19:56 1399/11/06

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ غلامرضا کحلکی، کارشناس مطالعات تروریسم در خصوص فرمان بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای ارزیابی اثرات تحریم های آمریکا بر مبارزه با کرونا در کشورمان گفت: اساسا حقوق و روابط بین الملل برای این موضوع تئوریزه شده  که در دنیا جنگ و عدم امنیت مردم را تهدید نکند تا از این منظر صلح و امنیت نهادینه شود، به همین منظور پادمان ها و نهادهای حقوق بشری در سراسر جهان شکل گرفته و بنیان نهاده شده اند.

وی با اشاره به بحثی تحت عنوان «حقوق بشر النور روزولت» افزود: در این گفتمان حقوق بشر توسط کشورها تفسیر و تبیین به رای  می شود و اساسا حقوق بشر مبتنی بر منافع سیاسی کشورها اجرا می شود، در حالی که یکی از مهمترین حقوق اساسی مردمان ملل متحد زندگی در امنیت و به سر بردن در شرایط ایمن و حفظ سلامتی مردم است.

 

این کارشناس ارشد مطالعات تروریسم نشان کرد: غربی ها و آمریکا پیش از شیوع پاندمی کرونا به افکار عمومی جهان نشان داده بوند که به رعایت حقوق بشر اعتقادی ندارند و دائما با بهانه های مختلف آن را نقض می کنند، همانند جنایت هایی که در یمن و رفتارهای ضد انسانی و بمب باران سعودی ها جهان را از سکوت مجامع بین المللی حیرت زده کرده است. بی شک سازمان ملل متحد در برابر پترو دلارهای عربستان سعودی نام این کشور را از لیست ناقضان حقوق کودکان خارج کرد.

 

کحلکی در خصوص شیوع کرونا و تاثیر تحریم های آمریکا در این موضوع نیز گفت: شیوع بیماری کرونا مردم جهان را به بدترین شکل ممکن غافلگیر کرد به نحوی که به یک بحران بین المللی و همه گیر تبدیل شد. بی تردید هنگامی که مردم جهان در برابر یک شرایط بحرانی بین المللی قرار می گیرند سازمان  ملل متحد موظف به حل این بحران است لذا سیاست ها و برنامه های خود را باید براساس خاتمه دادن به بحران استوار کند و به دنبال هم افزایی بیشتر مردم جهان برای رفع بحران ایجاد شده باشد.

 

وی تاکید کرد: درچنین شرایطی که سازمانهای بین المللی نظیر بهداشت جهانی بر این موضوع تاکید دارد که جامعه جهانی باید به دنبال رفع خطراتی باشد که جان انسان ها را تهدید می کند و همه باید برای حل این موضوع با هم متحد شوند، شاهد تحریم های آمریکا بر مردم ایران هستیم تا جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داده شود در حالی که اصل موضوع ضایع کردن حقوق مردم ایران است.

 

کحلکی افزود: مساله قابل توجه در این موضوع هوشمندی تحریم هاست به این معنا که تحریم یک مولفه پذیرفته شده در حقوق بین الملل است، یعنی فصل ششم منشور حقوق بین الملل تحریم را به رسمیت شناخته اما در برابر کشورهایی که ناقض حقوق بشر و ناقض امنیت و حقوق بین الملل به شمار می روند تحریم به کار گرفته می شود نه در برابر کشورهای رقیب، یعنی اینجا حقوقی مثل دفاع مشروع و نظایر این ها مطرح می شود در حالی که ایالات متحده آمریکا از تحریم ها علیه ملت ها استفاده می کند.

 

این کارشناس مطالعات تروریسم و امنیت بین الملل درباره دستور بایدن برای بررسی رفع تحریم های مرتبط با بیماری کرونا بیان داشت: دولت ترامپ شنیع ترین سیاست را درباره ملت ایران به کار برد و در بحبوحه بیماری کرونا نشان داد اعتقادی به حقوق بشر و جان انسان ها ندارد. امروز که جو بایدن جانشین ترامپ شده از بررسی تحریم ها در شرایط کرونایی سخن می گوید در حالی که رفع تحریم ها دراین موضوع اصلا نیازی به بررسی ندارد چرا که این نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بین الملل به شمار می رود. بی شک هیچ کشوری نمی تواند با جان و سلامت مردم بازی کند و نمی توان مردم هیچ کشوری را با سنجش جان و امنیت آنها تحت فشار قرار داد و آنها را تحریم کرد، مسلما این نوع تحریم هوشمندانه نیست چرا که چنین تحریم هایی بر سیاستمداران یک کشور اثر نمی گذارد بلکه بر توده مردم تاثیر می گذارد. اگر بپذیریم هدف آمریکا دولت و نظام ایران است باز هم نمی تواند با تحریم های از این دست مردمان ایران را تحت فشار قرار دهد این نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بین الملل است.

 

کحلکی در پایان تاکید کرد: اساسا وقتی بایدن مساله بررسی اثر گذاری تحریم ها بر بیماری کرونا را مطرح می کند به این معناست که وی هم در باب یک نقض فاحش در حال سنجیدن است در حالی که موضوعی که با جان و سلامت میلیون ها انسان در ارتباط است اصلا نیازی به سنجش ندارد بلکه تحریم ها باید به سرعت وبه صورت یک طرفه  لغو شود چرا که نقض فاحش حقوق اساسی انسان ها به شمار می رود.

 

مطالب پیشنهادی