17:36 1398/07/09

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان: باید قالب‌های جدیدی فرهنگی ایجاد کنیم / مشارکت جویی راه تحقق شهر فرهنگی

 

 

 

 

به گزارش مفتاح، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران از کاهش بودجه سازمانش به واسطه مشکلات اقتصادی گفت وافزود: در سال  95 بودجه سازمان 11 میلیارد تومان بود. در سال 96 بودجه بیش از 10 میلیارد تومان بود که با بودجه سازمان ورزش به 14 میلیارد می رسید. در سال گذشته بودجه با کاهش 67 درصدی به 4 میلیارد و 580 میلون رسید و امسال با رشد 28 درصدی مواجه بوده است و 5میلیارد و 800 میلیون بوده است.

محمد عیدی در ادامه از اجرای برنامه شهر فرهنگی که مورد نظر شهردار اصفهان وشورای شهر هم بود گفت وافزود: برنامه شهر فرهنگی با سه شاخص زیست پذیری، انسان محور و معنا گرا تعریف شد. در این برنامه تلاش می شود شهر به سمت شهر فرهنگی حرکت کند و شهر پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.

معاون فرهنگی شهردار راه تحقق شهر فرهنگی را بالارفتن روحیه مشارکت در مردم وارگان‌های مختلف عنوان کرد وادامه داد: با ارگان ها وارد صحبت شدیم تا برای برنامه‌های فرهنگی به توافق برسیم  و سطح مشارکت فرهنگی را بالا ببریم تا بهزیستی فرهنگی را محقق کنیم  و نشاط اجتماعی را بالا  ببریم.

وی تاکید کرد که مشارکت جویی شهروندان وقتی بالا می رود که خودشان تولید کننده فرهنگ باشند و تنها مصرف کننده نباشند.

وی در ادامه به مردم سالاری فرهنگی اشاره کرد وگفت: باید به مردم احترام گذاشت و کلیه خدمات فرهنگی در کمترین زمان و مکان در دسترس مردم باشد، تا سطح بیشتری از مردم را تحت تاثیر قرار بدهیم و اگر برنامه ها در فرهنگ سراها و خانه‌ها منتظر مخاطب بمانند موفق نخواهند بود و باید به حقوق فرهنگی توجه کرد.

 عیدی در ادامه با اشاره به اینکه در جهان امروز نیاز به امنیت فرهنگی داریم گفت: ما باید خودمان را حفظ کنیم و با جهان در ارتباط باشیم.  باید قالب‌های جدیدی فرهنگی ایجاد کنیم تا اثر گذاری بهتری داشته باشیم.

وی به برنامه ریزی سازمان فرهنگی از سال 82 اشاره کرد وادامه داد: این سازمان وارد برنامه ریزی شد و اهداف راهبردی تعریف کرد و هر دوره به تناسب مخاطب و سلیقه آن برنامه ریزی داشت. برنامه شهروندی فرهنگی را ما ارئه دادیم تا برنامه ریزی بشود وبرنامه جامعی انجام شود.

وی در ادامه بیان داشت: با بر اساس امار واعداد به 241 مساله شهری رسیدیم که نمی توانیم به همه آنها رسیدگی کنیم.  برای رسیدن به شهروند فرهنگی باید مولفه مطالبه گر، مشارکت جو، هویت مدار، اخلاق مدار، سالم و خلاق را اجرا کنیم.

سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان در سال 97 تعداد 1422 عنوان برنامه داشته است که 5543 برنامه در 15 منطقه شهرداری اجرا شده است و در مجموع سال گذشته 15 هزار برنامه اجرا شده است.

 افزایش چشمگیر برنامه های مشارکتی، توسعه وترمیم 38 مرکز فرهنگی اجتماعی، ایجاد شبکه تسهیلگران، صرفه جویی 60 هزار متر تبلیغات چاپی شهری به ارزش یک میلیارد، صرفه جویی 3میلیون و600 هزار لیتر  آب استخرهای شهرداری و جلوگیری از هدررفت آب، برگزاری جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان، رشد کیفی وکمی تاثیر مخاطبان، توسعه دفاتر تخصصی از مهمترین برنامه های سال گذشته عنوان شد.

بنا به گفته وی شش ماهه امسال 491 عنوان برنامه تهیه و 985 برنامه مناسبی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شده است.

مطالب پیشنهادی