7:39 1399/04/16

آخرین محدودیت‌های کرونایی در مقابله با یکه تازی ویروس کووید ۱۹، برگزاری مجالس ختم و ترحیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است / زدن ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری است

به گزارش مفتاح، دکتر طاهره چنگیز با تاکید بر اینکه سرعت ابتلا و بستری در استان اصفهان با یک شیب نسبتا تند رو به افزایش است افزود: در یک هفته گذشته  ۶۰۰ بیمار کرونایی بستری شده اند.

 

وی به افزایش تعداد بیماران بستری در ‌ای سی یو نیز اشاره نمود و گفت: وضعیت شهرستان‌های خمینی شهر، فلاورجان، شهرضا و نجف آباد مساعد نیست.

 

دکتر چنگیز افزایش تردد‌ها و حضور در اجتماعات و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی را از جمله عوامل افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ دانست.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز در این نشست گفت: از ۱۵ تیرماه، برگزاری مجالس ختم و ترحیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است و زدن ماسک در ادارات برای مراجعه کنندگان و کارمندان اجباری می باشد.

 

حجت الله غلامی در خصوص آخرین تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا، اظهار کرد: سی و نهمین جلسه ستاد استانی برگزار شد که گزارش مفصلی را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان ارائه دادند که بر اساس این گزارش‌ها تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و با توجه به اینکه هیچ درمان مشخصی برای کرونا وجود ندارد، بهترین راه مقابله با کرونا بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست ها است. باید با زدن ماسک از حقوق شهروندی صیانت کنیم و در این جلسه بر زدن ماسک تاکید زیادی شد.

 

وی افزود: همچنین در این جلسه بر پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت فاصله در خریدهای روزانه و استفاده از خریدهای اینترنتی تاکید شد.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد استانی اشاره کرد و گفت: امروز استاندار اصفهان یک جلسه فوری با فرمانداران ۲۴ شهرستان برگزار کرد که بخشداران و دهیاران موظف به بازرسی و نظارت دستورالعمل های بهداشتی و برخورد با متخلفان شدند و مقرر شد در تمام شهرستان ها جلسه شورای تامین تشکیل شود و هر کجا تخلفی از پروتکل های بهداشتی مشاهده شد با آن برخورد جدی گردد.

 

غلامی ادامه داد: همچنین از ۱۵ تیرماه، برگزاری مجالس ختم و ترحیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است و تمام آرامستان‌ها در استان و به ویژه آرامستان باغ رضوان پذیرای مراجعان نخواهند بود و مردم بی جهت به این اماکن مراجعه نکنند.

 

وی تصریح کرد: در ادارات از ۱۵ تیر، زدن ماسک برای کارمندان و مراجعه کنندگان اجباری است و اگر کسی هنگام ورود به اداره ماسک نزده باشد از ورود او به اداره مربوطه جلوگیری می شود و اگر کارمندی هم از ماسک استفاده نکند، با او برخورد و برای این کارمند غیبت رد خواهد شد.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، گفت: زدن ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی برای مسافران در تمام شهرهای استان و به خصوص کلان شهر اصفهان اجباری شد. در خصوص وضعیتی که در بوستان ها و تفرجگاه های شهری داریم مقرر شد ۱۰۸ شهرداری اطلاع رسانی لازم را به مردم انجام دهند و با بلندگو افراد را از تجمع در پارک ها نهی کنند تا فاصله گذاری مناسب را در پارک ها داشته باشیم.

 

غلامی افزود: قطعا اگر تجمع بیش از حد را در بوستان ها و مراکز تفرجگاهی داشته باشیم ورود به این مراکز ممنوع خواهد شد. امیدواریم تا سه شنبه همین هفته که جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا برگزار می شود وضعیت به صورتی باشد که مجبور به بستن پارک ها و بوستان ها نشویم.

 

وی ادامه داد: همچنین باید از ورود افراد به اطراف بقاع متبرکه و مکان های سرپوشیده جلوگیری شود و صرفا در محوطه های غیر سرپوشیده و باز با رعایت فاصله گذاری، زیارت و عبادت فردی انجام شود و به متولیان امر این موضوع ابلاغ شد.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، گفت: مقرر شد روسای بانک‌ها امروز جلسه ای را برگزار کنند و وضعیت را در بانک ها ساماندهی کنند، به شکلی که افراد با نوبت دهی و با ماسک وارد بانک شوند. همچنین پزشکان موظف شده‌اند به صورت غیر حضوری به بیماران خود برای مراجعه به مطب نوبت دهند و از تجمع در مطب ها نیز باید جلوگیری شود و تمام بیماران باید با ماسک وارد مطب شوند. اگر مطبی طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی رعایت دستورالعمل ها را نکرده باشد تعطیل خواهد شد.

 

غلامی افزود: صدا و سیما هم باید اطلاع رسانی خوبی در خصوص کرونا داشته باشد تا حساسیت های مردم که کمرنگ شده بود دوباره پررنگ شود. فعالان اقتصادی نیز در صنوف مختلف که به دلایلی پروتکل ها را رعایت نمی کنند با بازرسی های مشترکی که توسط صنف، علوم پزشکی و استانداری از امروز ۱۴ تیر به شکل دوره ای انجام می شود صنوف متخلف در محل کارشان بنر نصب می‌شود و در آن تخلف واحد مربوطه به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

وی اظهار کرد: از مردم انتظار داریم که تذکرات لازم را به واحدهای متخلف بدهند و هر گونه تخلف را به شماره تلفن های ۱۹۰ و ۱۳۷ اطلاع دهند تا شرایط مقداری عادی شود، اما بدون شک اگر وضعیتمان به همین شکل پیش برود و تغییر مثبتی در نمودار تعداد بیماران حاصل نشود به سمت محدودیت های جدید خواهیم رفت و هر شهری از استان وضعیت قرمز پیدا کند به مدت یک هفته محدودیت های شدیدی در آن شهر وضع خواهد شد و در صورت تداوم وضعیت، محدودیت‌ها دو هفته می‌شود.

 

حجت ا... غلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت شهر اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا در مرحله هشدار است و قطعا به سمت و سوی وضعیت قرمز در حال حرکت هستیم. امیدواریم با شدت عمل در بازرسی ها که در جلسه ستاد استانی بر آن تاکید شد و با رعایت همه جانبه مردم به سمت شرایط عادی برویم.

 

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: زدن ماسک تنها در فضای اداری و مکان های سرپوشیده اجباری است و در خیابان و مکان های باز اجباری نیست و بستگی به خودِ افراد دارد که چقدر به سلامتی خود اهمیت می دهند. بهترین شیوه برای مهار ویروس کرونا همان رفتاری بود که مردم در ۱۳ فروردین از خود نشان دادند و پروتکل ها را رعایت کردند.

 

مطالب پیشنهادی