسانه به عنوان عنصری موثر در شخصیت انسان ها بوده است.

 

بلک در ادامه اظهار داشت: امروز رسانه قدرت قالبی است که شاهد تاثیر گذاری ان هستیم. می تواند محیط را تحت تاثیر قرار بدهند در واقع عهده دار شخصیت فرد هستند. رسانه در رقم زدن شخصیت افراد تاثیر گذار هستند.

 وی معتقد است امروز رسانه ها قادرند یک ملت و یک تفکر را از یک نقطه نمایندگی کنند وتاثیرات قابل توجهی در جوامع داشته باشند.

وی در ادامه نقد و توسعه معروفات را دو موضوع و ضرورت جامعه عنوان کرد و گفت: رسانه می تواند در این مسیربه  خوبی حرکت داشته باشد.

بلک در ادامه در خصوص وقف گفت: وقف کلمه پر معناست.  وقف به معنای متوقف کردن است. با وقف جریان از بین رفتن را متوقف می کنیم. سرمایه ها را متوقف کردن و بارها از آن استفاده کردن.  

وی با تاکید بر اینکه امروز کارکرد وقف بسیار گسترده است، افزود:  در شرایطی که ما هستیم بر اساس  اسناد بالادستی باید برنامه ها تنظیم شود و یکی از اسناد سند گام دوم انقلاب است. ارکانی را رهبر انقلاب در این سند مطرح کردند که با وقف می شود آن را محقق کرد. یکی از راهبردها علم و پژوهش  است. آیا در وقف نمی توانیم برای علو پژوهش قدم بر داریم؟ آیا وقف نمی تواند در تربیت اخلاقی و معنوی موثر باشد؟  وقف می تواند برآورده کننده ارکانی باشد که رهبر انقلاب در گام دوم مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم اقتصاد است و آسیب اجتماعی مختلفی را پیش روی ما قرار داده گفت: ظرفیت هایی داریم که به اندازه تمکن خودمان از این ها استفاده کرده‌ایم. ۴۵ هزار رقبه داریم که در زمینه های مختلف دارای کارکرد هستند و می تواند زیمنه ساز شغل باشند.

بلک در ادامه اضافه کرد: ده هزار هکتار زمین در راه خدا وقف شده اند. که برای توسعه رونق کشاورزی و رونق تولیداستفاده می شود و  در اختیار کسانی هستند که قشر دهک پایین هستند. که با این زمین ها امرار معاش می کنند. 40 تا ۵۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می کنند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان با اشاره به وجود 700  مرکز آموزشی وقفی در استان اصفهان، از تلاش این اداره کل برای نگهداری از این گفت و تاکید برای اوقاف درامدی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بردریافت حقوق حداقلی از منابع دولتی گفت: ما حق تصرف در اموال اوقافی را نداریم وتنها امنتدار هستیم.

بنا به گفت وی  ۸۰۰ نیاز وقفی توسط واقفان تعریف شد است که ظرفیت مناسبی برای وقف در همه زمینه هاست.

وی با اشاره به حدود دو هزار فقره از موقوفات فاقد سند، تصریح کرد: باید اثبات و سند این موقوفات محقق شود و تبدیل به اسناد اوقاف شوند. ارزش این دو هزار فقره حدود 10 میلیارد تومان است که اگر سند نباشد در معرض تصرفات و از بین رفتن است. برای اثبات سند این زمین‌ها حدود دو میلیاد تومان اعتبار نیاز است.

وی در ادامه در خصوص برخی امامزاده های نامعتبر گفت: مواردی ممکن است وجود داشته باشد که در دست بررسی است . ما مخالف خرافه پرستی هستیم اما برای جلوگیری از این مساله باید با احتیاط عمل کرد تا اعتقادات واحساسات مردم جریحه دار نشود.

مطالب پیشنهادی