به گزارش مفتاح وبه نقل از ایلنا، "ابراهیم صالحی عمران" رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ، درباره سهم این دانشگاه در پژوهش و در پاسخ به این سوال که تحقیقات راهبردی تان چقدر در جامعه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟ گفت: پژوهش بحث مفصلی دارد و به نظرم یکی از نکاتی که در جامعه ما مغفول مانده، موضوع پژوهش است که جدی گرفته نشده است. سهم پژوهش نیم درصد تولید ناخالص ملی است؛ در صورتی که در کشورهای توسعه یافته این سهم بسیار بالاست، ولی در جامعه ما از نیم درصد بالاتر نرفته است.

وی توضیح داد: انجام هر کاری در جامعه ما نیازمند سرمایه گذاری مناسب است. سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته در مورد فعالیت‌های پژوهشی عدد قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، ولی ما در کشورمان برای پروژه‎های پژوهشی سرمایه گذاری‌هایمان از بخش‌های دولتی و خصوصی است. هر بخشی هم باید جداگانه این کار را انجام  دهد. به عنوان مثال در بخش خصوصی بعضی از شرکت‌ها  که به نوآوری اهمیت می‌دهند و فعالیت‌های r&d در شرکت‌ها و تحقیق و توسعه‌هایشان جدی است، باید برای دوام شرکت‌هایشان نوآوری، خلاقیت و فعالیت پژوهشی داشته باشد.

صالحی عمران با بیان اینکه اتفاق آینده به فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد، گفت: هر اتفاقی که در آینده رخ دهد به میزان فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد چون شرکت‌ها در طول زمان نمی‌توانند دوام بیاورند، مگر این که نوآوری خاص خود را از طریق فعالیت‌های پژوهشی ادامه دهند. در یک برهه‌ای کشور ما به لحاظ فعالیت‌های نساجی سطح بالایی داشت ولی امروزه جدی گرفته نمی‌شود، در حالی که این صنعت می‌تواند از لحاظ اقتصادی فعالیت قابل توجهی داشته و حتی حجم عظیمی از معضلات اقتصادی را حل کند و سهم بزرگی از صادرات را داشته باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: برای این که فعالیت‌های پژوهشی استمرار بیشتری داشته باشند، نیازمند نهادهای پژوهشی، فرهنگ پژوهشی و افراد محقق هستیم. همچنین به یک سری الزامات نیاز داریم که یکی از این الزامات سیاست‌گذاری کلان کشوری است. درست است می گوییم وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری؛ ولی تحقیقات در دل وزارت علوم هنوز خوب جا نیفتاده است.

وی اشاره کرد: یک سری سازمان‌ها به صورت همتراز  با وزارت علوم فعالیت می‌کنند و بودجه مستقیم دارند، مثل حوزه معاونت علمی و فن آوری که اینها باید با هم هماهنگی داشته باشند تا دچار موزای کاری نشوند.

صالحی عمران در خصوص اینکه بودجه‌های پژوهشی در کشور ما ساماندهی شده نیست، گفت: متاسفانه در برخی مواقع بودجه‌های  پژوهشی ساماندهی شده نیست و از طرفی فعالیت‌های پژوهشی نیازمند مدیریت بهتر و سیاست گذاری جدیدتری هستند. همین مساله موجب شده که همه انتظارات متوجه دانشگاه‌ها باشد، ولی دانشگاه زمانی می‌تواند پژوهش درستی انجام دهد که با نهادها و سازمان های بیرون از خود درگیر شود. این سازمانها باید به دانشگاه‌ها نزدیک شوند و حس کنند که اگر می خواهند در آینده دوام بیاورند، حتما باید به فعالیت های پژوهشی مبادرت ورزند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‎ای گفت: به ندرت می‌بینیم صنعت و سازمان‌های مربوط به آن به سمت دانشگاه بیایند، در عین حال اساتید ما بر اساس علاقه خود به سمت صنعت می‌روند. باید این نیاز از جانب صنعت حس شود و صنعت بداند که دانشگاه پشتیبان آنهاست. صنعت باید فعالیت‌های پژوهشی را به عهده دانشگاه و اساتید بگذارد.

وی افزود: اولین گام در پژوهش یافتن مسأله یا مشکل است. وقتی می‌گوییم مسأله یعنی موضوعی است که جامعه با آن درگیر است. نبود ارتباطات بین بخش‌های جامعه در سطح کلان و سیستم‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشکده‌ها باعث می‌شود، مسائل به خوبی شناخته نشوند و تحقیقاتی که صورت می‌گیرد مبتنی بر پژوهش‌های مورد نیاز نباشند، بنابراین بسیاری از این تحقیقات در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد.

مطالب پیشنهادی