به گزارش مفتاح، خیریه دیابت اصفهان به مناسبت هفته دیابت بیست و یکمین همایش سالیانه دیابت را برگزار می کند. محمد علی عطاری رئیس خیریه دیابت اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت وبرگزاری همایش سالیانه دیابت، دیابت را یک بیماری خاموش عنوان کرد وگفت: اگر کسی دیابت را چک کند شاید به دیابت مبتلا نشود. چون زمانی  بروز علائم از زمانی است که مدت‌ها از دیابت گذشته و درمان با تاخیر مواجه می شود.

 وی در ادامه افزود: باید جامعه را نسبت به دیابت حساس کرد.  دیابت درد بی درمان است  و باید آن را کنترل کرد.

عطاری با تاکید بر این که دیابت درمان قطعی ندارد، گفت: بهترین کار برای دیابت آموزش، کنترل علائم و پیشگیری است. آموزش اساس درمان است، اگر مردم آموزش ببینند در کاهش آمار دیابت بسیار موثر است.

در ادامه  دکتر کچوئی متخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز دیابت را معضلی دانست که سراسر دنیا با آن درگیر هستند و در ادامه گفت:  یک سوم بیماران دیابتی علائم ندارند. بسیاری از بیماران وقتی مراجعه می‌کنند که عوارض جایگزین شده است.

وی در ادامه افزود: معضل دیابت همه را درگیر می‌کند و بسیاری از بیماریها مرتبط با دیابت است . امروز  افزایش وزن و چاقی باعث بالا رفتن احتمال مبتلا شدن به دیابت هست. مصرف غذاهای پرکالری، استرس، کم تحرکی از عوامل موثر در افزایش دیابت است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه افزود: باید قند خون ناشتا ۹۹ باشد اگر قند خون افراد ۱۰۰ تا ۱۲۰ باشد مشکوک به دیابت هستند و باید کنترل کنند. قند دو ساعت بعد از غذا زیر ۱۳۹ نرمال، ۱۴۰ تا ۱۹۹ مشکوک وپری دیابت هستند وقند  ۲۰۰ به بالا دیابت است و ۱۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال پری دیابت هستند و آمار شان بالاتر از افرادی است که دیابتب هستند. ۱۲ درصد افراد دیابت دارند.

وی در ادامه افزود:  یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت است. ۶۳ درصد جمعیت بالای سی سال مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند و ۲۰ درصد بچه ها امروز چاق هستند که خطر ابتلا به دیابت را در آنها افزایش می دهد.

وی  نسبت به مصرف سیگار و قلیان و تاثیرات موثر آن بر دیابت اظهار نگرانی کرد وگفت:  یکی از دلایل همین افزایش مصرف سیگار و قلیان است که متاسفانه امروز در خانم‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و میزان ابتلا به دیابت در خانم‌ها هم  بیشتر از آقایان است.

 

 

مطالب پیشنهادی