19:24 1396/12/06

 

 

 

 

به گزارش مفتاح برای اولین بار شانزدهمین آزمون سراسری حفظ ومفاهیم قرآن کریم در استان اصفهان با مشارکت اداره کل فرهنگ وارشاد و اوقاف وامور خیریه و موسسات قرانی رقم خواهد خورد. در سالهای گذشته اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی واداره کل اوقاف به صورت جداگانه مسابقات را برگزار می کرد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ابتدای نشست خبری شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در استان اصفهان با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت و زندگی و دستورالعمل کاملی برای زندگی بشر است، ادامه داد: برای ما افتخاری است که دستورات خود را از قرآن فرا می‌گیریم و نظام ما بر پایه دستورات قرآن بنا شده است.

وی یکی از عرصه‌های کار فرهنگی را فعالیت در مسیر قرآن دانست وبا اشاره به برنامه های مختلف انجام شده در طول سالهای پیروزی انقلاب در حوزه های قرانی به پرچم داری نهضت قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید و به فرمایش ایشان مبنی بر تربیت حداقل ده میلیون حافظ قران در کشور اشاره داشت.

 

انصاری با اشاره به برگزاری شانزده دوره آزمون حفظ و مفاهیم در کشور گفت: هر سال به دنبال اهداف بهتری از این آزمون هستیم و امیدواریم با تلاش دلسوزان عرصه قرآن به اهداف مدنظر دست یابیم.

 

یکی از مسائلی که مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان به ان اشاره مکرر داشت اتحاد، همدلی، هماهنگی، انسجام و اجرای کار مشترک بین متولیان فعالیت‌های قرآنی برای برگزاری شانزدهمین آزمون بود. این آزمون برای اولین بار به صورت مشترک با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور برگزار می شود. وی البته تاکید بر اتحاد را دلیلی بر وجود فاصله بین نهاد های قرانی ندانست وگفت: این که امسال برای اولین بار متحد شده ایم دلیلی بر نا هماهنگی نیست. برای جلوگیری از موازی کاری این اتفاق افتاده است وهیچ فاصله ایی بین موسسات قرانی وجود ندارد. البته سلیقه های قرانی متفاوت است که این خودش باعث پویایی می شود. شکل وساختار واجرای کار با هم هماهنگ شده است تا کار بهتری انجام بشود.

اصفهان رتبه دوم شرکت کننده را دارد

بنا به گفته حجت الاسلام انصاری از ۲۴۱ هزار و ۲۱۱ نفر ثبت نامی در کل کشور، تعداد ۲۹ هزار و ۳۴۶ نفر از استان اصفهان شرکت کرده اند واستان اصفهان رتبه دوم را به لحاظ شرکت کننده به خودش اختصاص داده است. البته وی بر تلاش برای شرکت بیشتر مردم در فعالیت های قرانی و با شکوه برگزار شدن این مسابقات تاکید کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در این نشست با ابراز خوشحالی از برگزاری شانزدهمین دوره از آزمون های قران کریم به صورت مشترک با اداره ارشاد و موسسات قرانی این اقدام را یک اتفاق میمون در حوزه قرانی دانست که دهم اسفند ماه در اصفهان رقم خواهد خورد.

وی تقویت وحدت وانسجام برنامه های وفعالیت های سازمان های ونهادهای قرانی، وارزیابی کمی وکیفی موسسات قرانی ، ایجاد انگیزه برای نوجوانان وجوانان استاندارد سازی وجهت دهی آموزش های قرانی ، به روز رسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی در رشته های قرآن و عترت کشور، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی را از مهمترین اهداف این رویداد دانست.

بنا به گفته مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان فراخوان شانردهیمن دوره مسابقات از 18 آذر تا 6 بهمن ماه بوده است. در این دوره از مسابقات افراد در 24 رشته حفظ یک ، دو ، سه، ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن مجید و همچنین حفظ سوره های منتخب واقعه و ملک و حفظ موضوعی در ۴ موضوع، معارف اهل البیت(علیهم السلام)، مفاهیم نهج البلاغه در سطح یک و دو، مفاهیم صحیفه سجادیه، انس با قرآن کریم به صورت الکترونیک، درک مفاهیم به صورت الکترونیک به رقابت می پردازند.

 

زمان آزمون کتبی این رویداد قرآنی روز ۱۰ اسفند ساعت هشت و نیم صبح در رشته حفظ قرآن کریم و در ۲۴ مرکز سراسر استان برگزار می شود. این آزمون در شهر اصفهان در محل مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) و رشته های مفاهیم و معارف قرآن در ۱۰ رشته در ساعت نه و چهل وپنج دقیقه و آزمون شفاهی ویژه دانش آموزان تا پایان مقطع ابتدایی از ۱۲ اسفند به مدت یک هفته برگزارخواهدشد.

 

آزمون شفاهی بزرگسالان از ۱۲ تا ۱۸ اسفند در سراسر استان و در شهر اصفهان در کنار مقبره علامه مجلسی(ره) و امامزاده ابوالعباس(علیه السلام) خوراسگان برگزار می شود. حد نصاب نمره قبولی در آزمون شفاهی ۷۵ به بالا و حد نصاب نمره قبولی در آزمون کتبی هم ۷۰ به بالا است و به تمام شرکت کنندگان بالای ۹۵ امتیاز لوح تقدیر اعطا خواهد شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ثبت نام ۲۹ هزار و ۳۴۶ نفر در کل استان که ۲۳ هزار و ۵۳۳ هزار خواهر ۵ هزار و ۸۱۵ برادر هستند، اظهار کرد: در بخش کتبی آمار شرکت کنندگان در کل استان ۲۰ هزار و ۳۴۴ نفر و در بخش شفاهی ۸ هزار و ۵۱۸ نفر بوده و بیشترین تعداد شرکت کنندگان در بخش کتبی در شهر اصفهان ۸ هزار و ۶۴۶ نفر و دومین شهر از این نظر کاشان با ۳ هزار و ۸۷۶ نفر ثبت نامی است.

 

وی بیشترین آمار شرکت کننده در بخش شفاهی را در شهر اصفهان با ۴ هزار و ۴۹۴ نفر و در شاهین شهر با ۷۵۹ نفر و کاشان با ۶۰۶ نفر معرفی کرد و افزود: مسن ترین شرکت کننده ۷۶ ساله حفظ ۵ جز و خردسال ترین ۳ ساله با حفظ جز ۳۰ بوده و ۱۷۲۶ نفر از کانون اصلاح و تربیت استان اصفهان در آزمون ثبت نام کردند.

 

مطالب پیشنهادی